Grudniowe wiadomości z CSR Europe

31 grudnia 2012

W grudniowych wiadomościach z CSR Europe przeczytają Państwo przede wszystkim o wytycznych ONZ dla biznesu i praw człowieka dla sektora MŚP, sektora ICT i sektora paliwowo-gazowego. Życzymy przyjemnej lektury.

  1. Trwają konsultacje projektu wytycznych nt. biznesu i praw człowieka w sektorze ICT
  2. Komisja Europejska wydała przewodnik o prawach człowieka dla MŚP
  3. Publiczna konsultacja wytycznych dot. praw człowieka dla przedsiębiorstw sektora paliwowego i gazowego
  4. Budowa lepszego biznesu od wewnątrz
  5. Europejski Konkurs Innowacji Społecznych
  6. Unilever o (nie)możliwości zrealizowania postanowień agend zrównoważonego rozwoju 
  7. Firma L’Oréal wyróżniona przez Climat Counts jako lider zarządzania, raportowania i ograniczania emisji CO2
  8. Poprawa gospodarowania odpadami i wydajności zasobów w handlu detalicznym

1. Trwają konsultacje projektu wytycznych nt. biznesu i praw człowieka w sektorze ICT

Publiczne konsultacje wytycznych dla przedsiębiorstw z sektora technologii informacyjnych i komunikacji (ICT) rozpoczęto 14 grudnia 2012 r. i będą one trwały do 13 lutego 2013 r. Opinie i komentarze można przesyłać do dnia zakończenia konsultacji na adres sectorguidance@ihrb.org z dopiskiem „ICT Draft Guidance Feedback”.

Zamiarem Komisji Europejskiej jest przekazanie przedsiębiorstwom praktycznych i użytecznych wytycznych dot. implementacji zasad, które nie będą prawnie wiążące. Chociaż wytyczne mają szczególne znaczenie dla sytuacji i doświadczeń europejskich przedsiębiorstw, KE dąży do tego, aby w możliwie jak największym stopniu miały one także znaczenie w skali światowej, dzięki informacjom pochodzącym z badań i opinii dużej grupy udziałowców, w tym ekspertów – przedstawicieli przedsiębiorców, związków zawodowych, organizacji pozarządowych i władz rządowych. Więcej

2. Komisja Europejska wydała przewodnik o prawach człowieka dla MŚP

Wydany przez Komisję przewodnik dla MŚP o prawach człowieka dla przedsiębiorstw jest spójny z wytycznymi ONZ dot. spraw biznesu i praw człowieka. W opublikowanej w październiku 2011 r. polityce CSR Komisja Europejska zwróciła uwagę na wyzwanie, jakie stawia konieczność poprawy spójności europejskich polityk ważnych z punktu widzenia przedsiębiorstw i praw człowieka.

Obecnie Komisja Europejska wspiera proces tworzenia wytycznych dla przedsiębiorstw pochodzących z trzech sektorów gospodarczych: agencji pracy, przedsiębiorstw sektorów komunikacyjno-informacyjnych oraz paliwowo-gazowych. Wytyczne będą opierały się na głównych wytycznych ONZ i zostaną opublikowane w kwietniu 2013 r.  

Komisja zobowiązała się do opublikowania raportu dot. priorytetów UE w zakresie implementacji wytycznych ONZ dot. spraw biznesu i praw człowieka. KE oczekuje także, że wszystkie przedsiębiorstwa przyjmą zasady odpowiedzialności w celu respektowania praw człowieka, w takim kształcie jaki został wyznaczony przez wytyczne ONZ. Więcej

3. Publiczna konsultacja wytycznych dot. praw człowieka dla przedsiębiorstw sektora paliwowego i gazowego

Wytyczne dla przedsiębiorstw sektora paliwowo-gazowego zostały przedstawione do publicznej konsultacji, które będą trwały do 1 lutego 2013 r. Do tego czasu można przesyłać komentarze dot. projektu wytycznych na adres sectorguidance@ihrb.org.

