Outsourcing usług ochrony oraz utrzymania czystości w instytucjach publicznych

Autorzy: Katarzyna Duda

Data i miejsce wydania: Wrocław 2016

Minęło przeszło ćwierć wieku od zainicjowania w Polsce przemian ustrojowych. U podstaw nowego systemu legła zasada społecznej gospodarki rynkowej. Idea „gospodarki rynkowej” została wprowadzona w życie we wczesnych latach 90. XX wieku: w jej myśl zadania publiczne są realizowane we współpracy z partnerem prywatnym, wyłonionym za pomocą mechanizmów rynkowych. W praktyce więc zamawiający w sposób administracyjny określają swoje zapotrzebowanie na określone dobro lub usługę, a wykonawcy w odpowiedzi na bodźce popytowe, zgłaszają podaż na ustalonych uprzednio warunkach. Klauzule społeczne, wprowadzone do ustawy w 2009 roku, jawią się jako późne urzeczywistnienie idei „społecznej gospodarki” w zamówieniach publicznych. Realizacja wartości społecznych i rynkowych przebiegała w nowej rzeczywistości asymetrycznie. Wywarło to wpływ na zasady kontraktowania usług technicznych (m.in. ochrony i utrzymania czystości) w instytucjach publicznych i wpłynęło niekorzystnie na warunki zatrudniania pracowników przez dostawców usług.

Dwa lata temu do opinii publicznej dotarły informacje o niewypłacaniu wynagrodzeń pracownikom sprzątającym w dwóch instytucjach publicznych w Poznaniu. Ośrodek Myśli Społecznej im. Ferdynanda Lassalle’a postanowił sprawdzić, czy zdarzenia te były tylko lokalnymi incydentami, czy czymś więcej – sygnałem o problemie, który istnieje powszechnie, lecz nie jest powszechnie nagłaśniany. Wymagającą wyjaśnienia pozostawała kwestia, na ile odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację można obarczyć obowiązujące reguły i procedury dotyczące wyłaniania wykonawców, a na ile ciężar winy spada na instytucje dokonujące takich wyborów.

Publikacja ta adresowana jest do trzech grup Czytelników: ustawodawców, praktyków zamówień publicznych oraz zwykłych obywateli, w których interesie administracja sprawuje swoje funkcje. W definicji Michała Wieluńskiego interes publiczny to stan pożądany przez większość lub znaczną część abstrakcyjnie pojmowanej grupy ludzi, dotyczący tej grupy i stanowiący pochodną systemu wartości dominującego w tym zbiorze osób. Refleksja nad tym, czy opisana rzeczywistość jest sytuacją pożądaną, niech towarzyszy Państwu podczas lektury oraz stanie się inspiracją do wyrażenia własnego krytycznego sądu na ów temat.

Pobierz publikację Outsourcing usług ochrony oraz utrzymania czystości w instytucjach publicznych