Artykuł ekspercki

CSR jest prostszy, niż myślisz

3 czerwca 2014
Artykuł „CSR jest prostszy niż myślisz” autorstwa Sylwestra Sacharczuka pochodzący z dziennika Puls Biznesu (25.10.2013) został wyróżniony w kategorii Artykuł prasowy – media drukowane w konkursie „Pióro odpowiedzialności 2014″.

CSR ma wielkie oczy, tymczasem nie ma się czego bać

Aby stać się społecznie odpowiedzialnym, wystarczy odpowiednio dbać o firmowe zasoby lub edukować pracowników i społeczeństwo. Wielu przedsiębiorców z dystansem podchodzi do społecznej odpowiedzialności biznesu. Nie chcą mieć z nią do czynienia, obawiają się jej i odbierają jako ryzyko i proces trudny do realizacji. Tymczasem CSR jest znacznie prostszy, niż się im wydaje.

— Firmy często realizują tego typu działania, nie zdając sobie z tego sprawy. Na szczęście koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu jest w Polsce coraz szerzej znana i coraz lepiej rozumiana, ale sceptycyzm wobec działań przedsiębiorców, w tym aktywności z zakresu CSR, pozostaje wysoki — podkreśla Mirella Panek-Owsiańska, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Tymczasem aby iść z duchem czasu i być społecznie odpowiedzialnym, wystarczy wprowadzać w życie rozwiązania służące środowisku. Z roku na rok tego typu praktyki realizuje coraz więcej polskich firm. Te, które prezentujemy poniżej, trafiły do raportu dobrych praktyk FOB i mogą być ciekawą inspiracją dla innych.

Biuro w stylu eko

Jednymi z najpopularniejszych są działania z obszaru ekobiura, czyli przedsięwzięcia, które minimalizują wpływ na środowisko wywoływany przez pracę biurową. Cieszą się coraz większym zainteresowaniem, bo są dość proste w realizacji i szybko przynoszą łatwo mierzalne korzyści, a wykonywać je można, nie wychodząc z siedziby firmy. Pierwszy problem: odpady powstające podczas codziennej pracy biur. Firma Capgemini postanowiła wprowadzić w swoich biurach w Krakowie i Katowicach system segregacji śmieci.

Co ciekawe, to pracownicy byli inicjatorami tej akcji. Odpady w kuchniach są segregowane na frakcję mokrą i suchą, natomiast w pozostałych pomieszczeniach — na papier, szkło, plastik i metal. Jako że spółka jest największym podmiotem wynajmującym powierzchnię w obu biurowcach, a system wyrzucania odpadów z kuchni jest wspólny dla całych budynków, segregacja w Capgemini spowodowała, że rozpoczęli ją także inni najemcy.

W wielu firmach mówi się o konieczności oszczędzania papieru na wydruki, ale w praktyce mało kto o to dba. W Enei jest inaczej. Spółka wprowadziła system dwustronnego wydruku — wszystkie urządzenia drukujące, które pracują w biurach firmy, ustawione są domyślnie na tryb druku dwustronnego i czarno-białego. Proste i praktyczne, a tak rzadko stosowane. Ciekawą inicjatywę ma na koncie TRI Poland, która postanowiła zredukować w swoich budynkach emisję dwutlenku węgla.

Aby osiągnąć ten cel, na początku firma przeprowadziła kampanię informacyjną promującą zachowanie w biurze optymalnej temperatury — za pomocą m.in. systematycznej kontroli temperatury w pomieszczeniach zamkniętych i ograniczenia przeciągów. Poza tym oświetlenie zostało wymienione na lampy o wyższej efektywności energetycznej i zamontowano czujniki ruchu w miejscach, gdzie praca odbywa się sporadycznie. Czy takie działania mogą przynieść efekt? Okazuje się, że tak — dzięki powyższym przedsięwzięciom emisja CO 2 spadła w ciągu roku aż o 9 proc.

