Papier w strategii CSR

21 lipca 2011

Dotyczy firmy: Antalis Poland,

Wykorzystywanie papierów ekologicznych w komunikacji marketingowej jest ważnym elementem biznesu odpowiedzialnego społecznie (CSR). Firma tworzy w ten sposób swoją wizytówkę. Określa się jako świadomy uczestnik działań na rzecz środowiska naturalnego i poprawy jakości życia.

Coraz częściej przedsiębiorstwa różnej wielkości i wielu specjalizacji decydują się na produkcję   materiałów firmowych na tworzywach eko, np. na papierach tego typu drukowane są raporty spółek, w których informują m.in. o swojej strategii CSR. W ten sposób uzyskiwany jest spójny przekaz. Treść raportu zostaje poparta formą przekazu. Po papier ekologiczny chętnie sięgają zwłaszcza te fimy, których profil uważany jest za szczególnie inwazyjny dla otoczenia i którym zależy na zmianie takiej społecznej oceny.

Świadomi klienci

Spółki Grupy Enea, działającej na rynku energii w Polsce, chcą zmniejszać swój negatywny wpływ na środowisko i edukować w tym zakresie zarówno własnych pracowników, jak i klientów. – Stąd pomysł, by foldery firmowe, raporty roczne, teczki na materiały i ulotki drukować na papierze spełniającym najwyższe standardy ekologiczne przyjęte przez duże ogólnoświatowe organizacje dbające o zrównoważony rozwój – mówi Joanna Maderska, z Biura Wizerunku Grupy, Departamentu Komunikacji Korporacyjej Enea S.A. Znak Forest Stewardship Council (FSC), instytucji promującej na świecie zrównoważoną gospodarkę leśną, zamieszczony na druku firmowym podkreśla jego wiarygodność.

PKN Orlen S.A. w minionym roku wykorzystał papier ekologiczny do produkcji wielokrotnie nagradzanego raportu rocznego CSR, m.in. w konkursie Raporty Społeczne 2010 pod  patronatem Ministra Gospodarki. Raport Orlenu wpisał się w całościową strategię spółki. – PKN Orlen za działalność na rzecz ochrony środowiska otrzymał w ub.r. Certyfikat „Firma Bliska Środowisku”, a realizowany Program Responsible Care został uznany za Dobrą Praktykę CSR i otrzymał Laur Odpowiedzialności w ramach projektu „Promocja Standardów Społecznej Odpowiedzialności w Przedsiębiorstwach” – przekazuje Agnieszka Pustelnik z Biura Prasowego PKN Orlen.

Ważnymi odbiorcami papieru są wydawcy prasy i książek. Pomimo postępów internetu wciąż masowo kupują i zadrukowują papier. Dlatego tak ważny jest w tej branży wybór surowca i jego mądre zużycie. Ringier Axel Springer Polska, jeden z największych wydawców gazet i czasopism w Polsce od dawna analizuje rynek prasowy pod kątem problemów ekologicznych, do jakich należą standardy pochodzenia, produkcji i transportu papieru, efektywność dystrubucji produktów na terenie kraju oraz przede wszystkim zwroty wydawnicze. – Wielkość tych ostatnich to nasz główny obiekt zainteresowania, gdyż nadprodukcja zawsze oznacza zmarnowaną energię, wodę czy surowiec drzewny – mówi Katarzyna Dulko, CSR Officer Ringier Axel Springer Polska. Wydawnictwo w ub.r. przeprowadziło wewnętrzną kampanię promującą ekologiczne podejście do papieru.

Towar z recyclingu

W ofercie Antalis Poland są m.in. papiery Cyclus Offset (niepowlekany) i Cyclus Print (powlekany) produkowane zgodnie z najsurowszymi normami ochrony środowiska oraz  nowość papiery Coocoon powlekane i offsetowe. Są to papiery produkowane w 100 % z masy recyclingowej, bielone bez użycia chloru (ECF).

Wykorzystanie makulatury zamiast miazgi drzewnej do produkcji masy papierowej i papieru surowego pozwala zmniejszyć zużycie energii o 80 proc. Energia do produkcji papieru Cyclus jest otrzymywana z biomasy (wióry drzewne), spalanej w kotle i przetwarzanej na parę i energię elektryczną. Nadwyżka ciepła zostaje następnie spożytkowana do ogrzania 5 tysięcy domostw w pobliżu fabryki produkującej papier.

Papier ekologiczny obecny w licznych działaniach firmy, obok wielu innych form CSR,  pokazuje jakie jest zarządzanie przedsiębiorstwem. Forum Odpowiedzialnego Biznesu i GoodBrand CEE pod patronatem Ministra Gospodarki przeprowadziło w ub.r. badanie „CSR w Polsce – Menedżerowie 500/Lider CSR”. Wynika z niego, ze głównym motywem angażowania się firm w CSR jest potrzeba budowania marki oraz wizerunku firmy, a także przekonanie o długofalowej opłacalności odpowiedzialnego biznesu. Konsumenci są coraz bardziej zainteresowani kwestiami etyczności kupowanych i używanych produktów. A papier jest ich codziennym produktem.

Źródło: Materiały prasowe