Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Program Partnerstwa
Autorzy: Praca zbiorowa
Data i miejsce wydania: Warszawa 2014
Obok działań władz lokalnych i samych mieszkańców, w proces budowy bardziej przyjaznych miast zostaje włączony biznes. Może on dzielić się swoimi odpowiedzialnymi praktykami i innowacyjnymi rozwiązaniami m.in. w ramach 7 wyzwań, wyodrębnionych przez ekspertów Forum Odpowiedzialnego Biznesu w analizie tematycznej „Biznes na rzecz zrównoważonych miast”.
Zagadnienie zrównoważonego rozwoju miast nabiera coraz większego znaczenia w związku z rosnącą liczbą osób migrujących na zurbanizowane obszary. Według ONZ do 2030 roku 60% ludności na świecie będzie żyło w miastach.[1] W Polsce ten pułap już został osiągnięty.[2] Z tego powodu niebagatelne znaczenie zaczyna odgrywać zarządzanie miastami w sposób zrównoważony, czyli czyniący z miasta miejsce przyjazne dla jego mieszkańców i środowiska obecnie, ale pamiętający o prawie przyszłych pokoleń do realizacji potrzeb w podobnym zakresie jak teraz żyjące generacje np. pod względem dostępu do czystej wody czy niezanieczyszczonego powietrza.
Eksperci Forum Odpowiedzialnego Biznesu w analizie tematycznej „Biznes na rzecz zrównoważonych miast” wskazali na 7 wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem, stojących przed miastami w Polsce.
#1 Odpady od momentu wprowadzenie „ustawy śmieciowej” w 2013 roku stały się wspólnym problemem i wyzwaniem dla biznesu, mieszkańców i samorządów. Kluczowy jest tu kierunek ograniczenia i segregacji odpadów oraz doprowadzenie do ponownego zużycia jak największej ich ilości. O tym jak duży jest to problem świadczy fakt, że sama Warszawa produkuje od poniedziałku do piątku ilość śmieci, której ciężar jest porównywalny z ciężarem Wieży Eiffla.
#2 Transport. Komunikacja miejska, aby stawała się bardziej zrównoważona, potrzebuje obok infrastruktury (obwodnice, parkingi) również dywersyfikacji możliwości poruszania się w ramach miasta. Przemieszczanie się powinno zmierzać do uczynienia go bardziej płynnym, efektywnym, ekologicznym.
#3 Niekontrolowana suburbanizacja, polega na wyludnieniu się centrów miast i poszerzeniu przedmieść. Właśnie centra aglomeracji postrzegane są jako zbyt ciasne, głośne i nieprzyjazne. Wyzwaniem pozostaje zastosowanie w obrębie miast takich rozwiązań, które sprawią, że człowiek będzie chciał nie tylko pracować, ale też tam odpoczywać i mieszkać.
#4 Zasoby. Zarządzający miastami, mieszkańcy i biznes powinni zmierzać do rozwiązania kwestii tego, jak gospodarować zasobami w sposób racjonalny i efektywny, aby odpowiedzieć na zjawisko ich kurczenia się pod względem energetycznym i surowcowym.
#5 Przyroda w mieście. Nikogo nie trzeba przekonywać o pozytywnym wpływie przyrody na życie ludzi. Miasto z podwyższonym stopniem zanieczyszczenia powietrza powinno zwrócić jeszcze większą uwagę na takie planowanie nowych osiedli, które pozwoli na zagospodarowanie dla przyrody odpowiedniej ilości miejsca czy uchroni ją przed degradacją.
#6 Polaryzacja społeczna, powodowana zróżnicowaniem np. ze względu na status społeczny czy ekonomiczny, może w konsekwencji okazać się przyczyną wykluczenia pewnych grup czy nawet całych miast.
#7 Zarządzanie miastem wymaga już nie tylko eliminacji biurokracji czy podejmowanie decyzji w oparciu o regularnie zbierane dane, ale umożliwienia partycypacji mieszkańców w rozwoju miasta. W tym kontekście znaczenia nabiera, obecnie na etapie konsultacji, dokument „Krajowa Polityka Miejska”. Ma on integrować podejście do rozwoju różnej wielkości miast w Polsce.
Analiza tematyczna „Biznes na rzecz zrównoważonych miast” Forum Odpowiedzialnego Biznesu to część kampanii, której celem jest wspieranie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju miast ze szczególnym uwzględnieniem roli biznesu. W analizie każde z 7 wyzwań opatrzone zostało komentarzem eksperta/ekspertki z danej dziedziny oraz przykładami dobrych praktyk CSR firm. Publikacja zawiera dodatkowo przegląd inicjatyw, wspierających zrównoważony rozwój miast w Polsce i na świecie, oraz ciekawostki związane z tym tematem.
Pobierz publikację
[1] Biuro statystyczne ONZ.
[2] GUS (2012/2014).
P. Szczygielski: #ESG i Greendeal na poziomie UE. Jaką rolę będzie miał do odegrania polski sektor bankowy? #projektekf #odpowiedzialnefinanse #videoekf #kwadransekf #ryzyka #zarządzanieryzykiem #nażywo #live https://www.youtube.com/watch?v=aEilb4auh3M&feature=emb_logo
Kampania #PZU „Prowadzisz? Odłóż telefon” dotarła do ~10 mln Polaków i przynosi efekty! ⤵ Posłuchajcie też koniecznie podcastu PZU i @PartnerstwoBD pt. #pasmobezpieczeństwa 🚙 Jak jeździmy w pandemii, nowa miejska mobilność i inne ciekawe tematy na Soundcloud, Spotify, iTunes🎧
📣 #TotalizatorSportowy wraz ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej (#STGU) ogłaszają konkurs na plakat z okazji Jubileuszu 6⃣5⃣-lecia działalności spółki👍 ➡️ Patronat honorowy: @MKiDN_GOV_PL. ℹSzczegóły: http://www.totalizator.stgu.pl #WielkieChwile od 6️⃣5️⃣ lat #GramyDlaKultury
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Korzystając z serwisu lub klikając „Zaakceptuj” akceptujesz naszą Politykę Prywatności dotyczącą przetwarzania danych osobowych i domyślne ustawienia skryptów na stronie.
Ustawienia i Polityka Prywatności
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.
Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie.
W naszej Polityce Prywatności znajdziesz opis tego w jaki sposób zarządzamy danymi osobowymi.
Polityka Prywatności
UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Analityka Google
Dzięki Analityce Google zbieramy dane na temat lokalizacji urządzenia, odwiedzanych przez ciebie stron i twoim zachowaniu w serwisie.
Facebook Pixel
Facebook Pixel służy do sledzenia ciebie i twojej aktywności na stronie w celu targetowania do ciebie naszych reklam i kampani w portalu Facebook.