Polacy w internecie czują się bezpiecznie

28 grudnia 2020

Dotyczy firmy: Citi Handlowy,

Pandemia wymusiła na nas wszystkich zmianę nawyków zakupowych. Nie tylko zaczęliśmy oszczędzać, ale także większość naszych zakupów przenieśliśmy do internetu. Szczególnie widoczne jest to przed nadchodzącymi Świętami. Okazuje się, że sporą część naszego „prezentowego” budżetu zamierzamy zrealizować online. Czy jednak zdajemy sobie sprawę z zagrożeń, wynikających z kupowania przez internet? Odpowiedzi przynosi raport „Cyberbezpieczeństwo użytkowników banków” Fundacji Citi Handlowy.

W sieci … czujemy się bezpiecznie

Polacy, w większości, są świadomi zagrożeń, jakie niesie ze sobą eksplorowanie internetu. Aż 72% z nas czuje się bezpiecznie, robiąc zakupy online. Nasze poczucie bezpieczeństwa wzrasta, gdy płatności realizujemy za pomocą aplikacji mobilnej naszego banku (78%) oraz bankowości internetowej (83%).

– Polacy zwracają dużą uwagę na to, gdzie i w jaki sposób robią zakupy przez internet. Prawie 2/3 z nas sprawdza dane zatwierdzanych przelewów, połowa – zawsze upewnia się czy na stronach internetowych widnieją symbole kłódek. Całkiem nieźle, więc orientujemy się, co może spotkać nas i nasze oszczędności podczas zakupów w sieci. Trzeba jednka pamiętać, że cyberprzestępcy znajdują coraz to nowe sposoby, żeby obchodzić istniejące zabezpieczenia – mówi Dorota Szostek – Rustecka, Prezes Zarządu Fundacji Citi Handlowy.

Co jest naszą słabością?

Przede wszystkim czytanie regulaminów sklepów internetowych. Robi to jedynie co czwarty z nas, zaś co trzeci – tylko czasami. Podobnie ma się sytuacja ze sprawdzaniem danych w usłudze monitorowania transakcji np. weryfikacja BIK.

Ostrożni lecz niefrasobliwi

Przed kradzieżami w internecie zabezpieczamy się m.in. ustawiając limity transakcji internetowych na koncie (71%). Niestety dość niefrasobliwie podchodzimy do ochrony naszych danych osobowych. Zapisujemy je na stronach internetowych (nie robi tego jedynie 23% z nas), wykorzystujemy te same hasła i loginy w różnych sklepach i aplikacjach oraz nie zmieniamy często najważniejszych haseł. Prawie połowa z nas (45%) robi to rzadziej niż raz na rok. Niemal tyle samo uważa za naturalne, że sklepy internetowe zbierają nasze dane przy zakupach, co więcej – nie mamy problemu z ich przekazywaniem.

„Cyberbezpieczeństwo użytkowników banków”, raport przygotowany przez IQS na zlecenie Fundacji Kronenberga Citi Handlowy, marzec 2020.

Źródło: mat. pras.