Przekazać wszystkie treści, ale zachować czytelność przekazu – raporty społeczne polskich firm w 2017 roku

3 stycznia 2018

Tadeusz Joniewicz, menedżer projektów w FOB, podsumował ubiegłoroczną edycję konkursu Raporty Społeczne w artykule dla portalu proto.pl. Tekst poświęcony jest trendom, jakie można zaobserwować w raportowaniu niefinansowym w Polsce, na podstawie ponad 10 lat trwania konkursu.

Ważne tematy – obecne i nieobecne

Wśród zagadnień istotnych dla raportowania niefinansowego warto wyróżnić tematykę przestrzegania praw człowieka. Kwestia ta została uwzględniona w zaledwie 29 proc. zgłoszonych raportów. Nieco lepiej było z kwestiami zarządzania różnorodnością. Wspomniało o tym w swoich raportach 66 proc. organizacji. Jest to o tyle ważne, że firmy objęte nowymi przepisami o rozszerzonym raportowaniu pozafinansowym będą musiały informować o swojej polityce dotyczącej praw człowieka, a największe spółki giełdowe – o polityce różnorodności w swoich organach zarządczych. Te dwa tematy są chyba największymi wyzwaniami dla polskich przedsiębiorstw spośród zagadnień wymienionych w nowych przepisach.

Kolejny ważny obszar to łańcuch dostaw. O zarządzaniu nim z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju w swoich raportach napisało 72 proc. organizacji. To bardzo pozytywny wynik świadczący o tym, że zdają sobie sprawę z tego, że nie tylko ich własna działalność ma wpływ na otoczenie społeczne i środowiskowe, ale oddziałują także poprzez swoich dostawców.

Nie jest tak dobrze w innym z tematów o jakich głośno w światowej debacie o zrównoważonym rozwoju. Tylko 40 proc. raportujących odniosło się w swoich publikacjach do Celów Zrównoważonego Rozwoju służących realizacji Agendy 2030. Nie jest to duży odsetek biorąc pod uwagę, jak wygodnym narzędziem są Cele obejmujące swoim zakresem wszystkie kwestie dotyczące wyzwań przed jakimi stoją wszystkie kraje świata.

Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie proto.pl.