Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?
Temat pozyskania i wykorzystania big data i powiązana z nim kwestia wykorzystania sztucznej inteligencji w praktyce, jest jednym z najczęściej omawianych w firmach. Seth Stevens-Davidovitz w książce „Wszyscy kłamią. Big data, nowe dane i wszystko, co internet może nam powiedzieć o tym kim naprawdę jesteśmy” pokazuje bardziej „ludzką” stronę tego tematu, pokazując jak przy wykorzystaniu dostępnych narzędzi w prosty sposób zebrał niezwykle interesujące dane, które mogą zaskakiwać prezentując nas (jako społeczeństwo) w zupełnie innym świetle. Jednocześnie podpowiada jakie są możliwości korzystania z nowych danych oraz inspiruje pokazując co może zyskać firma czy organizacja poprzez wykorzystanie narzędzi internetowych.
Od kilku lat obserwujemy w Polsce dynamiczny wzrost imigracji. Ma ona głównie charakter zarobkowy, czasowy, ale rośnie również liczba zezwoleń na pobyt długoterminowy i stały. Procesom tym towarzyszy wzrastający popyt na pracowników o odpowiednich kwalifikacjach oraz stopniowa liberalizacja polskich przepisów regulujących dostęp do rynku pracy obcokrajowców zza wschodniej granicy. Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej cudzoziemcy stanowią u nas od 2,5 do 5% pracowników.
Artykuł Zuzanny Kopaczyńskiej-Grabiec, laureatki konkursu Verba Veritatis, pochodzi z publikacji „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki” wydanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w marcu 2019 roku.
W dobie mediów społecznościowych wszelkie potknięcia ze strony organizacji natychmiast wychodzą na światło dzienne. Przykładów spektakularnych porażek wizerunkowych korporacji jest wiele i często są one związane z sytuacją, w której zysk firmy nie szedł w parze z troską o środowisko i interesariuszy: lokalne społeczności czy pracowników. Zaniedbania tego rodzaju wpływają negatywnie nie tylko na sprzedaż oferowanych produktów i usług, ale także na pozyskiwanie talentów.
W Polsce pomysł, by ujawniać listy płac, budzi gwałtowne emocje, zwykle negatywne. Tymczasem w wielu krajach uważa się, że jest to lek na wiele bolączek rynku pracy.
Setki tysięcy pracownic oraz pracowników codziennie pada w Polsce ofiarami złośliwych uwag, prostackich żartów, seksistowskich zaczepek, wyzwisk, gróźb, pokrzykiwań, poniżania, narzucania niewykonalnych obowiązków. Mobbing to przerywanie wypowiedzi, krytyka życia osobistego, obmawianie, rozsiewanie plotek, sugerowanie zaburzeń psychicznych, parodiowanie sposobu chodzenia czy mówienia. Mobbing to przemoc psychiczna aplikowana w małych dawkach, regularne nękanie, które odbiera pracownikowi poczucie wartości i motywację do pracy.
W polskich firmach jawność wynagrodzeń pracowników spotyka się rzadko. Przybywa jednak przedsiębiorstw, które ją wprowadzają i potem widzą, że naprawdę było warto. Jak jednak wdrożyć u siebie taką rewolucję, żeby sobie pomóc, a nie zaszkodzić?
Rozmowę z Rafałem Wosiem, dziennikarzem i publicystą ekonomicznym, przeprowadził Tadeusz Joniewicz, menedżer projektów w Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Wywiad pochodzi z publikacji „17 wyzwań dla Polski – 17 odpowiedzi. Co firmy w Polsce mogą zrobić dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju?”, wydanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w październiku 2018 roku.
Artykuł dr Dariusza Bąka adiunkta w Katedrze Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, pochodzi z publikacji „17 wyzwań dla Polski – 17 odpowiedzi. Co firmy w Polsce mogą zrobić dla realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju?”, wydanej przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w październiku 2018 roku. Pobierz publikację >> *** Indeks Percepcji Korupcji z…