„Dwie godziny dla rodziny” 15 maja

9 maja 2018

15 maja br. odbędzie się siódmy finał polskiej akcji społecznej „Dwie Godziny dla Rodziny”. Akcja została zainicjowana przez Fundację Humanites z okazji Międzynarodowego Dnia Rodzin. Uczestnicy akcji, pracodawcy z Polski i, po raz pierwszy, także z innych krajów takich jak: Niemcy, Czechy, Finlandia, Bułgaria i Litwa przekazują w tym dniu symboliczne dwie godziny z czasu pracy na rzecz budowania relacji rodzinnych. Do tej pory udział w akcji potwierdziło ponad 500 firm – polskich i międzynarodowych korporacji. Motywem przewodnim tegorocznej akcji są „Gry i zabawy pokoleniowe”.

Czytaj więcej: ANALIZA TEMATYCZNA FOB Rola Równowagi: strategiczne podejście do work-life balance >>

Analizy społeczne wskazują, że w zrównoważonym środowisku pracy, gdzie ludzie mają czas dla siebie, swojej rodziny i pasji, następuje wzrost produktywności zawodowej. W badaniu przeprowadzonym w 2017 r. „Defining success”, Global Research Results, Accenture 56% ankietowanych zdefiniowało sukces jako możliwość utrzymania równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. W tym samym badaniu 52% respondentów przyznało, że odrzuciło ofertę pracy ze względu na obawy, że zaburzy ona ich work-life balans. Firmy, chcąc osiągnąć przewagę konkurencyjną, przyciągnąć i utrzymać pracowników, szukają nowych form tworzenia przyjaznego środowiska pracy.

– Problemy w firmie, spadek motywacji, nie zawsze mają swoje źródło w pracy, lecz często w domu lub w rodzinie pracowników. Problemy emocjonalne, które pracownicy przenoszą z domu do pracy, wpływają na efektywność i odwrotnie. Dobrą lub złą energię przenosimy również z pracy do naszych domów. Te sfery naszego życia wzajemnie się przenikają. Świadomość tego jest coraz większa. Dla pracodawców nowym wyzwaniem jest budowanie organizacji, gdzie świadomie wspiera się swoich pracowników nie tylko jako zatrudnionych, ale także ludzi z ich rolami społecznymi i bagażem doświadczeń. Poprzez udział w akcji „Dwie Godziny dla Rodziny” pracodawcy wysyłają komunikat, że integracja ról zawodowych i prywatnych oraz dbałość o relacje rodzinne są dla nich ważne i służą długoterminowemu wzrostowi firmy oraz rozwojowi dojrzałego kapitału społecznego – tłumaczy Zofia Dzik, prezeska Fundacji Humianites.

WAGA ZDROWIA PSYCHICZNEGO PRACOWNIKÓW DLA ROZWOJU ORGANIZACJI

Z danych ZUS-u wynika, że w ciągu ostatnich dwóch lat czas przebywania na zwolnieniach lekarskich wydłużył się o blisko 15 proc., z czego około 8 proc. to zwolnienia z powodu problemów psychicznych. Oznacza to również wzrost wydatków związanych z wypłacaniem świadczeń. W 2017 r. zakłady pracy wydały na to 6,3 mld zł, zaś ZUS aż 11,3 mld zł.[1] Z badań wynika, że rośnie także odsetek zaburzeń psychicznych w społeczeństwie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) alarmuje, że do 2030 r. depresja będzie na pierwszym miejscu wśród chorób cywilizacyjnych.[2] Konsekwencją lekceważenia obniżonego nastroju pracowników jest ich zmniejszona efektywność i wzrost absencji w pracy. Coraz większa liczba świadomych pracodawców, przykłada wagę do kondycji psychicznej pracowników i bierze odpowiedzialność za ich zdrowie psychiczne. Wiele firm dostrzega, że warunkiem zdrowia psychicznego pracownika, jest integracja jego funkcji społecznych z celami firmy – podkreślają organizatorzy akcji.

Pracodawcy traktujący swoich pracowników w sposób partnerski, tworzący przyjazne środowisko pracy, szanujący ich życie prywatne, mają większą szansę na stworzenie zespołu, który będzie zaangażowany nie tylko w wypełnianie swoich obowiązków, ale także lojalny.

GRY I ZABAWY POKOLENIOWE A BUDOWANIE RELACJI

Motywem przewodnim tegorocznej akcji są „Gry i zabawy pokoleniowe”. Organizatorzy przygotowali pokoleniową grę rodzinną – ASK ME, która zawiera zestaw pytań i zadań. To gra, która otwiera emocjonalnie, rozwija współpracę, pomaga ćwiczyć komunikację. Pytania są sformułowane w sposób dający możliwość innego spojrzenia na siebie nawzajem, odkrycia na nowo i zbliżenia się do siebie. Czy wiem: co inspiruje mojego męża? Co czuje moja żona? Jaki jest mój syn? Jak wygląda świat oczami mojej córki? O czym marzy mama? Czego pragnie dziadek? Za czym tęskni babcia? Co wspomina tata? Zadania to zaproszenie do wspólnej zabawy, zachęcającej do wartościowej rozmowy, budującej relacje rodzinne.

– Silne relacje rodzinne kształtują inteligencję społeczną i emocjonalną – kompetencje, które są aktualnie jednymi z najważniejszych na rynku pracy. Organizując akcję staramy się pokazać, że wspólnie spędzony czas jest ważny nie tylko ze względu na osobiste poczucie szczęścia, ale również z uwagi na rozwój zawodowy. Gra ASK ME rozwija kompetencje miękkie, które są wysoko cenione przez pracodawców – podkreśla Amanda Szeligowska.

Partnerami tegorocznej edycji są: Microsoft, Toffifee, PKN ORLEN S.A., Hotel Bukovina, Wirtualna Polska, Reputation Managers, Great Place to Work, Think Tank, Fundacja Liderek Biznesu, LiderSHE.

Więcej informacji o akcji:

http://2godzinydlarodziny.pl/

http://2h4family.com/

 

INFORMACJE DODATKOWE:

Międzynarodowy Dzień Rodzin przypada na 15 maja. Został ustanowiony w 1993 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ.

[1] http://www.fpiec.pl/lifestyle/polacy-pobili-rekord-zwolnien-l4-na-co-chorujemy-wiele-mowi-o-naszym-spoleczenstwie

[2] http://www.medonet.pl/zdrowie,who–depresja-w-czolowce-chorob-na-swiecie,artykul,1724647.html

[3] Największe badanie zaangażowania pracowników w Polsce. W 2017 r. w badaniu udział wzięło 119 firm.

[4] http://markapracodawcy.pl/najwiekszy-spadek-zaangazowania-polakow/

źródło: materiały prasowe