Ponad 46 ton plastiku – tyle odzyskało Tesco w Polsce dzięki systemowi recyklingu wieszaków marki F&F

23 grudnia 2020

Dotyczy firmy: Tesco Polska,

Tesco nie ustaje w działaniach na rzecz zmniejszenia ilości odpadów. Po ogłoszonych niedawno osiągnięciach w ograniczaniu szkodliwego plastiku w opakowaniach marki własnej, firma informuje o kolejnych postępach w obszarze ponownego wykorzystania plastiku. W zeszłym roku sieć wprowadziła specjalny system recyklingu wieszaków na ubrania, dzięki któremu do tej pory w Polsce odzyskano ponad 1,2 miliona wieszaków o łącznej wadze ponad 46 ton.

Zgodnie ze swoją strategią zrównoważonego rozwoju, Tesco każdego dnia podejmuje działania mające na celu zminimalizowanie swojego negatywnego wpływu na środowisko, m.in. poprzez ograniczenie ilości odpadów. W listopadzie br. firma informowała o postępach dotyczących usuwania ze składów opakowań produktów marki własnej materiałów nienadających się do ponownego przetworzenia – ich liczba została ograniczona w Polsce aż o 94%. Do ponownego wykorzystania plastiku zobowiązała się również należąca do sieci marka odzieżowa F&F. W listopadzie 2019 roku w czterech krajach Europy Środkowej, w których znajdują się sklepy Tesco (w Czechach, Polsce, oraz na Słowacji i Węgrzech) uruchomiony został specjalny system recyklingu wieszaków na ubrania we współpracy z ich dostawcą, Grupą TIC.

W ramach inicjatywy, pozostawione przez klientów wieszaki trafiają do centrum recyklingu, gdzie są dokładnie czyszczone i sortowane, a następnie transportowane z powrotem do fabryki odzieży, w której dostają drugie życie. Zaledwie rok po starcie inicjatywy Tesco odzyskało w czterech krajach Europy Środkowej ponad 8,4 miliona wieszaków F&F o łącznej wadze przekraczającej 308 ton – w tym ponad 1,2 miliona wieszaków, czyli ponad 46 ton w Polsce.

– Obserwujemy, że świadomość ekologiczna naszych klientów wzrasta i coraz więcej osób jest zaniepokojonych ilością otaczających nas sztucznych odpadów. Zaprojektowany wspólnie z dostawcą, przyjazny środowisku system recyklingu, umożliwia ponowne wykorzystanie wieszaków F&F pozostawionych w sklepach przez naszych klientów. Inicjatywa ta pozwoliła nam nie tylko na znaczące ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych, ale również znacząco obniża nasz ślad węglowy – mówi Daria Kulińska, Dyrektorka Komunikacji Tesco Polska.

Według danych Grupy TIC, ponowne wykorzystanie wieszaków, zamiast produkowania nowych, oznacza o 34% mniejszą emisję dwutlenku węgla i o 86% mniej zużycia wody.

Ekologiczne zobowiązania Tesco

Ponowne wykorzystanie wieszaków to kolejny krok na drodze firmy do ograniczenia ilości odpadów plastikowych, a tym samym redukcji negatywnego wpływu na środowisko naturalne. W 2019 roku Tesco w Środkowej Europie ogłosiło publicznie swoje zobowiązania, według których zamierza m.in. zmodyfikować skład swoich opakowań na bardziej zrównoważone oraz doprowadzić do ich zamkniętego obiegu w operacjach własnych.