Encyklopedia CSR

Encyklopedia CSR to zbiór terminów związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Stanowi źródło podstawowej wiedzy, ułatwiając tym samym poznawanie CSR jako dziedziny.

Interesariusze

(inaczej: grupy interesu; ang. stakeholders)

Grupy bądź osoby zainteresowane działalnością przedsiębiorstwa i wysuwające wobec niego żądania. Obejmują zarówno podmioty dostarczające przedsiębiorstwu zasobów tej firmy, podmioty ponoszące ryzyko jak i wpływające na poziom tego ryzyka, podmioty pozostające w przymusowym lub dobrowolnym związku z przedsiębiorstwem itp.

Interesariusze to kluczowe pojęcie przy tworzeniu i realizacji działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W teorii mówi o tym definicja Komisji Europejskiej, która określa CSR jako „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo” i postuluje, że „przedsiębiorstwa powinny dysponować mechanizmem integracji kwestii społecznych, środowiskowych, etycznych i tych związanych z prawami człowieka, jak i problemów konsumentów ze swoją działalnością oraz podstawową strategią, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami.

Interesariusze mogą być klasyfikowanie wedle różnych kryteriów (np. stopnia związku z firmą, siły oddziaływania, charakteru relacji itp.). Najbardziej podstawowy podział to interesariusze wewnętrzni oraz zewnętrzni.

Do interesariuszy wewnętrznych zaliczyć można:

  • pracowników
  • udziałowców
  • rady nadzorcze

Interesariuszami zewnętrznymi mogą być:

  • klienci
  • dostawcy
  • konkurenci
  • władze państwowe
  • media
  • związki zawodowe
  • organizacje pozarządowe
  • itp.

Więcej o interesariuszach i relacjach z nimi w artykułach i publikacjach Forum Odpowiedzialnego Biznesu:

"Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu"

"Teoria interesariuszy wczesnego Freemana – nie tylko etyka"

"Dialog i budowanie relacji z interesariuszami – podręcznik dla firm" (PDF, 4,0 MB)

"Dialog z interesariuszami" (PDF, 440 KB)

I