Społeczna odpowiedzialność biznesu warunkiem koniecznym, by zapewnić zrównoważony rozwój

10 maja 2012

Dotyczy firmy: Microsoft,

Ponad 90 proc. pokolenia milenijnego, a więc obecnych i przyszłych konsumentów, obywateli i decydentów, oraz przeszło 70 proc. liderów biznesu uważa, że firmy powinny poczuwać się do odpowiedzialności nie tylko za wynik finansowy, ale również za rozwój społeczeństwa (The MillennialSurvey, 2011, Deloitte).

W współczesnej, zglobalizowanej, targanej kryzysami rzeczywistości odchodzi się od prostej, wolnorynkowej ortodoksji Business of business is business po to, aby zapewnić długofalowy, zrównoważony rozwój.

W polskim oddziale Microsoft kadra zarządzająca dokłada wszelkich starań, aby decyzje biznesowe uwzględniały nie tylko zysk, ale także były wynikiem kontaktu z kluczowymi przedstawicielami otoczenia firmy. Dialog z interesariuszami pozwala zrozumieć potrzeby społeczne i budować takie rozwiązania, które są na nie odpowiedzią. Microsoft od wielu lat realizuje w Polsce globalny program odpowiedzialności społecznej, dostosowany do lokalnych potrzeb. Misją firmy jest to, aby organizacje i poszczególni ludzie mogli w pełni zrealizować drzemiący w nich pozytywny potencjał. Właściwie wykorzystane nowoczesne technologie są środkiem do poprawy ogólnie rozumianej jakości życia i harmonijnego wzrostu gospodarki. Najważniejszym wyzwaniem stojącym dziś przed Polską i Europą jest zapewnienie dalszego rozwoju.

Cyfryzacja oraz innowacyjność są niezbędnym elementem tego procesu, główną dźwignią konkurencyjności. Microsoft sp. z o.o. popiera działania cyfryzacyjne rządu zarysowane w średnio- i długookresowych strategiach rozwoju kraju. Analizując te dokumenty oraz obecną sytuację społeczno-ekonomiczną Polski, nasuwają się następujący wniosek, że sektor IT – w tym firma Microsoft – może istotnie przyczynić się do poprawy sytuacji.

Według Microsoft kluczowe wyzwania rozwoju Polski cyfrowej, którym biznes powinien stawić czoło to:

  • usprawnienie za pomocą nowoczesnych technologii, funkcjonowania usług e-administracji (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru sprawiedliwości),
  • usprawnienie systemu edukacji (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby podnoszenia kompetencji IT nauczycieli oraz zapewnienia bezpieczeństwa internetowego dzieci i młodzieży),
  • poprawa konkurencyjności oraz warunków prowadzenia biznesu (zwłaszcza dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw),
  • eliminowanie wykluczenia cyfrowego, promowanie e-kompetencji i postaw przedsiębiorczości.

Zmiana jakościowa w powyższych obszarach będzie możliwa, jeśli będzie się odbywać z uwzględnieniem publicznej debaty i przy zaangażowaniu wielu partnerów. Wierzymy, że polski oddział Microsoft jest w stanie – w miarę posiadanych zasobów – włączyć się w ten proces. Dlatego inicjuje proces dialogu z interesariuszami chcąc poznać ich opinie i oczekiwania w stosunku do wspomnianych zagadnień oraz samego polskiego oddziału Microsoft licząc na szeroki odzew i zaangażowanie ze strony swoich partnerów. Firma uruchomiła specjalny adres mailowy: kontakt@interesariusze.onmicrosoft.com, za pośrednictwem którego do 30 czerwca 2012 r. można wyrazić sugestie bądź propozycje działań i współpracy, związane z zagadnieniami cyfryzacji Polski.

Proces dialogu z interesariuszami Microsoft Sp. z o.o. przeprowadzany jest według standardu AA1000SES (AccountAbility Staheholder Engagement Standard). Weryfikację zgodność procesu dialogu ze standardem przeprowadzi PwC (dawniej PricewaterhouseCoopers). Przedstawione w ramach procesu opinie przedstawicieli różnych sektorów i grup interesariuszy, a także wskazane kierunki ewentualnych działań i współpracy w obszarze cyfryzacji kraju będą przez Microsoft Sp. z o.o. przeanalizowane, a wnioski z procesu dialogu zostaną udostępnione opinii publicznej w formie Raportu.

Źródło: Microsoft

Pliki do pobrania:

Dialog z interesariuszami