Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Firmy chcąc dzięki działaniom CSR uzyskać w przyszłości przewagę konkurencyją w swojej branży, będą musiały rozważyć świadome kształtowanie kultury organizacyjnej w kierunku innowacyjności, otwartości, gotowości do zmian. Taka kultura może zwiększyć zaangażowanie pracowników, których postawa może przyczynić się to wzrostu wartości firmy.
Espresso. Kwintesencja włoskiej kawy. Mocna, aromatyczna, pokryta pianką o rdzawym kolorze. Podawana w małych, porcelanowych, grubościennych filiżankach, żeby jak najdłużej utrzymać temperaturę. Finalna jakość tak zaparzonej kawy zależy od 4M:
Barista może zmielić ziarna zbyt drobno lub zbyt grubo. Słabo ubić tamperem kawę w kolbie. Skrócić, wydłużyć ekstrakcje. I wreszcie podać kawę w zimnej filiżance. Na każdym etapie przygotowywania espresso człowiek może nie wykorzystać jakości trzech pozostałych „M”.
Dokładnie tak samo jest w organizacjach. Dysponując podobnymi surowcami, parkiem maszynowym, urządzeniami osiągają różne wyniki. Co o tym decyduje? Między innym ludzie tworzący organizację.
Hewitt Associates od 1994 roku prowadzi badania związku między wzrostem efektywności zarządzania pracownikami a poprawą wyników ekonomicznych firmy. Badania przeprowadzone na próbie 4 mln pracowników reprezentujących 1500 notowanych na giełdzie, głównie amerykańskich firm, wykazało zależność pomiędzy poziomem wskaźnika zaangażowania w firmie, a stopą całkowitego zwrotu dla akcjonariuszy – TSR (Total Shareholder Return).
Wyróżniono 4 strefy, z których każda przypisana jest do określonych poziomów wskaźnika zaangażowania. Firmy znajdujące się w dwóch pierwszych strefach, osiągają wskaźnik całkowitego zwrotu wartości dla akcjonariuszy o 18% niższy od średniego TSR. Dla firm, których wskaźnik zaangażowania pracowników waha się w przedziale 40–60%, wskaźnik TSR jest o 3% niższy od średniego. Natomiast firmy charakteryzujące się poziomem zaangażowania powyżej 60%, osiągają TSR na poziomie o 24% wyższym od średniego [1].
Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że polityka personalna w firmach ze strefy najlepszych pracodawców nie sprowadza się jedynie do obsługi administracyjnej, zarządzania danymi pracowników i dostarczania niezbędnych informacji innym działom. Firmy osiągają realną przewagę konkurencyjną między innymi poprzez odpowiednie zarządzanie kapitałem ludzkim.
Aon Hewitt przeanalizował również dane z badań Najlepsi Pracodawcy w Polsce z okresu 2006-2010 co pozwoliło określić ponadczasowe różnice pomiędzy Najlepszymi Pracodawcami a pozostałymi uczestnikami badania (Rysunek 2).
Rysunek 1. Skala zaangażowania Pracowników TSR – Całkowity zwrot wartości dla akcjonariuszy w procentach: Suma całkowitych zysków z akcji (wzrost wartości akcji + wypłacone dywidendy) podzielonych przez cenę akcji z ubiegłego roku. Źródło: Baza Danych Hewitt Associates.
Rysunek 2. Różnice pomiędzy Najlepszymi Pracodawcami a pozostałymi uczestnikami. Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych z: Raport krajowy z badań „Najlepsi Pracodawcy 2010”. Op. Cit.
Warto zwrócić uwagę, że wskazane na Rysunku 2 obszary w znacznej części pokrywają się z cechami organizacji uczącej się. Funkcjonowanie „uczącego się przedsiębiorstwa” oparte jest na następujących założeniach [2]:
Realizacja głównych założeń organizacji uczących się, to zwrócenie szczególnej uwagi na wykorzystanie potencjału tkwiącego w pracownikach, tworzenie warunków do dzielenia się wiedzą i podnoszenia kwalifikacji. To wpływa na efektywność gospodarowania w przedsiębiorstwach oraz na wzrost wydajności pracy, co przyczynia się do rozwoju przedsiębiorstw, a na rynkach do wzrostu ich konkurencyjności.
Tab. 1. Cechy organizacji uczących się na tle organizacji tradycyjnych Źródło: B. Mikuła, B. Ziębicki, Zmieniające się przedsiębiorstwo w zmieniającej się politycznie Europie, t.IV Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, UJ Kraków 2001 r., s. 270.
Tab. 2. Modele myślowe w przedsiębiorstwie Źródło: P. Kądzielski, A Średzińska, Przedsiębiorstwo uczące się, Manager 4/2000, s.56.
Podsumowując dotychczasowe rozważania można założyć, że w kulturach firm o wysokim współczynniku zaangażowania pracowników i organizacjach w kulturach opartych na zarządzaniu wiedzą dominują konstruktywne style zarządzania [3].
