Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Program Partnerstwa
Kluczowe tematy poruszane w światowej debacie o społecznej odpowiedzialności biznesu są bezpośrednio powiązane z najważniejszymi globalnie wydarzeniami. Co więcej, widać wyraźnie, że CSR i zrównoważony rozwój stanowią rozwiązanie wielu wyzwań, przed jakimi staje współczesny świat.
Poważne podejście do aspektów ekologicznych wynika ze zmian klimatycznych, których nie można dłużej bagatelizować. Potwierdza to raport „The State of Sustainable Business 2017”[1] przygotowany przez Business of a Better World oraz GlobeScan. Wynika z niego, że zmiana klimatu jest uznawana przez amerykańskie firmy za najważniejsze wyzwanie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dlatego rośnie znaczenie badań nad zmniejszeniem kosztów pozyskiwania energii i szukania rozwiązań niskoemisyjnych. Większy jest nacisk na elektromobilność. Centra miast zamykają się na pojazdy spalinowe, a kolejne rządy deklarują, że zakażą sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi (Norwegia, Indie), pracują nad podobnymi rozwiązaniami (Niemcy, Chiny) lub kreślą perspektywy, w których już w 2050 roku wszystkie samochody będą miały zerową emisję spalin (Wielka Brytania)[2].
Opublikowany w lipcu 2017 roku raport „SDG Index and Dashboards”[3] zwrócił uwagę, że relatywnie dobre wskaźniki zrównoważonego rozwoju krajów rozwiniętych osiągane są m.in. przez przerzucanie szkodliwych środowiskowo działań (np. produkcji przemysłowej czy składowania odpadów) na kraje rozwijające się. Jednak odpowiedzialność środowiskowa staje się ważna dla wszystkich. Od początku 2018 roku rynek chiński został zamknięty dla 24 rodzajów odpadów, które dotychczas były przywożone z krajów Europy Zachodniej i USA. Tylko z Wielkiej Brytanii od 2012 roku przypłynęło tam prawie 3 mln ton zużytego plastiku[4]. Brak możliwości wysyłania odpadów do krajów rozwijających się wymusi zmiany w gospodarkach krajów rozwiniętych w stronę wdrażania na szerszą skalę gospodarki obiegu zamkniętego.
Wchodzące na rynek pracy „pokolenie Z” wymusi aktywne działania firm w zakresie społecznej i środowiskowej odpowiedzialności. To generacja, która ma duże oczekiwania względem etycznej produkcji. Badanie Institute for Corporate Productivity, zrealizowane na osobach urodzonych w latach 1995–2012, pokazuje, że dla 93% przedstawicieli tej generacji społeczne zaangażowanie firmy wpływa na decyzję o wyborze miejsca pracy[5].
Sytuację na rynku pracy zmieni także kampania #MeToo, która przetoczyła się przez USA i cały świat w ostatnich miesiącach roku 2017. Pokazała ona wciąż istniejące nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn i wciąż obecną dyskryminację. Jej efektem będzie wdrażanie rozwiązań promujących parytety, równe szanse i różnorodność w miejscu pracy. W Europie będzie to wsparte takimi rozwiązaniami prawnymi, jak: wymóg raportowania kwestii różnorodności czy przepisy zrównujące wysokość zarobków kobiet i mężczyzn, podobne do tych, jakie wprowadzono na Islandii.
Cele zrównoważonego rozwoju (SDG) obejmują swoim zasięgiem wszystkie najważniejsze wyzwania stojące przed współczesnym światem. Według raportu „The roadahead. The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2017”, który objął aż 4,9 tys. firm z 49 krajów, SDG w swoim procesie raportowania uwzględnia około 40% firm, a w niektórych krajach (Szwecja) jest to nawet 60%[6]. Jeszcze większy odsetek takich spółek – 62% – wskazało PwC w swoim raporcie „SDG Reporting Challenge 2017”[7] wykonanym na próbie 470 firm.
Zatem już po dwóch latach SDG są ważnym punktem odniesienia w działalności dotyczącej zrównoważonego rozwoju. Kolejnym krokiem musi być przekucie ich w praktykę działania firm i tutaj należy skoncentrować wysiłki. Jak podaje raport Deloitte „The business case for inclusive growth”[8] aż 92 % liderów firm popiera SDG. Jednak jak na razie tylko 17 % z nich ocenia, że działania firm są wystarczające, by je realizować. Warto też podkreślić, że działania te muszą być mierzalne, aby można było pokazać ich skuteczność i praktyczne oddziaływanie na otoczenie.
Opisane przykłady nie wyczerpują istniejących zjawisk w obszarze zrównoważonego rozwoju, ale dobrze pokazują, że trendy społeczne i gospodarcze będą oddziaływały coraz silniej na wzrost znaczenia społecznej działalności firm. Wiąże się z tym również wzrost roli CSR i zrównoważonego rozwoju w samych firmach. Wiązanie CSR ze strategiami firm czy umieszczanie tematyki zrównoważonego rozwoju wśród zadań osób w ścisłym kierownictwie firm (tzw. C-suite) potwierdzają, że nie da się oddzielić głównego obszaru działania firm od jej społecznej i środowiskowej odpowiedzialności.
