Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
OPIS PROJEKTU / ROZWIĄZANIE:
W programie restrukturyzacji nacisk położono przede wszystkim na społeczne aspekty procesu. Przyjęto założenie opracowania optymalnych rozwiązań biznesowych przy poszanowaniu praw pracowniczych i pełnym włączeniu zatrudnionych pracowników w proces.
Zgodnie z Porozumieniem Restrukturyzacyjnym proces konsultacji rozpoczęto z reprezentacją związkową. Przekazano jej szczegółowe informacje dotyczące projektu restrukturyzacji i jego skutków w sferze zatrudnienia. Członkowie Zarządu bezpośrednio komunikowali pracownikom Regionalnych Jednostek Organizacyjnych założenia oferty specjalnych świadczeń do nich skierowanych wsłuchując się jednocześnie w ich opinie i uwagi do programu. Dzięki temu zarząd zmodyfikował swoje pierwotne propozycje m.in. w zakresie lokalizacji nowych struktur.
Intensywną kampanię prowadziły media zakładowe (dodatkowe wydania gazety zakładowej, specjalne witryny w Intranecie, zwiększona ilość czasu antenowego).
Komunikacja była prowadzona dwutorowo. Z jednej strony rozmawiano ze związkami zawodowymi, z drugiej strony zarząd osobiście spotykał się ze wszystkimi zainteresowanymi pracownikami udzielając odpowiedzi na wszelkie pytania i wątpliwości.
Efektem dialogu było wprowadzenie szeregu zmian i usprawnień w stosunku do wyjściowego projektu restrukturyzacji, które dotyczyły m.in.:
Ostatecznym wynikiem prowadzonego dialogu było podpisanie 21 lipca 2005 „Porozumienia w sprawie zakończenia sporu zbiorowego oraz uprawnień pracowniczych i związkowych z wdrożeniem programu restrukturyzacji struktur regionalnych PKN Orlen”.
KORZYŚCI:
– Program umożliwił uniknięcie konieczności składania wypowiedzeń wobec tych pracowników, którzy nie znaleźli miejsca zatrudnienia w nowej strukturze; – Proces dialogu zbudował silną relację między zarządem a pracownikami opartą na partnerskim dialogu; – Trudny proces zmian nie zachwiał wewnętrznej stabilności firmy i atmosfery; – Dzięki dialogowi z pracownikami i związkami zawodowymi oraz rzetelnej komunikacji do mediów uniknięto afer medialnych i pracowniczych.
WYZWANIA:
– Współpraca ze związkami zawodowymi, które oprotestowały program nie dopuszczając do merytorycznych dyskusji.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ:
– Potrzebny jest otwarty dialog, nawet jeżeli jest trudny, żeby każda ze stron czuła się traktowana po partnersku; – Bezpośrednie zaangażowanie zarządu jest niezbędne dla powodzenia procesu ważnych zmian.