Raport „Future of Food”, czyli jak wyglądała będzie przyszłość żywności i handlu

5 lipca 2017

Dotyczy firmy: Tesco Polska,

4 lipca odbyła się premiera raportu „Future of Food” opracowanego przez instytut infuture Natalii Hatalskiej przy współpracy z Tesco, partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Publikacja prognozuje kierunki, w jakich rozwinie się branża spożywcza od strony zmian w rolnictwie i hodowli, trendów konsumenckich oraz nowych technologii.

Pobierz Raport

Infuture w raporcie „Future of Food” zauważa jak znaczący jest wpływ technologii na rozwój i przyszłość poszczególnych elementów związanych z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą żywności. Autorzy podkreślają wzrost roli innowacyjności zarówno w sektorze handlowym, jak i na etapie samej produkcji żywności. W raporcie został uwzględniony również aspekt rozwoju Internetu oraz usług internetowych związanych z dystrybucją nie tylko produktów świeżych, ale i gotowych dań.

Raport próbuje zmierzyć się z odpowiedzią na pytanie, jak będzie wyglądała przyszłość jedzenia. Prezentuje aż 20 potencjalnych scenariuszy w takich obszarach jak hodowla, zbiory, transport, przetwarzanie, opakowania, sprzedaż, jedzenie i utylizacja, w perspektywie średnio- i długoterminowej. W prognozach zostały uwzględnione m.in. czynniki społeczne, ekonomiczne i środowiskowe. W raporcie znalazły się także wyniki badania dotyczącego postaw internautów wobec różnych aspektów związanych z jedzeniem i jego przyszłością oraz wyniki wywiadów pogłębionych.

Żywność to obszar bliski każdemu z nas, codzienny i pozornie niezmienny. Tymczasem powstawaniu, przetwarzaniu i sprzedaży żywności towarzyszy niezwykła dynamika i coraz nowsze trendy. Warto już dziś dowiedzieć się, jak może zmienić się nasze życie, gdyby zjawiska, które opisujemy w raporcie – jak agroekologia, samowystarczalne miasta czy alternatywne źródła białka w diecie – stały się naszą rzeczywistością – komentuje Natalia Hatalska.

Raport instytutu infuture porusza także m.in. temat zrównoważonego rozwoju i marnowania żywności. Jako jeden ze sposobów walki z tym zjawiskiem wskazana jest oferta „Perfectly Imperfect” czyli włączenie do oferty Tesco „nieidealnych” warzyw i owoców, co zmniejsza straty żywności już na etapie ich produkcji. Raport podkreśla także rosnącą rolę żywności organicznej czy produktów bez glutenu i cukru.

Innym obszarem poruszonym w raporcie jest to, w jaki sposób internet i nowe technologie zmieniają sposób zakupu żywności.

Zwykle nie łączymy sektora handlowego z innowacyjnością czy nowymi technologiami. Tymczasem dzięki nim zakupy stają się coraz prostsze i wygodniejsze. W naszych sklepach testujemy i wykorzystujemy m.in. elektroniczne etykiety cenowe, kasy samoobsługowe, zakupy z wykorzystaniem internetu czy  ostatnio wprowadzoną usługę Scan&Shop, dzięki której klienci mogą skanować produkty w trakcie zakupów i wkładać je do siatek w wózku, bez konieczności ponownego wypakowywania ich przy kasach – mówi Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco.

źródło: materiały prasowe firmy