Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Po raz 17. ukazał się największy w Polsce przegląd CSR – Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W tegorocznej odsłonie publikacji zarówno pod kątem liczby zgłoszonych praktyk, jak i liczby firm nastąpił wzrost na poziomie 30 proc. To jednocześnie kolejny rekord w wydawanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raporcie, którego premiera miała miejsce 28 marca br. w Warszawie.
POBIERZ RAPORT >>
Coraz więcej firm wdraża i realizuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Potwierdza to najnowsza edycja publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Podsumowuje ona rozwój CSR w 2018 roku, a jej główną część stanowią zgłoszone przez firmy dobre praktyki. W ubiegłorocznej edycji po raz pierwszy liczba działań firm przekroczyła 1000, a w tym roku liczba ta sięgnęła ponad 1500.
– Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Powyższy trend bardzo nas cieszy. Rezultat ten to składowa wielu czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR. Jedną z nich są Cele Zrównoważonego Biznesu – włączanie się biznesu będzie przyspieszać proces ich osiągnięcia. CSR zawdzięcza rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymogom dostarczania informacji również z działalności niefinansowej spółki, potwierdzających mniejsze ryzyko reputacyjne i finansowe związane z danym podmiotem. CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszej rywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników – co pokazuje wzrost liczby praktyk w obszarze dotyczącym miejsca pracy o ponad 30%. To główne czynniki, ale z pewnością niejedyne, bo warto pamiętać o zwiększającej się świadomości konsumentów, kluczowych inicjatywach jak np. COP24 czy aktywności ogólnopolskiej i regionalnej organizacji pozarządowych na tym polu – podsumowuje tegoroczny wynik Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
1549 to łączna liczba praktyk przyjętych do najnowszej, 17. edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” (zgłoszonych przez 229 firm). Na sumę działań firm składają się praktyki nowe – zgłoszone do raportu po raz pierwszy, w tym roku 826 (poprzednia edycja: 639) oraz praktyki długoletnie, czyli te, które były zgłoszone do poprzednich edycji raportu, ale były realizowane również w 2018 roku; w tym roku praktyk długoletnich jest 723 (poprzednia edycja: 551). Autorzy raportu odnotowują również wzrost w liczbie firm z sektora małych i średnich, która zwiększyła się o 10 – do poziomu 60 organizacji. Najliczniej reprezentowane w Raporcie branże to: finanse (32 firmy), usługi (31 firm), handel (22 firmy), FMCG (21 firm).
To kolejna edycja raportu, której trzonem jest zaproponowany w normie ISO 26000 podział na 7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Przegląd ten pozwala dostrzec trendy i zmiany w zakresie CSR na przestrzeni lat.
Do najpopularniejszych obszarów, podobnie jak w poprzednich edycjach, należą zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej oraz praktyki z zakresu pracy. Warto jednak odnotować, że po raz pierwszy w historii raportu to nie prawa człowieka, a uczciwe praktyki operacyjne były najmniej reprezentowanym obszarem.
Dobrym praktykom zakwalifikowanym do Raportu przyporządkowane są Cele Zrównoważonego Rozwoju, ustanowione w 2015 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach dominują cele: 4. Dobra jakość edukacji (351 praktyk) i 3. Dobre zdrowie i jakość życia (317).
Do najczęściej występujących celów należą również cel 8. Wzrost gospodarczy i godna praca (214 praktyk), cel 12. Odpowiedzialna produkcja i konsumpcja (175 praktyk) oraz cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności (167 praktyk). Warto również zwrócić uwagę na znaczny wzrost liczby praktyk odnoszących się do celu 13. Działania w dziedzinie klimatu zwiększyły się z 41 do 115 w najnowszej odsłonie raportu.
Firmy pozostają najmniej zaangażowane w realizację celu 14. Życie pod wodą – tylko 8 zgłoszonych praktyk. Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki” stanowi podsumowanie tego co działo się w CSR w minionym roku, dlatego, obok dobrych praktyk, publikacja zawiera 16 artykułów eksperckich. Stałym elementem wydawnictwa jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR.
Premiera publikacji miała miejsce 28 marca br. w przestrzeni „Marzycieli i Rzemieślników” mieszczącej się Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie. W ramach wydarzenia odbyła się prelekcja prof. Davida Graysona, współautora publikacji „All In: The Future of Business Leadership”. W tym roku wprowadzenie do tematu dobrych praktyk odbyło się w formule speed debating, pozwalającej na zaangażowanie w dyskusję zgromadzoną publiczność.
Uczestnicy spotkania mieli również możliwość poznać wyniki 9. edycji konkursu dla dziennikarzy i ekspertów CSR – Pióro odpowiedzialności. Nagrodzone i wyróżnione zostały osoby publikujące na łamach następujących tytułów: Coaching, Dziennik Gazeta Prawna, Harvard Business Review Polska, Nienieodpowiedzialni, Media i Marketing, My Company Polska, Personel Plus, Polityka.
W tym dniu do grona firm partnerskich Forum Odpowiedzialnego Biznesu dołączyły: Chiesi Poland, Grupa Raben, Fiat Chrysler Automobiles i Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Statuetki za długoletnią współpracę otrzymały: Bank BGŻ BNP Paribas, Bank Gospodarstwa Krajowego, Grupa Lotos, Jeronimo Martins Polska, Nestlé Poland, PGNiG SA i Totalizator Sportowy.
W dniu ogłoszenia Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu ogłosiło termin 8. Targów CSR, które odbędą się 29 października 2020 r. (nowy termin) w EXPO XXI w Warszawie. Będzie to jednocześnie data publikacji 18. edycji Raportu “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.
Źródło: inf. własna