Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Nowe trendy zmieniają pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. Forum Odpowiedzialnego Biznesu wskazało 5 kluczowych tematów, które wpłyną na rolę i obraz społecznej odpowiedzialności biznesu w przyszłości.
Trend pierwszy: rozwój kapitału społecznego
To głównie budowanie zaufania społecznego i wzmacnianie współpracy. W związku z tym potrzebne jest usprawnienie systemu edukacyjnego i podejmowanie przez biznes transparentnych i otwartych działań. W sposób szczególny dotyczyć to będzie największych firm na rynku. Według nowej dyrektywy Unii Europejskiej, która będzie obowiązywała od 2017 r., zaczną one raportować, jakie podjęły działania społeczne i ekologiczne.
Trend drugi: nowe cele zrównoważonego rozwoju
Ogłoszone we wrześniu 2015 r. nowe Cele Zrównoważonego Rozwoju dotyczą likwidacji ubóstwa oraz zapewnienia pokoju i dobrobytu. Konieczne stanie się włączenie do realizacji tej koncepcji organizacji biznesowych i firm, które mogłyby współpracować z organizacjami pozarządowymi i z administracją publiczną lub lokalną. Przez następnych 15 lat okaże się, jak ten wysiłek przyczyni się do rozwiązania światowych problemów.
Trend trzeci: raportowanie pozafinansowe
Na nowy typ raportowania wpływają trzy czynniki. Pierwszy to dążenie do większej przejrzystości działań firm, wymuszane np. przez konsumentów i rynek. Takie inicjatywy jak Fair Trade dowodzą, że cena przestaje być jedynym lub najważniejszym kryterium zakupu produktu. Drugi czynnik to raportowanie zintegrowane, obejmujące kwestie niefinansowe i finansowe, umożliwiając lepsze określenie stanu firmy niż same dane finansowe. Dostrzegają to inwestorzy, którzy coraz częściej zwracają uwagę na dotąd pomijane politykę środowiskową czy zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw. Trzecim czynnikiem jest dyrektywa unijna dotycząca obowiązkowego ujawniania informacji niefinansowych, która ma obowiązywać w Polsce od 2017 r. Raporty przygotowywane zgodnie z jej standardami będą musiały zawierać informacje o polityce społecznej, pracowniczej i środowiskowej, przeciwdziałaniu korupcji czy poszanowania praw człowieka.
Trend czwarty: smart i sustainable cities
Innym wyzwaniem jest rozwój tzw. miast inteligentnych — smart i sustainable cities. Przykłady realizacji tej koncepcji to m.in. prośrodowiskowe rozwiązania w transporcie zbiorowym, gospodarce odpadami i produkcji energii czy stymulujące tworzenie terenów zielonych i wprowadzanie różnych rodzajów oświetlenia miejskiego w zależności od pory roku i dnia oraz warunków drogowych. W takich przedsięwzięciach muszą uczestniczyć przedsiębiorstwa, opracowując nowe rozwiązania, wdrażając je czy wspomagając rozwój technologii, służących celom ekonomicznym, ekologicznym czy społecznym.
Trend piąty: prawa człowieka
Konieczność zapewnienia ich wdrożenia, także w biznesie, zaczęła być widoczna wraz z przyjęciem Wytycznych ONZ. Istotne będzie udostępnienie w języku polskim narzędzi wdrażających human rights due diligence, takich jak „Ramy sprawozdawczości zgodnej z Wytycznymi ONZ”, zawierających praktyczne wskazówki odnoszące się do przestrzegania praw człowieka w aspekcie działań firmy, jej udziałowców i klientów.
Najnowsze kierunki rozwoju CSR w Polsce zostały opublikowane w jubileuszowej publikacji „Biznes, który zmienia świat”, która jest częścią obchodów „15 lat partnerstwa na rzecz CSR w Polsce”. Wydawnictwo ukazało się 17 grudnia 2015 roku. Pełny opis trendów znajduje się na stronach od 70 do 79. Link do PDF publikacji: odpowiedzialnybiznes.pl/csr2015.
Źródło: Puls Biznesu, 17.12.2015.