Zamiarem Komisji Europejskiej jest przekazanie przedsiębiorstwom praktycznych i użytecznych wytycznych dot. implementacji głównych postanowień, które nie są prawnie wiążące. Chociaż wytyczne mają szczególne znaczenie dla sytuacji i doświadczenia europejskich przedsiębiorstw, KE dąży do tego, aby w możliwie jak największym stopniu miały one także znaczenie w skali światowej dzięki informacjom pochodzącym z badań i opinii dużej grupy udziałowców, w tym ekspertów – przedstawicieli przedsiębiorców, związków zawodowych, organizacji pozarządowych i władz rządowych. Więcej

4. Budowa lepszego biznesu od wewnątrz

Społeczni specjaliści opracowujący nowe sposoby rozwoju firmy tworzą innowacyjne mierzalne rozwiązania w zakresie największych światowych problemów, takich jak zdrowiem, edukacja czy środowisko. Jednak w przeciwieństwie do społecznych przedsiębiorców ich innowacje stanowią praktyki stosowane w największych światowych firmach.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Innowatorów Społecznych Ashoka Changemakers zorganizowało konkurs w poszukiwaniu społecznych specjalistów ds. nowych polityk rozwoju przedsiębiorstwa w światowych firmach będących pionierami realizacji nowych pomysłów i projektów: League of Intrapreneurs competition ma na celu znalezienie rozwiązań, które przyniosą zmiany dla biznesu i społeczeństwa.

15 najlepszych uczestników konkursu stworzy pierwszą klasę League of Intrapreneurs stając się częścią elity światowych decydentów. Uczestnicy Ci zyskają także uznanie mediów i prasy oraz zostaną przedstawieni w rozprowadzanym na całym świecie podręczniku. Profile czterech czołowych specjalistów ligi zostaną zamieszczone na blogu Fast Company Co.EXIST, a w swojej dalszej pracy będą oni także, mogli skorzystać z doradztwa Accenture Development Pertnerships.

Weź udział w konkursie League of Interpreneurs by wygrać wsparcie dla swojego projektu i dołącz do światowej społeczności specjalistów ds. nowych polityk rozwojowych przedsiębiorstwa. Więcej

5. Europejski Konkurs Innowacji Społecznych

Konkurs powstał z inicjatywy Komisji Europejskiej dla uczczenia pamięci Diogo Vasconcelosa. Ma on na celu znalezienie najlepszych rozwiązań w ramach innowacji społecznych, które pomogą ludziom w odnalezieniu pracy lub w podjęciu aktywności zawodowej w innych branżach.

Ponad 25 milionów Europejczyków pozostaje bez pracy. Ponadto, wielu ludzi jest skazanych na niskopłatną pracę lub ma niewielkie szanse na znalezienie zatrudnienia – przyczyny są często związane z ich płcią, wiekiem lub niepełnosprawnością.

Konkurs ten zachęca Europejczyków do prezentowania rozwiązań tworzenia nowych miejsc pracy i polepszenia jej warunków. Nie przeciwdziałanie w żaden sposób bezrobociu i niepełnemu zatrudnieniu jest nie tylko bezlitosne i powoduje ogromne straty gospodarcze, lecz także przyczyni się do powstania w najbliższych latach negatywnych skutków w gospodarstwie i społeczeństwie.

Utworzony 1 października 2012 r. konkurs przewiduje nadzór mentorski nad wybranymi projektami. Ostatecznie w maju 2013 r. trzy najlepsze projekty (te, które uzyskały największą ilość punktów) otrzymają nagrodę równą 20 000 euro. Konkurs o przyznanie nagrody za drugie miejsce zostanie zorganizowany w 2014 r. Więcej

6. Unilever o (nie)możliwości zrealizowania postanowień agend zrównoważonego rozwoju 

Gail Klintworth, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju firmy Unilever uważa, że tworzenie polityki zrównoważonego rozwoju wymaga bardziej pragmatycznego podejścia, jeśli przedsiębiorstwa chcą zyskać i utrzymać poparcie dla swoich działań wśród innych organizacji.

