Wciąż wyrzucamy zbyt dużo jedzenia

25 stycznia 2018

Dotyczy firmy: Tesco Polska,

Ponad 30% Polaków wyrzuca żywność co najmniej raz na tydzień, a ponad 10%, czyli nawet 4 milionom osób zdarza się to codziennie – wynika z badań* zleconych przez Tesco Polska, partnera strategicznego Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W podziale na kategorie wiekowe najmniej korzystnie wypadaj ludzie młodzi. Dobrą wiadomością jest fakt, iż 9 na 10 osób chce zmienić swoje negatywne przyzwyczajenia.

Według badania, przeprowadzonego przez ośrodek badawczy SW Research na zlecenie Tesco Polska*, 62,7% Polaków wyrzuca jedzenie przynajmniej raz w miesiącu. Bardziej szczegółowe wyniki pokazują, że 10,4% ankietowanych marnuje żywność codziennie, 32,1% – raz w tygodniu, a 20,2% – raz
w miesiącu. Najmniejszy odsetek przyznaje się do wyrzucania żywności raz na rok (7%) lub tylko przy okazji świąt takich jak Boże Narodzenie lub Wielkanoc (3,9%). Jednocześnie zaledwie 26,4% Polaków deklaruje, że nigdy nie marnuje żywności.

W podziale na wiek widać, że wśród młodych w grupie 19-24 lata, aż 77% osób wyrzuca jedzenie przynajmniej raz w miesiącu – mocno powyżej średniej dla całości społeczeństwa. Jednak duża grupa zdaje sobie sprawę z problemu – 88,5% respondentów w tej kategorii wiekowej chciałoby zmienić swoje nawyki.*

W odpowiedzi na potrzebę zmian w obszarze marnowania żywności Tesco Polska oraz organizacja Enactus Poland ogłaszają współpracę. W ramach przygotowywanych inicjatyw będą zachęcać młodych ludzi do przyjrzenia się swoim nawykom oraz wykorzystywać ich kreatywność do szukania nowych sposobów na edukację w zakresie niemarnowania.

– Od wielu lat pracujemy nad tym, by ograniczyć marnowanie żywności w całym naszym łańcuchu dostaw oraz edukujemy klientów, by nie zapominali o szacunku do jedzenia na co dzień. Cieszymy się, że nasza współpraca z organizacją studencką Enactus pozwoli nam na podjęcie kolejnych inicjatyw w tym obszarze – mówi Wojciech Sokół, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności w Tesco.

Badanie pokazało, iż wielu Polaków nie zdaje sobie sprawy z ilości wyrzucanego jedzenia w skali całego kraju. Każdego roku w Polsce marnuje się 9 mln ton żywności, co daje nam niechlubne 5. miejsce w Unii Europejskiej. Ankietowani, zapytani o skalę marnowania, nie doszacowali wielkości tego zjawiska, co można stwierdzić na podstawie 65,4% nietrafionych wskazań – 51,8% odpowiedzi dotyczyło 5 mln ton, 13,7% wskazań – 3 mln ton.

Potencjał młodych do wykorzystania

Dobrą wiadomością jest fakt, iż pomimo ogromnej skali problemu wyrzucania żywności, większość Polaków (90,4%) jest skłonna zmienić swoje przyzwyczajenia. Chcemy podejmować codzienne działania, redukujące ilość marnowanej żywności w naszych  gospodarstwach domowych.

– Widać wyraźnie, że Polacy chcą zmienić swoje nawyki, aby w konsekwencji nie musieć wyrzucać jedzenia – należy więc jak najskuteczniej ich wesprzeć w realizowaniu tej pozytywnej deklaracji. Jako Enactus podejmujemy działania skierowane do lokalnych społeczności, angażując do działania studentów zrzeszonych w naszej organizacji. Marnowanie żywności jest dla nas kolejnym obszarem, w ramach którego chcemy wykorzystać potencjał młodych talentów. Badanie Tesco Polska wykazało najmniejszą świadomość młodych w tym temacie na tle innych grup wiekowych. Dlatego nasza aktywność jest tak ważna – chcemy z jednej strony inspirować studentów do pozytywnych zmian w swoim życiu, ale jednocześnie wykorzystać ich energię i kreatywność do poszukiwania nowych rozwiązań w kwestii edukowania szerszej opinii publicznej – mówi Sonia Zakrzewska, Enactus Poland Project Manager w BIGRAM.

Współpraca organizacji Enactus i Tesco Polska ma na celu działanie na rzecz zmniejszania skali marnowania żywności w Polsce poprzez edukację w tym obszarze. Studenci zostaną zaangażowani do współpracy przy kreowaniu innowacyjnych projektów angażujących społeczeństwo do zmiany swoich nawyków.

 * Badanie zostało zrealizowane w dniu 15-17.01.2018 przez agencję SW Research na zlecenie Tesco Polska na reprezentatywnej grupie 1004 Polaków powyżej 15 roku życia metodą wywiadów online (CAVI).

źródło: materiały prasowe firmy