Główne działania Grupy Kapitałowej LOTOS dot. przeciwdziałania rozpowszechnianiu się koronawirusa

5 maja 2020

Dotyczy firmy: Grupa LOTOS,

Grupa Kapitałowa LOTOS podjęła działania na rzecz przeciwdziałania rozpowszechnianiu się koronawirusa w Polsce w następujących obszarach wsparcia: wyposażenie, klienci, potrzebujący pomocy, edukacja i pracownicy. 

OBSZAR WSPARCIA WYPOSAŻENIE

1. Grupa LOTOS aktywnie włącza się w pomoc polskiej służbie zdrowia od początku pandemii koronawirusa w Polsce. Za pośrednictwem Fundacji LOTOS przekazała 5 mln zł na walkę z koronawirusem. Pieniądze przeznaczone są do czterech polskich szpitali – na Pomorzu i w woj. zachodniopomorskim. Placówki dzięki tym środkom mogą zakupić niezbędny sprzęt medyczny, m.in. respiratory, specjalistyczne łóżka, aparaty USG, termometry i leki.

Więcej informacji 

2. Wszystkie 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych w całej Polsce otrzymało od należącej do Grupy Kapitałowej LOTOS spółki LOTOS Paliwa 400 specjalnych kart paliwowych na łączną kwotę 2 mln zł. Dzięki nim karetki i inne pojazdy należące do tych placówek mogą darmowo zatankować paliwo na każdej stacji LOTOSU

Więcej informacji 

3. Grupa LOTOS razem z KGHM Polska Miedź sprowadziła do Polski na zlecenie polskiego rządu olbrzymi transport środków niezbędnych do walki z koronawirusem. Na pokładzie samolotu Antonow An-225 znajdowały się m.in. maski ochronne typu FFP2, medyczne kombinezony oraz przyłbice chroniące twarz.

Więcej informacji

4. Sześć placówek medycznych z Pomorza otrzymało do dyspozycji samochody od Grupy LOTOS. Pojazdy służyć będą do przewożenia pacjentów, próbek i materiałów medycznych.

Więcej informacji

5. LOTOS Paliwa odpowiedział na apel Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie i przekazał tam 1500 litrów płynu dezynfekcyjnego. Środkami ochrony indywidualnej wsparto również m.in. przychodnię w Gdańsku-Brzeźnie oraz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Częstochowie. LOTOS Oil przekazał płyny do dezynfekcji LOTOSEPT dla Oddziału Caritas w Gdańsku.

Więcej informacji

6. W ramach akcji „Pomagamy na granicy” od 20 marca do 10 kwietnia br. przekazano bezpłatnie ponad 2,5 tysiąca kaw, herbat, czekolad oraz napojów energetycznych Dynamic funkcjonariuszom służb walczącym z epidemią w obszarze przygranicznym. W akcji brały udział przygraniczne stacje paliw LOTOS. Od 10 kwietnia akcja została rozszerzona na całą Polskę. Funkcjonariusze służb mundurowych korzystają z bezpłatnych napojów (kawa, herbata, czekolada) na wszystkich stacjach LOTOS z ofertą gastronomiczną a także mają możliwość zakupu hot-doga za połowę ceny.

Więcej informacji

7. Spółka LOTOS Paliwa wsparła 7. Pomorską Brygadę Wojsk Obrony Terytorialnej w związku z jej działaniami w czasie pandemii koronawirusa. Żołnierze mogą tankować za darmo na wybranych stacjach paliw LOTOS.

Więcej informacji

8. Spółka LOTOS Paliwa wsparła też bezpłatny program „Służba i Pomoc” Fundacji Dorastaj z nami. W ramach programu strażacy, policjanci, żołnierze, medycy, ratownicy górscy otrzymują zniżki na paliwo na stacjach LOTOS.
Więcej informacji: https://dorastajznami.org/sip/