W czasie swojego wystąpienia na konferencji zrównoważonych marek (Sustainable Brands) w Londynie, Klintworth wyraziła opinię, że chociaż śmiałe wizje odgrywają kluczową rolę w inspirowaniu do działania, przedsiębiorstwa muszą także myśleć o rozwiązaniach, które mogą znaleźć swoje praktyczne zastosowania i są rzeczywiście istotne dla prowadzonej przez nie działalności. Angażowania ludzi w proces tworzenia agend CSR wymaga zarówno przedstawiania rzeczowych argumentów jak i emocjonalnego zaangażowania. Klintworth odnosząc się do własnego doświadczenia dodała, że ponad połowę czasu poświęciła próbom przełamywania oporu niepoprawnych entuzjastów. Ostrzegła ona także brytyjskie organizacje przed nadmiernie zatomizowanym myśleniem o zrównoważonym rozwoju, ponieważ obecne wyzwania nie ograniczają się swoim zakresie do jednego obszaru czy też państwa i sprostać im mogę tylko działania podejmowane w skali światowej.

W ramach planu zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwo Unilever wyznaczyło sobie cel zmniejszenia o połowę do 2020 r. wpływu prowadzonej działalności na środowisko dzięki zastosowaniu łańcucha wartości uwzględniającego m.in. konsumentów. Redukcji wpływu działalności na środowisko ma towarzyszyć dwukrotny wzrost obrotów przedsiębiorstwa. Więcej

7. Firma L’Oréal wyróżniona przez Climat Counts jako lider zarządzania, raportowania i ograniczania emisji CO2

L’Oréal został uznany przez Climat Counts za lidera producentów artykułów gospodarstwa domowego za praktyki i osiągnięcia w zarządzaniu emisjami gazów. Zdając sobie sprawę z zagrożenia jakie wynikają ze zmiany klimatu oraz potrzeby zredukowania ilości emitowanych przez przedsiębiorstwo gazów cieplarniancyh, firma l’Oréal wprowadziła wiele różnych strategii pozyskiwania energii odnawialnej w celu zmniejszenia o połowę emitowanego przez przedsiębiorstwo CO2 w okresie od 2005 do 2015 r.

W grudni 2012 r. firma będzie gotowa do wykorzystania czterech nowych amerykańskich urządzeń do pozyskiwania energii słonecznej w tym system ogniw o mocy 1,303 kWp instalowanych na dachu kolektorów słonecznych w laboratorium New Jersey Research &Innovation w Clark. W drugim etapie zamontowany zostanie kolektor naziemny o mocy 761 kWp oraz system kolektorów zamieszczonych na dachu budynku fabryki L’Oréal w Franklin, New Jersey. W pierwszym etapie powstanie kolektor 851 kWp na dachu budynku w Carnbury, New Jersey Distribution Center oraz gigantyczny 2,402 kWp system ogniw o powierzchni 56 000m2 w Monmouth Junction, New Jersey Distribution Center. Dzięki instalacji tych systemów kolektorów słonecznych firma L’Oréal przewiduje, że w 2013 r. znajdzie się pośród czołowej 10 przedsiębiorstw o największych możliwościach pozyskiwania energii słonecznej w Stanach Zjednoczonych. Więcej

8. Poprawa gospodarowania odpadami i wydajności zasobów w handlu detalicznym

Recykling odpadów takich jak baterie, urządzenia elektryczne i elektroniczne, telefony komórkowe, lampy energooszczędne, atramentowe wkłady do drukarek itp. korzystnie wpływa na środowisko. Jednak nadal zaledwie 1 na 3 spośród wymienionych produktów jestskładowanych i poddawanych recyklingowi.

Francuski detalista Casino utworzył program Collect+ mający na celu rozwój komunikacyjnych i informacyjnych kampanii poświęconych gospodarowaniu odpadami w 400 sklepach sieci Casino. Kampania organizowana jest pod hasłem „Razem możemy przetwarzać więcej i lepiej” i ma na celu zachęcenie 8 milionów konsumentów do wyrzucania zużytych produktów do znajdujących się w sklepach specjalnie do tego przeznaczonych pojemników, co przyczyni się do wydajniejszego recyklingu. W porównaniu ze stanem obecnym kampania ma zwiększyć ilość składowanych i przetwarzanych produktów o 25%. Pracownicy sklepów Casino zostali zaznajomieni z modelem szkoleniowym projektu, dzięki czemu będą oni mogli lepiej zrozumieć główne zasady recyklingu i udzielać pełnej odpowiedzi na pytania klientów.

Projekt ten jest wspierany przez program Komisji Europejskiej na rzecz środowiska Life+. Więcej

Źródło: CSR Europe