Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
(inaczej: grupy interesu; ang. stakeholders)
Grupy bądź osoby zainteresowane działalnością przedsiębiorstwa i wysuwające wobec niego żądania. Obejmują zarówno podmioty dostarczające przedsiębiorstwu zasobów tej firmy, podmioty ponoszące ryzyko jak i wpływające na poziom tego ryzyka, podmioty pozostające w przymusowym lub dobrowolnym związku z przedsiębiorstwem itp.
Interesariusze to kluczowe pojęcie przy tworzeniu i realizacji działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). W teorii mówi o tym definicja Komisji Europejskiej, która określa CSR jako „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo” i postuluje, że „przedsiębiorstwa powinny dysponować mechanizmem integracji kwestii społecznych, środowiskowych, etycznych i tych związanych z prawami człowieka, jak i problemów konsumentów ze swoją działalnością oraz podstawową strategią, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami.
Interesariusze mogą być klasyfikowanie wedle różnych kryteriów (np. stopnia związku z firmą, siły oddziaływania, charakteru relacji itp.). Najbardziej podstawowy podział to interesariusze wewnętrzni oraz zewnętrzni.
Do interesariuszy wewnętrznych zaliczyć można:
Interesariuszami zewnętrznymi mogą być:
„Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu”
„Teoria interesariuszy wczesnego Freemana – nie tylko etyka”
„Dialog i budowanie relacji z interesariuszami – podręcznik dla firm” (PDF, 4,0 MB)
„Dialog z interesariuszami” (PDF, 440 KB)