Unilever

Czy możliwe jest podwojenie wielkości firmy przy jednoczesnym zmniejszeniu jej wpływu na środowisko naturalne? Unilever stworzył konkretny plan działań, który pozwoli mu to osiągnąć.

Do 2020 roku firma planuje o połowę ograniczyć ślad środowiskowy swoich produktów, pomóc miliardowi ludzi w poprawie stanu zdrowia i samopoczucia, oraz pozyskiwać wszystkie surowce rolne z upraw zarządzanych w sposób zrównoważony. Cele te i sposoby ich realizacji Unilever ujął w planie „Życie w sposób zrównoważony” ogłoszonym w lipcu 2011 roku. W Polsce Unilever rozpoczął wdrażanie planu od obszarów leżących w gestii Unilevera: produkcji, dystrybucji, weryfikacji receptur.

Dziś wszystkie fabryki Unilevera w Polsce zaopatrywane są w energię elektryczną pochodzącą wyłącznie ze źródeł certyfikowanych. Znacząco zredukowano: emisję dwutlenku węgla związaną z produkcją (np. w fabryce Bydgoszczy o 60 proc. w latach 2001-2010), ilość odpadów kierowanych na wysypiska (np. o 94 proc. w fabryce w Katowicach w ciągu ostatnich 10 lat).

Dodatkowo, wprowadzono program mający na celu zmniejszenie zawartości soli, cukrów, tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans w produktach żywnościowych firmy. W efekcie, w latach 2005-2010 obniżono zawartość soli w zupach do gotowania Knorr w proszku (o 27 proc.), zupach Amino w proszku (o 9 proc.) oraz Gorących Kubkach Knorr (o 33 proc.).

Więcej na temat planu „Życie w sposób zrównoważony” firmy Unilever na stronie internetowej.

Unilever jest jednym z największych producentów żywności, kosmetyków i środków czystości pod znanymi markami tj.: Knorr, Lipton, Algida, Rama, Delma, Domestos, Cif, Rexona, Axe, Dove, Timotei, Signal. Firma ma w swojej ofercie najsilniejszą na polskim rynku markę – markę herbaty Lipton – która w rankingu siły marek „BrandAsset Valuator 2010” została uznana brandem o najlepszej kondycji rynkowej.

Unilever jest w Polsce liderem rynkowym w kategoriach: dezodorantów, środków czystości, herbat, margaryn, lodów oraz produktów kulinarnych takich jak: buliony, jednoporcjowe zupy typu instant, sosy sałatkowe. Ponad 99% polskich gospodarstw domowych w 2010 roku co najmniej raz użyło produktu firmy Unilever.

Firma zatrudnia w Polsce 3300 pracowników. W 2010 roku przychody firmy ze sprzedaży w Polsce wynosiły ponad 3,3 miliarda złotych. Posiada cztery fabryki: w Baninie koło Gdańska (produkcja lodów), Bydgoszczy (środki czystości), Katowicach (margaryny i herbaty) oraz w Poznaniu (produkty kulinarne i dressingi).

Od 12 lat Unilever jest światowym liderem indeksu Dow Jones Sustainability World Index w branży spożywczej.