Edukowanie konsumentów – doświadczenia polskiego rynku

Edukowanie konsumentów – doświadczenia polskiego rynku

Autorzy: Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Data i miejsce wydania: Warszawa 2012

Konsument uczy się przez całe życie. Najczęściej im więcej wie, tym więcej wymaga od produktów i usług, jakie wybiera oraz od  firm, które je dostarczają.  Czy w takiej sytuacji firmom opłaca się dostarczać konsumentom wiedzy w ramach programów edukacyjnych? Nowa broszura FOB z cyklu „Niezbędnik odpowiedzialnego biznesu” pokazuje, że warto taki wysiłek podjąć choć należy się do tego właściwie przygotować.

Pobierz publikację:Edukowanie konsumentów – doświadczenia polskiego rynku

Programy edukacji zdrowotnej, ekologicznej czy bezpieczeństwa ruchu drogowego to tylko niektóre przykłady działań opisanych w broszurze. Firmy realizują je wiedząc, że świadomi konsumenci mają większe zrozumienie i akceptację dla działań firmy – szczególnie tych w zakresie CSR. Poszukując produktów i usług spełniających ich wymagania, konsumenci mogą też być impulsem do zmian i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Ich aktywność i otwartość to także szansa na lepszej jakości dialog z interesariuszami. Dlatego dla części firm, edukowanie konsumentów jest ważnym elementem strategii CSR, a czasem nawet biznesowej.

Warto jednak zadbać o merytoryczny charakter i właściwą komunikację programów edukacyjnych – świadoma konsumpcja często wiąże się z dociekliwością, a nawet nieufnością wobec takich działań. Dlatego próby stosowania tzw. greenwashingu (nierzetelnej komunikacji ekologicznej)  czy leanwashingu (nierzetelnej komunikacji zdrowotnej) zapewne szybko spotkają się ze sprzeciwem lub wręcz bojkotem działań nieuczciwej firmy. By budować wiarygodność projektów edukacyjnych, popularne staje się tworzenie partnerstwa – z własnymi partnerami biznesowymi, podmiotami społecznymi oraz innymi firmami na rynku.

– Mamy nadzieję, że praktyczne odpowiedzi firm na jedno z najważniejszych obecnie wyzwań biznesu będą dla Państwa inspiracją – zaprasza do lektury Mirella Panek – Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Najważniejsze aspekty i wyzwania edukowania konsumentów prezentują Partnerzy Strategiczni FOB takie jak: IKEA, KPMG, Nestlé, Provident Polska, PZU oraz Unilever, a kwestie ich komunikacji komentuje Paweł Prochenko – Prezes Fundacji Komunikacji Społecznej.

Źródło: Informacja własna