Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Jak wynika z najnowszego badania Deloitte, CSR jest niedoceniany w polskich firmach sektora energetycznego.
Pojęcie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa – CSR (Corporate Social Responsibility) zrobiło w ostatnich latach karierę globalną. Jest też powszechnie znane i akceptowane przez zarządy firm w Polsce. Jednak w wielu firmach działających na terenie Polski odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstwa nadal funkcjonuje niemal jedynie na poziomie deklaracji.
Znacznie rzadziej CSR stanowi już dziś wdrożony w sposób kompleksowy element systemu zarządzania, mający swoje miejsce w codziennym krwiobiegu przedsiębiorstwa. Wciąż CSR bardziej przynależy do strefy PR niż do grupy czynników o wymiarze czysto biznesowym, które są źródłem wymiernych korzyści dla przedsiębiorstwa. Tymczasem z doświadczeń firm działających w wielu krajach UE wynika, że strategia działań w obszarze społecznej odpowiedzialności przygotowana już dziś i mądrze realizowana począwszy od teraz ma szansę zapewnić każdej firmie stabilną przyszłość.
Uwzględnienie strategii CSR w branży energetycznej jest istotne ze względu na specyfikę tego sektora nie tylko w Polsce. Na całym świecie energetyka ma opinię branży uciążliwej dla środowiska naturalnego. Funkcjonuje zatem pod dużą presją otoczenia. Dla uzyskania przewagi konkurencyjnej firmy energetyczne potrzebują dużej transparentności i otwartości na dialog. CSR z prawdziwego zdarzenia staje się jednym z istotnych czynników przyciągających większą liczbę inwestorów oraz klientów o coraz wyższym poziomie oczekiwań.
KOMENTARZ do raportu „Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych trendów CSR”
Natalia Ćwik, Menedżerka ds. Zarządzania Wiedzą, Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Raport Deloitte nie zaskakuje – kondycja CSR w polskich przedsiebiorstwach energetycznych jest podobna lub taka sama jak w firmach wszystkich innych branz, czyli w fazie rozwoju. Jak wskazuja autorzy raportu, deklaracje i faktyczne dzialania często sa rozbiezne, a dzialania z zakresu spolecznej odpowiedzialnosci biznesu maja charakter raczej nieustystematyzowany, oderwany od strategii i pozostawiony na obrzezach zarzadzania, podczas gdy – jak to się dzieje w firmach zachodnich – powinien być z nim organicznie zintegorwany. Polska energetyka ma wiele systemowych uwarunkowan, które czynia ja branza szczegolna i trudna, poczawszy od regulacji i kwestii politycznych po sprawy technologiczne. CSR może wydawac się firmom energetycznym modą i fanaberią w obliczu innych spraw „wielkiej wagi”.
Tymczasem, jak wskazuje raport, to wlasnie dzieki strategicznemu spojrzeniu w przyszlosc i dostowaniu do wymogow zrownowazonego rozwoju podobne firmy na swiecie osiagac mogą przewage konkurencyjna. Przed nami zatem, jak zawsze, lata pracy u podstaw – naglasniania, informowania, promowania wiedzy o CSR i zrownozwanonym rozwoju. FOB aktywnie w te prace się wlacza, uczestniczac m.in. w pracach zespolu ds. CSR w Urzedzie Regulacji Eneregetyki i regularnie dostarczajac wiedzy na temat praktycznych aspektow odpowiedzialnego zarzadzania.
Źródło: Materiały prasowe
Pliki do pobrania:
Polski sektor energetyczny w świetle międzynarodowych standardów CSR