Prawa człowieka – drugi obszar normy ISO 26 000

18 grudnia 2017

Kolejnym z przedstawianych przez nas obszarów normy ISO 26 000 są praktyki z zakresu praw człowieka. Pod tym pojęciem mieszczą się inicjatywy dotyczące m.in. edukacji, równouprawnienia i aktywizacji kobiet, wprowadzania polityk i procedur przeciwdziałających naruszeniom praw człowieka, zarządzania różnorodnością.

W normie ISO 26 000 czytamy, że „często największa możliwość organizacji wspierania poszanowania praw człowieka dotyczy własnych operacji i pracowników”. Firmy prowadzą więc skierowane do pracowników działania, które mają na celu walkę z szeroko podejmowaną dyskryminacją w miejscu pracy, na przykład ze względu na wiek, płeć, orientację seksualną czy światopogląd. W tym obszarze mieszczą się także działania edukacyjne, mające na celu zapobieżenie handlowi ludźmi czy dumpingowi płacowemu związanemu z pracownikami delegowanymi.

Podejmowane inicjatywy wiążą także z zarządzaniem różnorodnością, która jest najpopularniejszym tematem dobrych praktyk zgłoszonych do Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2016” w obszarze „prawa człowieka”. Jego autorzy są zdania, że „szczególnie kibicować należy takim rozwiązaniom, które poza miękkimi narzędziami, jak szkolenia, networking, mentoring, wprowadzają twarde, policzalne cele, np. zwiększenie do 30% liczby kobiet wśród kadry menedżerskiej”. Wśród narzędzi wspierających zapobieganie dyskryminacji w miejscu pracy warto wymienić także Kartę Różnorodności, program koordynowany w Polsce przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Grono jej sygnatariuszy liczy już ponad 200 podmiotów.

Do 10 stycznia zapraszamy do zgłaszania działań CSR firm do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2017. Dobre praktyki”. Rejestracja odbywa się przez formularz online. Zarówno zgłoszenia, jak i publikacja materiałów są bezpłatne dla firm.