Nauka do matury na ostatniej prostej – jak przygotować się do egzaminu?

13 kwietnia 2021

Dotyczy firmy: Adamed Pharma,

Fiszki, repetytoria, metoda active recall – to tylko niektóre z narzędzi, jakie warto wykorzystać do nauki przed zbliżającą się wielkimi krokami maturą. Aby ułatwić abiturientom powtórkę materiału, Adamed przedstawia wskazówki psychologa, nauczycieli oraz uzdolnionych maturzystów – absolwentów 6. edycji programu naukowego ADAMED SmartUP.

Egzaminacyjny maraton rozpocznie się we wtorek, 4 maja i potrwa do 20 maja. Czasu do niego wydaje się niewiele, ale przy świadomym zaplanowaniu pracy i wykorzystaniu efektywnych metod nauki, z powodzeniem wystarczy go do solidnej powtórki ze wszystkich zdawanych przedmiotów.

Rozwiązuj zadania i uważnie czytaj polecenia

Najlepszym sposobem na przygotowanie się do matury jest rozwiązywanie zadań oraz arkuszy maturalnych. W ten sposób można nabrać w nich wprawy, zwłaszcza że pewne typy zadań i pytań powtarzają się na egzaminie w kolejnych latach.

– Zadania z przedmiotów ścisłych są o tyle ciekawe, że często nie ma jednego poprawnego rozwiązania. Niestety oznacza to, że da się spędzić bardzo dużo czasu na egzaminie „meandrując” w poszukiwaniu najlepszego. Polecam w każdym bardziej skomplikowanym zadaniu wypisać sobie szybko, na samym początku, co już wiemy (tzw. „dane”) i czego w zadaniu szukamy (tzw. „szukane”). Pozwoli to skupić myśli na połączeniu „danych” z poszukiwanym wynikiem w najbardziej efektywny sposób i uniknąć wspomnianego meandrowania – radzi dr Jakub Bochiński, popularyzator nauki i nauczyciel astronomii.

 

– Czasem w jednym zadaniu trzeba podać więcej niż jedną odpowiedź – warto wtedy od razu podkreślić w treści zadania, co konkretnie trzeba zrobić, żeby nie zapomnieć o tej drugiej rzeczy. Bardzo częstym błędem jest zapominanie o podaniu jednostki przy wyniku, można w ten sposób stracić trochę punktów, mimo poprawnych rozwiązań – zauważa dodatkowo Maksymilian Głowacki, stypendysta I edycji ADAMED SmartUP a obecnie nauczyciel chemii.

Znajdź luki i uzupełnij je

Podczas rozwiązywania testów nie warto pomijać rzeczy, które wydają się oczywiste. W ten sposób można zweryfikować, co już dobrze uczeń umie a nad czym musi popracować. Może się bowiem okazać, że pewne zagadnienia są tylko pozornie bardzo proste, zwłaszcza kiedy pojawi się stres egzaminacyjny.

– Kiedy utknę na jakimś zadaniu na dłuższy czas, to sprawdzam rozwiązanie, doczytuję brakującą wiedzę w Internecie i staram się zrobić parę zadań z Internetu i podręczników dot. tego zagadnienia, żeby utrwalić informacje – zdradza Jakub Klimek, uczeń Uniwersyteckiego Liceum Ogólnokształcącego w Toruniu oraz finalista Olimpiady Informatycznej.

Aktywnie powtarzaj materiał

Samo wielokrotne czytanie repetytorium niewiele pomoże, jeśli nie zrozumie się materiału i nie będzie się w stanie go odtworzyć. Dlatego powinno się powtarzać informacje aktywnie, stosując metodę active recall. Przykładem jej wykorzystania jest opowiadanie własnymi słowami (w myślach, na głos lub pisemnie), o tym co przed chwilą przeczytało się w podręczniku. Innym sposobem jest robienie notatek w formie pytań, na które po pewnym czasie będzie można sobie odpowiadać i weryfikować w ten sposób, czy rozumie się i pamięta się dane zagadnienie.

– Podczas odpowiedzi na pytania może też towarzyszyć nam myśl, czy bylibyśmy w stanie wyjaśnić to o czym mówimy małemu dziecku lub komuś w ogóle nie zaznajomionemu z tematem. Zachęci nas ona do jak najlepszego zrozumienia danego zagadnienia. Warte uwagi jest także tworzenie fiszek w różnych programach i wykorzystywanie ich do nauki – radzi Igor Jaszczyszyn, uczeń IX Liceum Ogólnokształcące im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie oraz reprezentant szkoły w Ogólnopolskim Konkursie Wiedzy Neurobiologicznej.

Więcej informacji na stronie>>

źródło: mat. pras.