Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Publikacja Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie, powstała we współpracy z Fundacją Pole Dialogu, przedstawia stosunek Polek i Polaków do katastrofy klimatycznej.
Raport jest efektem pierwszego tego typu badania, przeprowadzonego podczas pandemii. Autorzy/ki podsumowali badania z ostatnich lat, przedstawiające podejście do szeroko pojętych tematów związanych z ochroną środowiska, tj. zmiany klimatu, palenia węglem, segregacji śmieci, podróży samochodem, diety roślinnej itd., a następnie skonfrontowali je z czasem pandemii.
Tematem publikacji jest stosunek młodszego i starszego pokolenia do kwestii zmiany klimatu. Chociaż raport stanowi tylko „wycinek” postaw Polek i Polaków, to wskazuje na pewne trendy odnośnie stosunku do zmiany klimatu, które kształtują się w konfrontacji z ograniczeniami, jakie nałożył na nas reżim sanitarny.
Jak zasypywać lukę między świadomym i pełnym zrozumienia uznaniem skali i konsekwencji zmian klimatu, a znacznie mniej entuzjastyczną postawą wobec konieczności wdrożenia polityki klimatycznej? Jak dotrzeć do osób, które rozumieją rozmiar katastrofy, a są niechętne ograniczeniom związanym z polityką klimatyczną (czyli do wielkomiejskiej klasy średniej, a po pandemii COVID-19 być może także do młodszych pokoleń)? Gdzie i jak szukać szans aspiracyjnych (tzn. narracji pozytywnych, „jak zmienić nasze życie na lepsze”, a nie „jak pogodzić się z tym, że musi być gorzej”) we wsparciu polityki klimatycznej?
To pytania, które pojawiają się po analizie badań socjologicznych, na których opiera się raport. Ich pierwszym elementem była analiza danych zastanych, czyli w tym przypadku prowadzonych w ostatnich latach (w tym także już w trakcie pandemii) sondaży dotyczących postaw Polek i Polaków wobec zmian klimatycznych.
Dane te posłużyły następnie do postawienia dwóch hipotez weryfikowanych w ramach eksperymentu psychologicznego opisanego w drugiej części raportu. Pierwsza, optymistyczna hipoteza głosiła, że pandemia mogła – poprzez doświadczenie zagrożenia – uczulić starsze Polki i Polaków (60+) na znaczenie zmian klimatycznych i przyczynić się do zwiększenia ich gotowości podejmowania działań na rzecz klimatu. Druga, pesymistyczna, zakładała, że w przypadku młodych (do 35. roku życia) towarzyszący pandemii lockdown mógł w sposób trwały obniżyć gotowość zaakceptowania w przyszłości podobnych do epidemicznych ograniczeń (zmniejszenie mobilności przestrzennej i konsumpcji) niezbędnych do ratowania planety. Jedną z hipotez udało się obalić, a drugą uprawdopodobnić.
Trzecim elementem badania, opisanym w ostatniej części raportu, było osiem wywiadów fokusowych z udziałem młodych (18–35 lat) oraz osób z grupy wiekowej powyżej 60. roku życia. Przeprowadzone wywiady grupowe były źródłem prezentowanych w ostatniej części raportu narracji klimatycznych dwóch odmiennych pokoleń Polaków.
Raport pobrać można tutaj >>
Dziś mieliśmy przyjemność poprowadzić zajęcia o #zarządzanieróżnorodnością i inkluzji dla słuchaczy/ek studiów podyplomowych @SGHWarsaw "Zrównoważony rozwój i odpowiedzialne zarządzanie w cyfrowej rzeczywistości", których jesteśmy partnerem. Dziękujemy za zaproszenie i dyskusję!
"We need to change the rules of business altogether, and get everybody on board...at the end of the day, we're going to have to change the accounting rules." Read the full interview with our CEO @MPB_WBCSD in @FortuneMagazine: https://fortune.com/2021/03/26/business-climate-change-capitalism-world-business-council/
"It is time to transform, it is time to think systems, it is time to create true value, now. I count on you to join us on the decisive journey of our generation." — @MPB_WBCSD, President & CEO @WBCSD #TimeToTransform #Vision2050 https://www.wbcsd.org/Overview/News-Insights/Insights-from-the-CEO/It-is-time-to-transform
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Korzystając z serwisu lub klikając „Zaakceptuj” akceptujesz naszą Politykę Prywatności dotyczącą przetwarzania danych osobowych i domyślne ustawienia skryptów na stronie.
Ustawienia i Polityka Prywatności
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.
Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie.
W naszej Polityce Prywatności znajdziesz opis tego w jaki sposób zarządzamy danymi osobowymi.
Polityka Prywatności
UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Analityka Google
Dzięki Analityce Google zbieramy dane na temat lokalizacji urządzenia, odwiedzanych przez ciebie stron i twoim zachowaniu w serwisie.
Facebook Pixel
Facebook Pixel służy do sledzenia ciebie i twojej aktywności na stronie w celu targetowania do ciebie naszych reklam i kampani w portalu Facebook.