Monitoring kryzysowy

14 lutego 2017

Sytuacje kryzysowe wymagają dużych umiejętności, które pozwalają sprawnie zapobiegać wydarzeniom mogącym zaszkodzić osobie, firmie lub instytucji. Szczególnie pomocny okazuje się tu monitoring mediów, wskazujący publikacje, wypowiedzi czy nawiązania do podmiotu, za którego wizerunek odpowiadamy. To źródło wiedzy o problemie, a także bezpośredni wgląd do obszarów, w których konieczne jest podjęcie działań.

20 i 21 kwietnia w Rzeszowie odbędzie się Kongres Profesjonalistów Public Relations

W dniach 20-21 kwietnia 2017 roku w Rzeszowie specjaliści PR spotkają się podczas corocznego Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Jednym z tematów, który zostanie poruszony podczas konferencji, będzie monitoring mediów.

Rozmaite narzędzia dostępne na rynku pomagają śledzić wszelkie doniesienia pojawiające się w mediach na temat klienta. W przypadku kompleksowej obsługi i szczegółowym dbaniu o wizerunek osoby czy instytucji z nami współpracującej, monitorowanie mediów jest niezbędne. Bieżące informacje o wszelkich wzmiankach pozwalają trzymać rękę na pulsie, szczególnie w momentach, w których nie jesteśmy pewni reakcji otoczenia lub gdy istnieje ryzyko negatywnej oceny klienta. Świadomość tego, jak opisywany jest klient i co mówi się na jego temat, to jedno z podstawowych działań public relations.

Obserwowanie ze zrozumieniem

– W zależności od pozycji rynkowej klienta, zakresu jego działań, obszaru funkcjonowania, monitorowanie może mieć różną skalę. W przypadku sytuacji kryzysowych lub budzących takowe ryzyko, obserwator winien korzystać z narzędzi możliwie szczegółowo analizujących hasło, po którym klient będzie możliwy do odszukania w mediach. Warto pamiętać, że trzymanie ręki na pulsie nie powinno być uzależnione od wielkości klienta. Wiadomo, że zasięg monitorowania mediów jest zależny od skali działania klienta, jednak o profesjonalizmie agencji świadczy również świadomość, że kryzys może dotknąć każdego, nawet najmniejszego bohatera. Zawczasu konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków, które sprowadzą komunikację na prostą – komentuje Szymon Sikorski, CEO Publicon.

– Interpretacja wyników jest jednak zupełnie czymś innym niż samo zbieranie danych. Dla klienta ważne jest właśnie działanie i reakcja, najlepiej jeszcze przed ewentualnym pożarem. Szczególnie w przypadku, gdy jakaś publikacja, komentarz w mediach społecznościowych, wypowiedź w radiu lub stanowisko konkurencji może wpłynąć na wizerunek i zadziałać na niekorzyść klienta. Dlatego same dane z monitoringu stanową punkt wyjścia i źródło wiedzy. Kolejnym zadaniem jest oczywiście reakcja, sprostowanie, wyeliminowanie nieprawdziwych wiadomości. Śledzenie informacji poprzez rozmaite narzędzia monitorujące rynek medialny znacznie ułatwia pracę agencji public relations. Potrzeba jednak dużej wiedzy, elastyczności i znajomości mediów, by w pełni wykorzystać ich potencjał i możliwości. Bez tego walka z kryzysem może okazać się jałowa i efekt – którym jest zażegnanie problemu – nie zostanie osiągnięty – tłumaczy dr hab. Dariusz Tworzydło, CEO Exacto.

Monitoring mediów będzie istotnym punktem Kongresu Profesjonalistów Public Relations, który już 20 i 21 kwietnia odbędzie się w Rzeszowie. Głos w tym temacie zabierze m.in. Sebastian Bykowski, Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów, podczas wykładu „Monitoring mediów i jego wykorzystanie w sytuacjach kryzysowych”. Organizatorami Kongresu są Newsline sp. z o.o. oraz Ideo sp. z o.o.

 

Źródło: Archiwum organizatora