PZU – sfinansowanie renowacji Pomarańczarki A. Gierymskiego

6 grudnia 2012

Dotyczy firmy: PZU,

Od 5 grudnia, po trwającej ponad rok konserwacji, słynna Pomarańczarka Aleksandra Gierymskiego z ok. 1881 roku będzie ponownie prezentowana w Muzeum Narodowym w Warszawie. Odzyskanie i renowację zrabowanego ponad 60 lat temu obrazu sfinansowała Fundacja PZU.

Żydówka z pomarańczami, zwana też Pomarańczarką, to jedno z największych arcydzieł malarstwa polskiego. Obraz został zrabowany prawdopodobnie w 1944 roku, po upadku Powstania Warszawskiego i do 2010 roku, kiedy to pojawił się na rynku antykwarycznym w północnych Niemczech, uchodził za zaginiony. Do Muzeum Narodowego w Warszawie Pomarańczarka powróciła 15 lipca 2011 roku dzięki staraniom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koszty związane z odzyskaniem obrazu oraz koszty konserwacji pokrył PZU.

– PZU będąc największą polską firmą ubezpieczeniową, nazywaną niekiedy narodowym ubezpieczycielem od wielu lat angażuje się w działania z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. To dla mnie ogromna satysfakcja, ze dzięki wsparciu PZU wybitne polskie dzieło jakim jest Pomarańczarka trafiło na należne mu miejsce – powiedział Andrzej Klesyk, prezes Zarządu PZU SA. – Konserwacja obrazu, również sfinansowana przez PZU trwała ponad rok, ale dzięki specjalistom z Muzeum Narodowego w Warszawie efekt prac jest znakomity. Teraz każdy może się o tym przekonać osobiście.

Prace konserwatoryjne nad Pomarańczarką trwały 14 miesięcy (dokładnie 440 dni). Za przywrócenie obrazowi jego dawnej świetności odpowiedzialna była Anna Lewnadowska, konserwatorka z Pracowni Malarstwa na Płótnie Muzeum Narodowego w Warszawie. Obraz został zawieszony w Galerii Sztuki XIX Wieku, czyli w dawnej Galerii Malarstwa Polskiego, gdzie był prezentowany przed II Wojną Światową.

To nie pierwszy obraz Aleksandra Gierymskiego, w którego odzyskanie zaangażował się PZU – w 2004 roku Fundacja PZU pomogła w zakupie innego obrazu tego malarza Chłopiec niosący snop. Dzieło to, zakupione w połowie ze środków Ministerstwa Kultury i Sztuki, a w połowie ze środków Fundacji PZU, trafiło w grudniu 2004 roku do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

Aleksander Gierymski, urodzony w Warszawie, był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy realistów. W jego twórczości wyraźna jest fascynacja rodzinnym miastem. W swoich pracach artysta dokumentował wygląd m.in. Starego Miasta, Powiśla, Solca i życia ich mieszkańców. Jednym z tematów podejmowanym przez malarza były Żydówki – uliczne handlarki sprzedające pomarańcze i cytryny. Około roku 1881 Gierymski namalował obraz Żydówka z Pomarańczami, przedstawiający starą kobietę, określoną przez samego malarza jako Żydówka, opartą plecami o balustradę. W tle widoczna jest we mgle odległa panorama Warszawy w rejonie Uniwersytetu Warszawskiego, z charakterystycznymi wieżami kościoła p.w. Świętego Krzyża. Kobieta zajęta robieniem na drutach, na wysokości łokci ma przewieszone dwa wiklinowe kosze, które wypełniają pomarańcze. Obraz sygnowany jest po lewej u dołu: A.Gierymski | Warszawa.

PZU od lat angażuje się we wspieranie kultury polskiej, w 2004 roku dzięki dotacji Fundacji PZU do zbiorów Biblioteki Narodowej trafił rysunkowy autoportret Cypriana Norwida IPSE IPSUM z 1857 roku, a także autograf listu Fryderyka Chopina do Teresy Wodzińskiej. W 2010 r. Fundacja PZU wsparła Muzeum Narodowe w Krakowie dofinansowaniem zakupu obrazu Józefa Mehoffera Czerwona parasolka, 1917.

Jako największy polski ubezpieczyciel PZU dba również o zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego m.in. poprzez objęcie Mecenatu nad Zamkiem Królewskim w Warszawie, Muzeum Łazienki Królewskie oraz Muzeum Narodowym w Krakowie wraz z jego najważniejszym oddziałem w Sukiennicach. Wkład Grupy PZU we wspieranie polskiej kultury i sztuki został doceniony przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2008 roku PZU otrzymał tytuł „Dobroczyńcy Kultury Polskiej”.

Źródło: Materiały prasowe