Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Opublikowana z początkiem sierpnia, licząca prawie 4 tysiące stron pierwsza część najnowszego raportu IPCC (Międzyrządowego Zespołu ds. zmian klimatu) nie napawa optymizmem.
Tylko 15 proc. respondentów potrafiłoby poprawnie posegregować przykładowe artykuły podczas wyrzucania, jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu z końca 2019 r.
W 2016 roku WHO opublikowało raport o najbardziej zanieczyszczonych miastach Unii Europejskiej. Na niechlubnym pierwszym miejscu znalazło się miasto Żywiec. Szczególnie było to widoczne w okresie jesienno-zimowym, wówczas poziom zanieczyszczeń powietrza gwałtownie wzrastał. Wszystko przez rosnące potrzeby grzewcze, kotły starego typu, tak zwane „kopciuchy” oraz bezlitośnie wysokie koszty ogrzewania.
Epidemia wywołana wirusem COVID-19 obnażyła słabość naszych systemów. Uprzytomniła nam również, że wspólne działania i wielostronna współpraca są kluczem do rozwiązywania problemów.
Jednym aspektem jest poszerzany obowiązek raportowania niefinansowego. Drugi to dodatkowa działalność wykraczająca poza podstawowe zobowiązania prawne.
Naukowcy są zgodni – to ostatni moment, aby uratować bioróżnorodność naszego ekosystemu. Jaką rolę może i powinien odegrać biznes w ochronie i odbudowie świata przyrody? Jakie kroki firmy podejmują już teraz?
Wszyscy już wiemy, że batalia o czyste powietrze będzie rozłożona na długie lata. I chyba każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że wobec problemu smogowego nie może pozostać obojętnym. Dotyczy to oczywiście również pracodawców i ich postawy wobec osób pracujących w smogu. Szkoda tylko, że obowiązujące prawo nie działa na podmioty zatrudniające mobilizująco.
Torby, torebki, foliówki, pudełka, butelki, kartoniki, tacki, kubeczki, miseczki, talerzyki, tuby, saszetki – po każdych zakupach zostajemy z górą plastikowych opakowań. Najgorzej jest z butelkami po wodzie. Latem wyrzucamy ich setki milionów miesięcznie. Co z tym robić?
W obliczu nadciągającej katastrofy klimatycznej to właśnie na biznesie spoczywa aktywne przeciwdziałanie dalszym negatywnym zmianom. Firmy, bez względu na swoją wielkość, mogą podejmować szereg działań, które nie tylko wesprą walkę ze zbliżającą się katastrofą, ale też przy okazji wpłyną na budowanie przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych i dobrze prosperujących.
Cztery lata po ogłoszeniu 17 celów zrównoważonego rozwoju wiele wskazuje na to, że tak ujęty plan dla świata stał się obecny w naszym życiu. To już ogromny sukces. Faktyczna zmiana jednak wciąż przed nami. Czego potrzeba, by stała się faktem?