Być ekoefektywnym

Aby stać się efektywnym ekologicznie, można ograniczyć zasoby używane w produkcji. W Cemeksie jednym z najważniejszych tego typu zasobów jest woda — konieczna do produkcji żwirów i istotna w produkcji cementu i mieszanki betonowej. Spółka głowiła się, jak zmniejszyć jej zużycie. W końcu wprowadziła program oszczędzania — ponad 91 proc. wytwórni betonu w Cemeksie zostało wyposażone w urządzenia do recyklingu betonu i instalacje do recyklingu wody.

Odzyskiwana w tym procesie woda jest kierowana ponownie do produkcji. Wykorzystanie wody w żwirowniach eksploatowanych przez spółkę odbywa się w obiegu zamkniętym, co oznacza, że ilość wody pobrana z wyrobiska jest obecnie praktycznie równa ilości zrzucanej po procesie do wyrobiska.

Natomiast Grupa Lotos zastosowała gaz ziemny do celów grzewczych i technologicznych. Wybudowanie w 2012 r. stacji gazowej w pobliżu rafinerii grupy pozwoliło na dwudziestokrotne zwiększenie poboru gazu ziemnego i wyeliminowanie oleju opałowego jako paliwa podstawowego do opalania kotłów elektrociepłowni koncernu i pieców technologicznych.

— Gaz ziemny jest bardziej ekologiczny i emituje mniej dwutlenku siarki, tlenków azotu i dwutlenku węgla niż dotychczas stosowane paliwa. Efekty widoczne były już w 2012 r. przy częściowym wykorzystywaniu gazu ziemnego. Emisja dwutlenku węgla została obniżona o ok. 100 tys. ton, dwutlenku siarki o 1500 ton, a dwutlenku azotu o 240 ton — wymienia Wojciech Blew, dyrektor ds. rozwoju technologii Grupy Lotos. Dbałość o ochronę środowiska to także odpowiedzialność za efektywny recykling swoich produktów.

I tak Kompania Piwowarska tworzy ekotorby, do produkcji których wykorzystuje bannery ze swoich kampanii reklamowych. Zazwyczaj bannery po zakończonej kampanii outdoorowej podlegają utylizacji, ale spółka postanowiła wykorzystać je ponownie. Torby trafiają do pracowników i innych interesariuszy firmy. Warte uwagi jest też to, że zostały uszyte przez pracowników Zakładu Aktywności Zawodowej z Piły — przedsiębiorstwa społecznego zajmującego się aktywizacją zawodową osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością.

Promuj i edukuj

Warto też zadbać o edukację ekologiczną otoczenia. Aby zwiększyć świadomość tej dziedziny w regionie, Volkswagen Poznań zorganizował wiedzowy konkurs grantowy skierowany do mieszkańców — pracowników spółki, szkół i organizacji pozarządowych. Łączna pula nagród wyniosła 18 tys. zł. Natomiast jedną z oryginalniejszych akcji łączącą edukację ekologiczną z promocją zorganizowała IKEA Targówek.

Na ulicach pojawiły się gigantyczne meble wykonane ze świeżej trawy i jeżdżący samochód Żuk w pełni pokryty trawą. Wszystkie materiały były biodegradowalne. W tegorocznej edycji raportu FOB o przedsięwzięciach CSR nad Wisłą znalazły się 262 praktyki zgłoszone przez 106 firm. Praktyki z obszaru środowiska to głównie ekoefektywność, edukacja ekologiczna, recykling i programy prośrodowiskowe. Nadal prym wiodą rozwiązania przekładające się na konkretne oszczędności.

Autorzy

Sylwester Sacharczuk

Sylwester Sacharczuk

Dziennikarz dziennika Puls Biznesu.

Jego artykuł „CSR jest prostszy niż myślisz” (Puls Biznesu 25.10.2013) został wyróżniony w kategorii Artykuł prasowy – media drukowane w konkursie „Pióro odpowiedzialności 2014″.