Podsumowanie XVI edycji Programu Promocji Kultury Przedsiębiorczości „Przedsiębiorstwo Fair Play”

16 grudnia 2013

Sukces firmy jest w dużym stopniu związany z osiągniętym zyskiem, bowiem zysk jest celem działania wszystkich firm. Przedsiębiorcy jednak coraz częściej zdają sobie sprawę z faktu, że dobry wizerunek, dobrze funkcjonujący zespół pracowników oraz sprawne zarządzanie przekładają się bezpośrednio na wzrost wyników finansowych firmy. Dla firm, które nastawiają się na działanie w długim okresie czasu postępowanie zgodnie z zasadami fair play jest sprawą priorytetową. W dobie globalnej gospodarki, konieczne jest uwzględnienie w strategii działania, potrzeb i oczekiwań nie tylko właścicieli, kadry zarządzającej, pracowników, ale również otoczenia zewnętrznego.

Laureaci programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” są doskonałym dowodem na to, że zachowania fair play są nie tylko dostrzegane i doceniane ale i nagradzane.  Program realizowany jest od 1998 roku i od tego czasu otrzymaliśmy 9192 zgłoszenia od firm, które pragnęły poddać się weryfikacji. W szesnastu dotychczas zrealizowanych edycjach programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” przyznano 8301 certyfikatów, które otrzymały 2823 firmy. Wiele z nich uzyskało kilka, a nawet kilkanaście certyfikatów uczestnicząc w programie wielokrotnie.

Idea programu…
Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest to przedsięwzięcie, w którym oceniane są wszystkie aspekty działalności firmy, uwzględniające między innymi sposób i styl prowadzenia przedsiębiorstwa, a nie tylko jego wyniki ekonomiczne czy jakość produktów. Celem programu „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest promowanie etyki w działalności gospodarczej rozumianej jako zespół norm rzetelnego postępowania we wzajemnych relacjach przedsiębiorców z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami, społecznością lokalną, a także władzą lokalną i państwową. Ideą programu jest zachęcenie wszystkich firm w Polsce do zachowań etycznych i wprowadzenia stosownych zmian nie tylko w wewnętrznej organizacji pracy, ale także do kształtowania pozytywnych relacji ze społecznością lokalną oraz dbałości o środowisko naturalne.

Tegoroczna edycja w liczbach…
Do tegorocznej, XVI edycji programu zgłosiło się 455 firm z całej Polski, spośród których 436 przeszło dwustopniową weryfikację i spełniając wymagania regulaminowe, decyzją Kapituły Programu, uzyskało tytuł i certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013 Nagrodzonym firmom przyznano także:
•    15 nagród głównych – Statuetek „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    12 nominacji do nagrody głównej – Statuetki „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    3 nagrody „Debiut Fair Play” 2013,
•    5 wyróżnień za szczególną działalność proekologiczną,
•    22 tytuły „Ambasador Fair Play w Biznesie”,
•    3 Diamentowe Statuetki „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    44 Platynowe Statuetki „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    23 Platynowe Laury „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    37 Złotych Laurów „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    46 Srebrnych Laurów „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    24 Brązowe Laury „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    31 Złotych Statuetek „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013,
•    39 Złotych Certyfikatów „Przedsiębiorstwo Fair Play” 2013.

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest inicjatywą stworzoną dla firm, które hołdując zasadom społecznej odpowiedzialności, nie wahają się poddać obiektywnej weryfikacji niezależnej instytucji. Firmy, uzyskując certyfikat rzetelności, wzmacniają swój wizerunek i prestiż. „Przedsiębiorstwa Fair Play” są szeroko promowane przez organizatorów w mediach oraz w trakcie spotkań i konferencji gospodarczych.

Dotychczasowi laureaci programu to wyjątkowe firmy z terenu całej Polski, rozwijające się oraz dbające o prestiż i korzystny wizerunek. „Przedsiębiorstwa Fair Play” dotrzymują podjętych zobowiązań, a współpraca z nimi obciążona jest mniejszym niż przeciętne ryzykiem, ponieważ są firmami zweryfikowanymi przez organizatorów programu. Miejsce w grupie „Przedsiębiorstw Fair Play” daje możliwość nawiązania nowych korzystnych kontaktów handlowych, a także zwiększa zaufanie zarówno kontrahentów, jak i klientów. „Przedsiębiorstwa Fair Play” udowadniają, że również w biznesie istnieją zasady etyczne, uczciwość i tzw. dobre praktyki.

Certyfikat „Przedsiębiorstwo Fair Play” jest czytelny nie tylko dla polskich partnerów, lecz również dla kontrahentów zagranicznych. Jest jasnym przesłaniem, deklaracją stosowania najwyższych standardów etycznych i rzetelności w działalności gospodarczej.

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play” realizowany jest przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, a afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej.

„Przedsiębiorstwa Fair Play” to firmy, które:
• postępują rzetelnie wobec klientów;
• ułożyły sobie współpracę z kontrahentami i nie miały zaległości w regulowaniu     podjętych wobec nich zobowiązań;
• terminowo wywiązują się ze zobowiązań wobec skarbu państwa;
• uczciwie i rzetelnie reklamują się, jednocześnie nie dyskredytując konkurencji;
• stworzyły swoim pracownikom warunki sprzyjające zarówno efektywnej pracy jak i rozwojowi zawodowemu;
• aktywnie uczestniczą w przedsięwzięciach charytatywnych;
• wspierają różnego rodzaju inicjatywy edukacyjne, kulturalne oraz sportowe;
• są przyjazne dla środowiska naturalnego;
• potrafią usatysfakcjonować wymagających odbiorców.

Program „Przedsiębiorstwo Fair Play”:
• jest najstarszym ogólnopolskim programem certyfikującym w obszarze etyki biznesu i Społecznej Odpowiedzialności Biznesu;
• jest jedynym przedsięwzięciem, w którym oceniany jest sposób, styl prowadzenia działalności przedsiębiorstwa – aspekt ten nie jest brany pod uwagę w programach, w których nagradza się za wyniki ekonomiczne czy jakość produktów;
• poprzez uniwersalną wymowę logo „Przedsiębiorstwo Fair Play” i rzetelność weryfikacji stał się pożądanym narzędziem budowania prestiżu firmy na rynku ogólnopolskim;
• do ścisłej współpracy zaangażowane są władze regionalne, samorządy gospodarcze,
• ma ciekawą specyfikę, która nie jest obecna w regulaminach innych programów o charakterze gospodarczym, a firmy biorące w nim udział startują na równych zasadach, niezależnie od wielkości, charakteru wytwarzanych towarów czy oferowanych usług.

Korzyści dla firm wynikające z udziału w programie:
• uzyskanie certyfikatu rzetelności,
• możliwość legitymowania się znakiem „Przedsiębiorstwo Fair Play”,
• wzmocnienie wizerunku firmy, nobilitacja i prestiż,
• szeroka promocja (media, spotkania i wydarzenia ogólnopolskie i regionalne, biuletyny, internet),
• rekomendowanie laureatów władzom samorządowym,
• nawiązanie nowych korzystnych kontaktów handlowych,
• większe zaufanie ze strony kontrahentów, uzyskanie lepszych warunków współpracy (m.in. banków, organizatorów przetargów publicznych i in.),
• większe zaufanie ze strony klientów,
• lepsze stosunki z US, PIP,
• weryfikacja stosunków w firmie przez jej zarząd,
• integracja pracowników,
• możliwość udziału w programach specjalnych skierowanych wyłącznie do laureatów programu.

Źródło: informacja prasowa