Światowy Dzień Środowiska w działaniach biznesu

5 czerwca 2018

Dotyczy firmy: Carrefour Polska, Coca-Cola HBC Polska, IKEA, Nestlé Polska,

5 czerwca przypada Światowy Dzień Środowiska, który na Konferencji Sztokholmskiej w 1972 roku ustanowiło Zgromadzenie Ogólne ONZ. Data ta ma przypominać główne hasła konferencji, podczas której po raz pierwszy temat ochrony środowiska naturalnego został wskazany jako kluczowy w działaniach państw. Także biznes, w ramach swojej odpowiedzialności społecznej, włącza się do działań na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego, poprzez zmiany w strategiach działań, nowe, przyjazne środowisku technologie czy edukację konsumentów.

Naturalne zasoby Ziemi, obejmujące powietrze, wodę, glebę, florę i faunę, a zwłaszcza reprezentatywne przykłady naturalnych ekosystemów, muszą być chronione dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń poprzez staranne planowanie lub odpowiednie zarządzanie. – zapis z Deklaracji Sztokholmskiej

Coraz więcej firm traktuje środowisko naturalne jako pełnoprawnego, a nawet najważniejszego interesariusza. W ramach działań prośrodowiskowych firmy nie tylko rekompensują straty wywołane swoimi działaniami, ale przede wszystkim zaczynają wprowadzać zmiany na poziomie strategii, technologii i podejścia do rozwoju biznesu, które pomogą te negatywne oddziaływanie ograniczyć, a w niektórych aspektach całkowicie zniwelować. Coraz częściej, w celu znalezienia skutecznej odpowiedzi na stojące przed biznesem wyzwania środowiskowe nawiązywana jest współpracy zarówno pomiędzy firmami, jak i między sektorami.

W celu rozwoju innowacji biznes może współpracować z ośrodkami badawczymi, startupami. Żeby poprawiać wyniki efektywności procesów warto rozważyć wspólne działania z ośrodkami akademickimi. A jeśli chodzi o działania na rzecz najbliższego otoczenia, to kto lepiej, jak nie organizacje lokalne zna potrzeby swojej społeczności?

Najbardziej różnorodne oblicza współpracy na rzecz środowiska naturalnego (i nie tylko) można znaleźć w corocznym Raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Zarówno to wydawnictwo, jak i cała wyszukiwarka dobrych praktyk online jest bogatym źródłem przykładów i inspiracji w tym zakresie.

>> Poznaj dobre praktyki biznesu na rzecz środowiska 

Środowiskowe Cele Zrównoważonego Rozwoju możliwe dzięki współpracy

Cele Zrównoważonego Rozwoju, czyli 17 obszarów, które ONZ zidentyfikowało jako kluczowe na drodze do poprawy sytuacji ludzi i świata – m.in. w sferze ekonomicznej, zdrowotnej, czy poczucia bezpieczeństwa, zostały zapisane w opublikowanej w 2015 roku, Agendzie 2030.

Założenia Agendy, są możliwe do osiągnięcia tylko przy zaangażowaniu wszystkich grup – zarówno pojedynczych obywateli, jak i rządów Państw czy właśnie biznesu. W takim samym stopniu dotyczy to wszystkich z Celów, z których 5 bezpośrednio mówi o środowisku naturalnym, a kolejnych 12 jest z nim pośrednio powiązanych (www.odpowiedzialnybiznes.pl/sdgs).

>> Dowiedz się więcej o Celach Zrównoważonego Rozwoju

Biznes współpracuje

Odpowiedzią na wyzwania postawione m.in. przez ONZ w Agendzie 2030, ale też, na zidentyfikowane już wcześniej, problemy w realizacji zasad rozwoju zrównoważonego są różnego rodzaju partnerstwa czy rady biznesu. Ich celem jest upowszechnianie dobrych praktyk poprzez prowadzenie badań, tworzenie publikacji, organizowanie spotkań, a przede wszystkim edukację i umożliwienie wymiany wiedzy między przedstawicielami różnych sektorów.

Między innymi działania Programu Partnerstwa FOB są bezpośrednią realizacją potrzeby wzmocnienia współpracy biznesu na rzecz zrównoważonego rozwoju, w szerszym zakresie nie tylko dotyczącym środowiska naturalnego. Z myślą o wspieraniu działań biznesu na rzecz środowiska naturalnego zostało zainicjowane przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa we wrześniu 2016 Partnerstwo na rzecz realizacji środowiskowych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ ‘Razem dla środowiska’, do którego należy m.in. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wspólnie z partnerami.

>> Czytaj więcej

#DlaPlanety

Motywem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Środowiska jest przyjęte przez Program Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UN Environment) hasło #BeatPlasticPollution, mające pobudzić do działania w kwestii zanieczyszczenia środowiska odpadami z tworzyw sztucznych.

Ekologiczne zobowiązania to jeden z elementów kampanii „Zielona Wstążka #DlaPlanety”, która została zainaugurowana 5 czerwca 2018 r., przez  Centrum UNEP/GRID-Warszawa, realizujące w Polsce misję Programu Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, we współpracy z Urzędem Miasta Stołecznego Warszawy.

W działania kampanii zaangażowały się m.in. firmy partnerskie Forum Odpowiedzialnego Biznesu:

Coca-Cola wspiera walkę z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi >>

„Zielona Wstążka #DlaPlanety” i Nestlé działają razem >>

Niech żyje zrównoważony dom – praktyczne wskazówki od IKEA dla każdego >>

Carrefour włącza się w obchody Światowego Dnia Środowiska >>

żródło: informacja własna, materiały prasowe UNEP/GRID, Centrum Informacyjne ONZ