Zakupy na początek roku szkolnego z czystym sumieniem

5 października 2009

„Kupuj odpowiedzialnie zabawki” to kampania prowadzona przez Polską Zieloną Sieć która zwraca uwagę na prawdziwe koszty tanich dóbr z krajów azjatyckich.

80% zabawek w sklepach pochodzi z Chin i innych krajów azjatyckich, gdzie prawa człowieka i prawa pracownicze są nagminnie łamane. „Kupuj odpowiedzialnie zabawki” to część europejskiej kampanii na rzecz poprawy sytuacji robotników zatrudnionych przy produkcji artykułów dla dzieci. Bierzemy przemysł zabawkarski pod lupę, z przekonaniem że żadne dziecko nie chciałoby się bawić klockami ani korzystać z piórników okupionych cudzą krzywdą. Chcemy uświadomić to zwłaszcza młodym rodzicom i nauczycielom. Wraz z innymi organizacjami broniącymi praw człowieka nalegamy, aby wielkie firmy brały na siebie odpowiedzialność za warunki, w jakich produkowane są artykuły z ich znakiem handlowym. Zlecając produkcję zakładom w krajach azjatyckich, powinny sprawdzać panujące tam warunki, a także udostępniać informacje o swoich podwykonawcach niezależnym audytorom.

Praca dzieci wciąż zdarza się, również w zakładach produkujących dla najpopularniejszych marek. Do ciężkiej pracy w niebezpiecznych warunkach zatrudniane są w szczytowym sezonie nawet 13 letnie dzieci. Śmierć 17 latka w fabryce produkującej akcesoria papiernicze marki Disney wywołała protesty wielu osób z całego świata. Skłoniło to firmę do zaangażowania w walkę z nadużyciami w chińskich fabrykach. Fakt, że koncern wymógł na fabryce Yiuwah rzetelne sprawdzanie wieku zatrudnianych osób, jest częściowym sukcesem.

Firmy, które przykładają dużą wagę do projektowania atrakcyjnych przyborów papierniczych, często przykładają małą wagę do przestrzegania praw pracowników, którzy je produkują. Nagminnie wymagają od azjatyckich dostawców bardzo niskich cen oraz bardzo krótkich terminów dostaw, co skłania kierownictwo fabryk do nadużyć, łamania krajowego prawa pracy oraz praw człowieka. Dążenie do jak najniższej ceny często jest okupione wykorzystywaniem ludzi zatrudnionych przy produkcji.

Przez 3 lata trwania kampanii organizatorzy służą informacjami i materiałami dla wszystkich chętnych.