Kobiety lepiej kontrolują wydatki i są bardziej oszczędne

8 marca 2013

Dotyczy firmy: Citi Handlowy,

Kobiety bardziej konsekwentnie planują i kontrolują swoje bieżące wydatki. W porównaniu do mężczyzn, wykazujących wyższy poziom niechęci do oszczędzania, chętniej odkładają pieniądze, twierdząc, że warto oszczędzać. Mężczyźni natomiast z większą łatwością inwestują w bardziej ryzykowne instrumenty finansowe niż kobiety.

Deklaracje, że warto oszczędzać nie idą w parze z zachowaniami. Zaledwie 8% Polaków oszczędza regularnie, odkładając wybraną, choćby niewielką kwotę, w każdym miesiącu. Jak pokazały to ostatnie badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy „Postawy Polaków wobec oszczędzania” zarówno kobietom, jak i mężczyznom brakuje systematyczności w oszczędzaniu.

Kobiety cechuje większa zapobiegliwość finansowa – częściej zapisują wydatki i starają się opłacać w terminie swoje rachunki, a także regularnie oszczędzać nawet niewielkie kwoty – uważa prof. Dominika Maison z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, autorka niedawno wydanej książki „Polak w świecie finansów”. – Mimo że kobiety posiadają uboższą wiedzę ekonomiczną od mężczyzn i uważają, że wiedza ta jest mało interesująca to, jeśli przyjrzymy się strategiom zarządzania codziennymi finansami wydają się robić to lepiej od mężczyzn – są bardzo rozsądne i skuteczne – dodaje prof. Maison.

Z badań Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, w których wydzielono trzy grupy o odmiennych postawach wobec pieniędzy i oszczędzania, wynika, że kobiety reprezentują tzw. segment „Chcę mieć możliwości”. Zdecydowanie dominują w tej grupie, stanowiąc 61% w porównaniu do 39% mężczyzn. W kwestiach związanych z oszczędzaniem i inwestowaniem kobiety ufają własnej intuicji (49%). Finanse trzymają na koncie osobistym, ponieważ są tam bezpieczne. Kobiety, dominujące w segmencie „Chcę mieć możliwości”, rzadko decydują się na dywersyfikację portfela (31% wybiera produkty tego samego banku, co ma w nim konto).

Jednocześnie nie mają najczęściej konkretnego celu oszczędzania (26%) lub robią to z myślą o drobnych przyjemnościach (24%). Niemniej jednak, jak wyjaśnia prof. Maison, to mężczyźni z większą łatwością i bardziej spontanicznie wydają pieniądze na przyjemności i na siebie – szczególnie środki otrzymane niespodziewanie.

Niewątpliwie tym, co łączy kobiety i mężczyzn w Polsce w kwestii podejścia do finansów jest wciąż za niski poziom edukacji ekonomicznej.

Badania stanu wiedzy ekonomicznej Polaków, od lat regularnie prowadzone przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, wciąż pokazują, że brakuje nam gruntownej wiedzy finansowej. Dzień Kobiet może być jedną z wielu dobrych okazji, by nie tylko przyjrzeć się różnicom w podejściu do pieniędzy kobiet i mężczyzn, ale także, by skłonić do refleksji na temat stanu wiedzy ekonomicznej i edukacji w tym zakresie – mówi Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Ciekawa różnica natomiast dotyczy znaczenia pieniędzy w życiu. Mężczyźni podchodzą do życia bardziej materialistycznie – dla nich częściej niż dla kobiet pieniądze są miarą własnej wartości, przez ich pryzmat oceniają także wartość innych. Jeszcze jeden wymiar wyraźnie różni podejście kobiet i mężczyzn do finansów. U mężczyzn widać większy wymiar indywidualistyczny – chętniej niż kobiety wydają pieniądze na siebie, kobiety natomiast wolą wydać pieniądze na rzecz innych oraz przeznaczyć je na cele charytatywne.

Źródło: materiały prasowe