Rysunek 3. Profil kultury a konsekwencje dla organizacji Źródło: Human Synergistics International. „Personel i Zarządzanie”, luty 2011, s.39
Czy firmy posiadające cechy organizacji uczących się posiadają jednocześnie cechy firm odpowiedzialnych społecznie? Częściowo, odpowiedź zawarta jest w przypowieści o siewcy, zapisanej w Ewangelii świętego Mateusza, w rozdziale 13, wersy 1- 9:
Oto siewca wyszedł siać. A gdy siał, niektóre ziarna padły na drogę, nadleciały ptaki i wydziobały je. Inne padły na miejsca skaliste, gdzie niewiele miały ziemi; i wnet powschodziły, bo gleba nie była głęboka. Lecz gdy słońce wzeszło, przypaliły się i uschły, bo nie miały korzenia. Inne znowu padły między ciernie, a ciernie wybujały i zagłuszyły je. Inne w końcu padły na ziemię żyzną i plon wydały, jedno stokrotny, drugie sześćdziesięciokrotny, a inne trzydziestokrotny.
Firmy z kulturą organizacji uczącej się – zarządzającej wiedzą – są „żyzną glebą”, miejscem, w którym CSR może być prawidłowo rozumiany i służyć dalszemu rozwojowi firmy. To nie oznacza jednak, że takie organizacje automatycznie są odpowiedzialne społecznie.
Przykładem obrazującym, że kultura otwartości, innowacyjności, rozwoju nie musi być tożsama z odpowiedzialnością społeczną jest firma Apple. Hay Group wraz magazynem Fortune opublikowała w marcu 2011 coroczny raport prezentujący najbardziej podziwiane firmy [4], którego zwycięzcą zostało Apple.
Tymczasem według dorocznego raportu Apple, w 2010 roku jej dostawcy zatrudniali 91 dzieci, czyli 9 razy więcej niż w roku ubiegłym, a 137 pracowników chińskich fabryk jej dostawców zostało zatrutych toksycznymi substancjami, czego nie można nazwać działaniem społecznie odpowiedzialnym [5].
Mimo to można wskazać punkty wspólne dla organizacji opartych na wiedzy i odpowiedzialnych społecznie. Do wskazania tych punktów posłuży wprowadzona w listopadzie 2010 roku norma ISO 26 000, która w rozdziale 7 zawiera informacje na temat wdrażania normy w organizacjach [6]:
W książce „Piąta dyscyplina” Peter Senge wyraźnie stwierdza, że różni ludzie, umieszczeni w takim samym systemie, będą uzyskiwali takie same wyniki[7], co oznacza, że samo stworzenie stanowiska osoby odpowiedzialnej na CSR w firmie jest niewystarczające. Potrzeba zmiany systemu. Zatem firmy chcąc dzięki działaniom CSR uzyskać w przyszłości przewagę konkurencyją w swojej branży, będą musiały rozważyć świadome kszałtownie kultury organizacyjnej w kierunku innowacyjności, otwartości, gotowości do zmian. Taka kultura może, zwiększyć zaangażowanie pracowników, których postawa może przyczynić się to wzrostu wartości firmy.
Posługując się analogią do ziaren z przypowieści o siewcy, zadaniem działów HR jest użyźnianie gleby, świadome kształtownie kultury organizacyjnej w kierunku stylów konstruktywnych. Wsparciem, dla działów HR powinni być liderzy, przywódcy firm, którzy wskażą wizję i kierunek rozwoju firmy, którzy będą świadomi jaki wpływ na wyniki, a w konsekwencji na przyszłość ich firmy ma kultura organizacyjna.
Ważnym jest, żeby zarówno działy HR jak i liderzy, zdawali sobie sprawę z tego, że styl zarządzania i atmosfera w firmie ma wpływ na wyniki firmy. Szansą i jednocześnie zagrożeniem jest płynność kultury organizacyjnej. To znaczy, że podjęte działania, lub ich zaniechanie mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na postawy pracowników.
[1] Raport krajowy z badań „Najlepsi Pracodawcy 2010”.
[2] M. Juchnowicz, Motywowanie do rozwoju [w:] Zarządzanie kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie, red. M. Rybak, Monografie i opracowania, nr 470, SGH, Warszawa 2000, s. 181.
[3] Human Synergistics International. „Personel i Zarządzanie”, luty 2011, s.36.
[4] 2010 FORTUNE World’s Most Admired Companies.
[5] T. Branigan, Apple report reveals child labour increase, Guardian, 15.02.2011, http://www.guardian.co.uk/technology/2011/feb/15/apple-report-reveals-child-labour.
[6] Opracowanie własne na podstawie International Standard – ISO 26 000 – First edition 2010-11-01, s.69.
[7] P. M. Senge, Piąta dyscyplina – teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, 1998, s.53.
Bloger piszący o znaczeniu działów HR w realizowaniu strategii CSR w organizacjach www.obszarcsr.wordpress.com.