Moda polaryzuje, czyli odpowiedzialność producenta i konsumenta

18 lipca 2019

Dotyczy firmy: LPP,

LPP został głównym partnerem festiwalu Gdynia Design Days. Uczestnicy wydarzenia szukali odpowiedzi na takie ważne pytania jak: Czy zrównoważona konsumpcja to odpowiedzialność producenta? Czy istnieją interesy globalne, czy wygrywa suma indywidualnych potrzeb?

Gdynia Design Days to festiwal organizowany przez Centrum Designu Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, który co roku prezentuje najnowsze trendy i dobre praktyki z zakresu projektowania. Podczas 12. edycji festiwalu profesjonaliści i miłośnicy projektowania podejmowali dyskusje i dzielili się swoimi doświadczeniami w obszarze designu i biznesu w spolaryzowanej rzeczywistości. Wśród partnerów pomorskiego wydarzenia znalazła się grupa LPP. W odpowiedzi na zróżnicowane oczekiwania wobec przemysłu odzieżowego, polski producent zmierzył się z wyzwaniami, które polaryzują polski rynek mody.

Prawda czy wyzwanie? Co wiemy i co możemy zrobić dla ekologicznej mody?

W nurcie tych pytań, w ramach bloku moda, którego partnerem merytorycznym było LPP, odbył się wykład oraz wizyta studyjna w siedzibie pomorskiej firmy. Anna Miazga, koordynatorka ds. CSR w LPP oraz Anna Sołtys, dyrektorka biura produktowego Reserved podczas tych dwóch spotkań przybliżyły uczestnikom podejmowane przez firmę działania, przyczyniające się do tworzenia zrównoważonych standardów w polskiej branży odzieżowej. Pokazały również, dlaczego odpowiedzialność w zakresie troski o środowisko spoczywa nie na samych firmach, ale również na klientach.

– Należy mieć świadomość, że za blisko 70% śladu węglowego, jaki powstaje w całym cyklu życia produktu, odpowiada właśnie klient, czyli każdy z nas. Warto jednak pamiętać, że już proste, codzienne czynności mogą to zminimalizować. W trosce o naszą garderobę czytajmy metki z zaleceniami od producenta, a zanim zdecydujemy się pożegnać z jej częścią, zastanówmy się, co z nią najlepiej zrobić – przerobić na ciuch w nowej odsłonie czy może oddać potrzebującym – wspominała w trakcie spotkań Anna Miazga.

W ramach festiwalu  LPP została także partnerem strategicznym szóstej odsłony cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, której bohaterem po raz pierwszy została kobieta, projektantka mody Barbara Hoff. We współpracy z Muzeum Miasta Gdyni ostatniego dnia festiwalu LPP zorganizowało warsztaty Re-kreacja. Warsztaty przeróbek ubrań vintage. Uczestnicy wspólnie z projektantkami i konstruktorem odzieży marki Reserved, podjęli próbę odświeżenia swojej garderoby. Spotkanie zaczęło się od zaprezentowania przez biorących udział w warsztatach rzeczy, które przynieśli i wspólnej dyskusji nad tym, jak można nadać im drugie życie.

– Warsztaty re-kreacji okazały się strzałem w dziesiątkę i spotkały się z dużym zainteresowaniem. W trakcie spotkania nie brakowało kreatywnych pomysłów ‘’szytych na miarę”. Uczestniczki przyniosły ze sobą rzeczy, które od dłuższego czasu trzymały w swoich szafach: bluzki w spadku po babci, znoszone jeansy czy zdobycze z second-handów. Otrzymały od LPP wiele dodatków, aplikacji, pasków, apaszek oraz skrawków materiałów. Część osób skupiła się na personalizacji ubrań: doszyciu kolorowych aplikacji, kołnierzyka czy ozdobnych taśm, nie zabrakło też bardziej nietypowych przeróbek: zmiany spódnicy w spodnie oversize czy stworzenia spódnicy z kurtki – podsumowała Karolina Czajewska, specjalista w dziale komunikacji i zrównoważonego rozwoju LPP.

O tym, jak w prosty sposób przerobić zalegające w szafie ubrania, do 20 października w Muzeum Miasta Gdyni, mogą się również przekonać odwiedzający wystawę Barbara Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci. Wernisaż prezentuje pierwsze modowe propozycje w nurcie DIY (ang. Do It Yourself), które ponadczasowo mogą być również inspiracją i odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby zrównoważonej konsumpcji. Wizytujący mogą również zabrać ze sobą wybrane inspiracje, dzięki materiałom udostępnionym zwiedzającym. Wśród nich znajdą się nie tylko modowe retrospekcje, ale i krótkie poradniki wskazujące np. jak przerobić koszulkę sportową na sweter z golfem, z czego i jak zrobić letnią sukienkę czy przepis na stylowy trencz.

Uczestnictwo LPP w festiwalu to kolejne działania mające na celu zwiększenie świadomości w zakresie odpowiedzialnej mody. Zrównoważona konsumpcja, do której LPP chce zachęcić klientów, to następny po odpowiedzialnej produkcji – krok w stronę zrównoważonego rozwoju. Minimalizacja negatywnego wpływu na środowisko, jest więc sumą wszystkich decyzji w całym cyklu życia produktu, zależnych nie tylko od producentów, ale i konsumentów.

Źródło: mat. pras.