OBSZAR WSPARCIA KLIENCI

1. W sieci stacji LOTOS działa ponad 500 obiektów na terenie całego kraju. Bardzo ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa klientom i pracownikom. Na bieżąco wprowadzane są tam procedury zgodne z rozporządzaniami i wymogami Ministerstwa Zdrowia. To np. konieczność stosowania rękawiczek jednorazowych podczas tankowania auta. Już w pierwszych dniach epidemii na większości stacji LOTOS wprowadzono sprzedaż przez okienko. Tam, gdzie nie ma takiej możliwości, zamontowano ścianki z pleksi odgradzające strefę kas od sklepu. Wyznaczono bezpieczne odległości, a liczba klientów, mogących jednocześnie przebywać na terenie sklepu, jest ograniczona. Ważna jest szybka i sprawna obsługa, dzięki której maksymalnie skraca się pobyt klientów na stacji. Pracownicy mają do dyspozycji płyny do dezynfekcji oraz maseczki. Rękawiczki jednorazowe są dostępne zarówno dla pracowników, jak i klientów. Koncern dba o bieżące wyposażenie sieci stacji LOTOS w niezbędne środki zabezpieczające klientów i pracowników. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo przy ustalaniu grafików pracy wprowadzono zasadę braku kontaktu podczas zmiany zespołów. Dzięki zachowaniu najwyższych standardów, wciąż można bezpiecznie korzystać z usług na stacjach LOTOS, m.in. z produktów gastronomicznych sprzedawanych na wynos. Kierowcy mogą napić się ulubionej kawy i zjeść ciepłą przekąskę.

2. Grupa LOTOS dla franczyzobiorców i klientów B2B realizuje nowatorską na rynku zakupów hurtowych paliw usługę B2B 24. Narzędzie bardzo dobrze sprawdza się w obecnej sytuacji. Umożliwia całkowicie samoobsługowy zakup paliwa z odbiorem własnym transportem z bazy magazynowej LOTOSU.

Więcej informacji

3. „Każdy czeka na swoje NAJ” to nowa kampania Grupy LOTOS i zarazem kolejna inicjatywa koncernu na rzecz walki z pandemią. Od 1 maja kierowcy tankujący na stacjach LOTOS mogą przekazać swoje punkty z programu Navigator na badania związane z leczeniem koronawirusa. Oprócz spotu telewizyjnego z udziałem ambasadorów marki LOTOS, w 5 polskich miastach pojawią się wyjątkowe murale nawiązujące do kampanii. Szczegóły dot. akcji znajdują się na stronie www.lotosnavigator.pl

Więcej informacji

OBSZAR WSPARCIA WSPARCIE DLA POTRZEBUJĄCYCH POMOCY

1. Zaangażowanie pracowników GK LOTOS do akcji wolontariackich przy współpracy z Caritas Archidiecezji Gdańskiej, m.in.: dostarczenie produktów spożywczych osobom starszym. Więcej informacji: https://www.caritas.gda.pl/wsparcie-od-grupy-lotos/
2. Pracownicy LOTOS Lab w ramach akcji wolontariackiej szyją maseczki dla potrzebujących osób z najbliższego otoczenia

OBSZAR WSPARCIA EDUKACJA

1. Grupa LOTOS prowadzi w mediach społecznościowych akcję #wDomuTezJestNAJ, która łączy w sobie różnorodne działania online i stanowi rozszerzenie platformy komunikacyjnej marki LOTOS „NAJ nie bierze się znikąd”. W akcji biorą udział m.in. sportowcy oraz instytucje kultury, z którymi współpracuje koncern. Śledząc posty z hasztagiem #wDomuTezJestNAJ można bez wychodzenia z domu spotykać się m.in. ze sportowcami i artystami. W inicjatywie biorą udział m.in. kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz, polscy skoczkowie narciarscy, tenisista Hubert Hurkacz czy popularyzator nauki Tomasz Rożek. Polacy zostaną zaproszeni także na wydarzenia kulturalne i naukowe udostępniane online. Przewidziane są konkursy z nagrodami, materiały wideo stworzone przez ambasadorów marki LOTOS oraz zaproszonych do akcji gości, streaming, gry online na żywo oraz platforma internetowa będąca hubem komunikacyjnym wszystkich aktywności. Akcję #wDomuTezJestNAJ można śledzić tutaj: facebook.com/EmocjeDoPelna.

Więcej informacji

OBSZAR WSPARCIA PRACOWNICY

1. