Artykuły eksperckie (287 materiałów)

Wszystkie obszary

Lider to ktoś, komu zależy na dobrobycie jego ludzi

Lider to ktoś, komu zależy na dobrobycie jego ludzi

Artykuły eksperckie

Menedżer powinien dbać o work–life balance swoich podwładnych z dwóch powodów. Po pierwsze czysto ludzkich, po drugie biznesowych. Każdy z nas ma określoną moc twórczą. Można ją oczywiście próbować „podkręcać” i nadwyrężać – np. dając ludziom liczbę zadań niemożliwą do zrealizowania w czasie pracy czy oczekując wykonywania zadań sprzecznych z systemem wartości pracownika/pracownicy.

czytaj więcej
Work–life balance – (r)ewolucja w działach HR

Work–life balance – (r)ewolucja w działach HR

Artykuły eksperckie

Jednym z wyzwań stojących przed współczesnymi pracownikami i pracownicami jest życie w coraz większym tempie. Z czego to wynika? Postępuje wydłużanie i intensyfikowanie czasu pracy, pojawia się permanentna konieczność doskonalenia kompetencji, a co za tym idzie – brak czasu wolnego na życie rodzinne i towarzyskie oraz wypoczynek.

czytaj więcej
Narzędzia zarządzania strategicznym rozwojem społecznej odpowiedzialności uczelni – doświadczenia praktyka

Narzędzia zarządzania strategicznym rozwojem społecznej odpowiedzialności uczelni – doświadczenia praktyka

Artykuły eksperckie

Idea i praktyka społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (Corporate Social Responsibility, CSR) zyskuje coraz większe uznanie, coraz częściej instytucje, już nie tylko sektora biznesu, zaczynają interesować się zagadnieniem społecznej odpowiedzialności i zaczynają wykorzystywać jej narzędzia w swojej codziennej działalności. Zdarza się i tak, że przedsiębiorstwo wykorzystuje wiele narzędzi, które doradcy CSR zaliczają do narzędzi społecznej odpowiedzialności, zaś organizacja w takich kategoriach o nich nie myśli.

czytaj więcej
Smart i sustainable cities

Smart i sustainable cities

Artykuły eksperckie

Zrównoważone i inteligentne miasta to szeroko dyskutowane współcześnie koncepcje rozwoju zakładające poprawę jakości życia przy jednoczesnym ograniczaniu negatywnego oddziaływania na środowisko i bardziej efektywnym wykorzystaniu zasobów naturalnych. Inteligentne miasto jest strukturą, w której wykorzystuje się nowoczesne technologie oraz narzędzia komunikacyjne do usprawniania infrastruktury.

czytaj więcej
Wolontariat pracowniczy

Wolontariat pracowniczy

Artykuły eksperckie

Jedna z popularniejszych form zaangażowania społecznego firm, jednocześnie delikatna, subtelna i niełatwa. A jednak przyciągająca jak magnes. Wolontariat pracowniczy (employee volunteering). Dobrowolne działania pracowników na rzecz dobra publicznego, wspierane przez pracodawcę finansowo, logistycznie, rzeczowo czy merytorycznie.

czytaj więcej
Zarządzanie różnorodnością

Zarządzanie różnorodnością

Artykuły eksperckie

Wiek, płeć, (nie)pełnosprawność, religia, styl pracy, status rodzinny, doświadczenia życiowe, orientacja seksualna, poczucie czasu, rasa… I jedno pytanie: jak stworzyć miejsce pracy, w którym różnice między pracownikami i pracownicami będą wartością, a szacunek tym, co łączy? Dwa słowa dają pełną odpowiedź: zarządzanie różnorodnością (diversity management). W Polsce koncepcja zarządzania różnorodnością jest stosunkowo nowa i nie…

czytaj więcej
Odpowiedzialna konsumpcja

Odpowiedzialna konsumpcja

Artykuły eksperckie

„Tydzień inny niż wszystkie” – tak brzmiało hasło eksperymentu, któremu poddali się polscy konsumenci, w tym przedstawiciele Partnerów FOB, w maju 2013 roku, bazując na pomyśle Colina Beavana i projektu „No impact project”. Zrównoważona konsumpcja to według Polskiej Zielonej Sieci takie podejmowanie decyzji zakupowych, które uwzględniają konsekwencje, jakie niesie ze sobą produkcja, użytkowanie i utylizacja danego towaru. To także świadomy bojkot wybranych produktów i firm, które łamią standardy etyczne, środowiskowe lub społeczne bądź stosują greenwashing.

czytaj więcej
Innowacje społeczne

Innowacje społeczne

Artykuły eksperckie

Po pierwsze zdefiniuj problem, po drugie zaproponuj rozwiązanie, następnie przetestuj, stwórz prototyp, sprawdź trwałość, zmierz efekty, ulepsz działanie, upowszechnij rozwiązanie poprzez efekt skali oraz dyfuzję, w końcu wprowadź systemową zmianę. Tak wygląda instrukcja obsługi do wprowadzenia innowacji społecznej. Jej rezultatem jest rozwiązanie problemu, odpowiedź na potrzebę społeczną czy polepszenia jakości życia. Innowacje są pochodną otwartości i współpracy, ale też rewolucji i odwagi. Z reguły bazują na kooperacji różnych podmiotów, biznesu, administracji, NGO oraz aktywistów. Często realizowane są w ramach przedsiębiorstw społecznych.

czytaj więcej
Odpowiedzialne inwestowanie

Odpowiedzialne inwestowanie

Artykuły eksperckie

Milton Friedman na początku lat 70. XX wieku stwierdził, że najważniejsi dla przedsiębiorstwa są akcjonariusze, w związku z tym firmy nie powinny angażować się w działania społeczne i środowiskowe. Nietrudno się zgodzić, że firmy nie są organizacjami non profit, a akcjonariusze są kluczowymi interesariuszami. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że obecnie mamy inne warunki, w jakich funkcjonuje biznes niż za czasów Friedmana, a mimo to również dzisiaj wielu sceptyków idei CSR podpiera się argumentem wspomnianego noblisty, usprawiedliwiając często nieetyczne praktyki przedsiębiorstw.

czytaj więcej
Raportowanie pozafinansowe

Raportowanie pozafinansowe

Artykuły eksperckie

Raportowanie danych pozafinansowych to proces złożony i wieloaspektowy, którego rezultatem z perspektywy interesariuszy przedsiębiorstw są publikacje podsumowujące działania z zakresu CSR. Dla firm raportujących jest szansą na uporządkowanie, usystematyzowanie i rozwój projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności. Zdarza się, że przygotowanie raportu społecznego jest dla firmy okazją do zainicjowania tak istotnych przedsięwzięć, jak dialog z interesariuszami czy opracowanie całej strategii CSR. Etap zbierania danych do raportu daje z kolei możliwość zaangażowania różnych grup interesariuszy, w tym przede wszystkim pracowników.

czytaj więcej