Materiały źródłowe:
[1] „The State of Sustainable Business 2017. Results of the 9th Annual Survey of Sustainable Business Leaders”, https://www.bsr.org/reports/2017_BSR_Sustainable-Business-Survey.pdf (dostęp 28.02.2018).
[2] A. Petroff, These countries want to ban gas and diesel cars, http://money.cnn.com/2017/09/11/autos/countries-banning-diesel-gas-cars/index.html (dostęp 28.02.2018).
[3] „SDG Index and Dashboards”, http://www.sdgindex.org/ (dostęp 28.02.2018).
[4] A. Sloan, China’s waste import ban emphasizes importance of innovation and the circular economy, http://csr-asia.com/newsletter-china-s-waste-import-ban-emphasizes-importance-of-innovation-and-the-circular-economy (dostęp 28.02.2018).
[5] E. Samdahl, New i4cp Research: 93% of Gen Z Says Societal Impact Affects Where They Work,https://www.i4cp.com/productivity-blog/2015/12/16/new-i4cp-research-93-of-gen-z-says-societal-impact-affects-where-they-work (dostęp 28.02.2018).
[6] „The roadahead. The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2017”, https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2018/02/pl-Raport-KPMG-International-pt-The-road-ahead-The-KPMG-Survey-of-Corporate-Responsibility-Reporting-2017.pdf (dostęp 28.02.2018).
[7] „Reporting Challenge 2017. Exploring business communication on the global goals”, https://www.pwc.com/gx/en/sustainability/SDG/pwc-sdg-reporting-challenge-2017-final.pdf (dostęp 28.02.2018).
[8] „The business case for inclusive growth. Deloitte Global’s inclusive growth survey report”, https://www2.deloitte.com/global/en/pages/about-deloitte/articles/wef-business-case-inclusive-growth.html (dostęp 28.02.2018).
W Forum Odpowiedzialnego Biznesu jest ekspertem ds. raportowania niefinansowego i zrównoważonego rozwoju, odpowiada za realizację badań i promocję Celów Zrównoważonego Rozwoju. Koordynuje Konkurs Raporty Społeczne.
Pracuje w FOB od maja 2017 r. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla firm, realizuje i koordynuje badania, przygotowuje artykuły eksperckie. Koordynuje prace Grupy Roboczej ds. Konsumenckich w ramach Zespołu ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Ma doświadczenie w pracy w organizacjach strażniczych. Kierował projektami promującymi zrównoważone zamówienia publiczne i odpowiedzialne praktyki w łańcuchu dostaw sprzętu elektronicznego pracując w Fundacji CentrumCSR.PL. Współtworzył też ważne międzynarodowe wydarzenia organizowane przez Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
Ukończył Nauki Polityczne i Studium Europy Wschodniej na Uniwersytecie Warszawskim. Jest przewodnikiem turystycznym po Bieszczadach i Beskidzie Niskim, przez wiele lat działał w Studenckim Kole Przewodników Beskidzkich w Warszawie.
.@PRoto_pl zapytało Marzenę Strzelczak, prezeskę, dyrektorkę generalną #FOB, o to, co w 2021 r. będzie szczególnie ważne z perspektywy #CSRwPL i zrównoważonego rozwoju. Zachęcamy do lektury: http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/co-czeka-csr-w-2021-r/ #CSR #ESG #rynekpracy #nonprofitpl #biznes #społeczeństwo #SDGs
Co w 2021 roku będzie ważne dla #CSR-u? 🌿 O najważniejszych tematach i trendach mówią Marzena Strzelczak z @FOB_Poland, Irena Pichola z @DeloittePolska, @MagdAndrejczuk z @Allegro_Group i @pawelslawski z @AllHandsPL ⬇️ http://www.proto.pl/aktualnosci/kwestie-finansowe-klimat-i-roznorodnosc-czyli-co-czeka-csr-w-2021-roku
Każdego miesiąca statystyczny Polak traci 50 zł za sprawą niewykorzystanej żywności, która trafia na śmietnik. Zajmujemy 5. miejsce w zakresie marnowania żywności pośród wszystkich krajów europejskich. Przeciwdziałać temu chce @CarrefourPolska ▶️ http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/uratuj-od-zmarnowania-produkty-tansze-nawet-o-90/ #CSRwPL
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Korzystając z serwisu lub klikając „Zaakceptuj” akceptujesz naszą Politykę Prywatności dotyczącą przetwarzania danych osobowych i domyślne ustawienia skryptów na stronie.
Ustawienia i Polityka Prywatności
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.
Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie.
W naszej Polityce Prywatności znajdziesz opis tego w jaki sposób zarządzamy danymi osobowymi.
Polityka Prywatności
UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Analityka Google
Dzięki Analityce Google zbieramy dane na temat lokalizacji urządzenia, odwiedzanych przez ciebie stron i twoim zachowaniu w serwisie.
Facebook Pixel
Facebook Pixel służy do sledzenia ciebie i twojej aktywności na stronie w celu targetowania do ciebie naszych reklam i kampani w portalu Facebook.