Niech żyje zrównoważony dom – praktyczne wskazówki od IKEA dla każdego

5 czerwca 2018

Dotyczy firmy: IKEA,

Prawie 2/3 Polaków martwi się zachodzącymi na świecie zmianami klimatycznymi i jest gotowa coś w tej sprawie zrobić, jak wynika z badania Globescan dla IKEA. Z okazji przypadającego 5 czerwca Światowego Dnia Środowiska, IKEA, partner Forum Odpowiedzialnego Biznesu, prezentuje przewodnik „IKEA. Dla Ciebie, dla domu, dla planety – Niech żyje zrównoważony dom!” pełen praktycznych wskazówek, jak żyć w bardziej świadomy, ekologiczny sposób, dbając przy tym o zdrowie i zasobność portfela. Przewodnik został stworzony przez samych pracowników firmy, którzy przez ponad rok dokonywali zmian w swoich domach pod okiem specjalistów. Publikacja, do pobrania z: www.IKEA.pl/dlaPlanety.

Program „IKEA. Dla Ciebie, dla domu, dla planety” jest odpowiedzią na aktualne wyzwania środowiskowe, biznesowe i konsumenckie. Aby lepiej zrozumieć zmiany, które zaszły w ciągu ostatnich kilku lat, IKEA przeprowadziła szerokie badanie świadomości konsumenckiej – zrealizowano je w 2017 roku, na próbie 14 tysięcy osób, w 14 krajach, w tym w Polsce[1].

Aż 65% Polaków nie tylko zdaje sobie sprawę z zachodzących na świecie zmian klimatycznych, ale też jest nimi zaniepokojona. Coraz więcej osób deklaruje chęć zmiany swoich zachowań na bardziej przyjazne dla środowiska, lepsze dla zdrowia i korzystniejsze z perspektywy domowego budżetu. Jak wynika z badania, Polacy należą do grupy konsumentów, którą cechuje wyjątkowo pozytywne nastawienie i umiejętność działania w sposób ukierunkowany i sprzyjający zmianom. Głównymi czynnikami motywującymi są kwestie zdrowotne oraz finansowe. Innym, nie mniej ważnym powodem, jest troska o świat, w którym będą żyły przyszłe pokolenia – takimi pobudkami kieruje się aż 54% badanych Polaków.

Aby zadbać o przyszłość następnych pokoleń i stan środowiska, poza podjęciem globalnych wyzwań gospodarczych, potrzebna jest radykalna zmiana naszego stylu życia na bardziej oszczędny i ekologiczny. Temat ten jest szczególnie ważny w Polsce, gdzie mierzymy się z dotkliwym problemem zanieczyszczenia powietrza, a energia jest wciąż pozyskiwana głównie ze źródeł nieodnawialnych. Nasze badania pokazały, że Polacy świetnie radzą sobie z ekologią jeśli chodzi o podejście do korzystania z rzeczy używanych, naprawiania ich, czy oszczędzania energii, ale wciąż mamy problem z marnotrawstwem jedzenia, czy chociażby nawykiem używania jednorazówek – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, Kierownik ds. zrównoważonego rozwoju, IKEA Retail w Polsce.

Badanie[2] wykazało, że Polacy czuliby się bardziej zmotywowani do działania, gdyby otrzymali gotowe i konkretne porady, co i jak mogą zrobić. Chcą mieć pewność, że proponowane rozwiązania sprawdzą się w polskich warunkach, będą wiązać się z oszczędnościami, a wprowadzenie ich w życie nie będzie trudne. Bez tego, w porównaniu z mieszkańcami innych krajów, czują się bardzo zdemotywowani do działania (35% badanych).

Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, IKEA przygotowała publikację „IKEA. Dla Ciebie, dla domu, dla planety. Niech żyje zrównoważony dom!” zawierającą praktyczne porady i inspiracje, jak odpowiedzialnie prowadzić gospodarstwo domowe. Aby mieć pewność, że wskazówki zawarte w publikacji będą rzetelne i naprawdę skuteczne, IKEA zaprosiła do współpracy najlepszych testerów – swoich pracowników. Książka jest bezpłatna i dostępna do pobrania na stronie www.IKEA.pl/dlaPlanety.

Rekrutacja na Ambasadorów eko-życia

Pracownicy sklepów IKEA zostali w ramach programu zaproszeni do udziału w konkursie. Nagrodami dla zwycięzców były instalacje fotowoltaiczne oraz cała gama produktów IKEA ułatwiających zrównoważone prowadzenie gospodarstwa domowego. Wśród 11 zwycięzców, Ambasadorów programu, znalazły się osoby szczególnie zaangażowane w temat ekologicznego prowadzenia domu i chcące inspirować innych do zmian na rzecz środowiska. Dzieląc się na bieżąco z innymi pracownikami efektami swoich wyzwań i wprowadzonych nowych, proekologicznych rozwiązań, Ambasadorzy  pomogli stworzyć zewnętrzną platformę wiedzy na www.IKEA.pl/dlaPlanety.

Podzieliliśmy naszą publikację o eko-życiu na rozdziały odpowiadające poszczególnym pomieszczeniom domu. Dzięki temu, w zależności od potrzeby, można szybko sięgnąć do sprytnych patentów do wykorzystania w kuchni, łazience, domowym biurze, ogrodzie i balkonie, pokoju dziennym, pokoju dla dziecka czy sypialni. Znajdziemy tam odpowiedzi na pytania o to, jaka jest zależność między temperaturą w mieszkaniu a dywanem, dlaczego warto odkurzać spirale z tyłu lodówki, czy 33 to idealna liczba ubrań na wiosnę, a także wiele innych kwestii – mówi Magdalena Betin, lider projektu „IKEA. Dla ciebie, dla domu, dla planety”, IKEA Retail w Polsce.

Zielona Wstążka #DlaPlanety

Publikacja przewodnika „IKEA. Dla Ciebie, dla domu, dla Planety – Niech żyje zrównoważony dom!” z okazji 5 czerwca, czyli Światowego Dnia Środowiska, wpisuje się w kampanię „Zielona Wstążka #DlaPlanety”, której celem jest zwiększanie świadomości Polaków na temat zanieczyszczenia środowiska odpadami z tworzyw sztucznych oraz zaproponowanie prostych sposobów na przeciwdziałanie temu zjawisku.

Czy nasze codzienne decyzje mogą mieć wpływ na stan środowiska naturalnego? Tak, a na początek wystarczą niewielkie zmiany w nawykach, takie jak segregowanie odpadów czy korzystanie ze sztućców wielorazowego użytku. To ważne w obliczu narastającego problemu zanieczyszczenia plastikiem – mówi Maria Andrzejewska, Dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa, organizatora kampanii. – Ekologiczne zobowiązania to jeden z elementów kampanii „Zielona Wstążka #DlaPlanety”. W podjęciu konkretnych zobowiązań pomoże formularz dostępny od 5 czerwca br. na stronie internetowej DlaPlanety.pl 

Wszystkich, którym leży na sercu dobro środowiska, własne zdrowie i zasobność portfela, zapraszamy do podjęcia ekologicznych zobowiązań na stronie kampanii DlaPlanety.pl, a po praktyczne i sprawdzone porady – do przewodnika dostępnego na www.IKEA.pl/dlaPlanety.

[1] “Consumer Action on Climate Change”, Badanie na 14 rynkach krajowych, GlobeScan dla IKEA, 2017

[2] “Consumer Action on Climate Change”, Badanie na 14 rynkach krajowych, GlobeScan dla IKEA, 2017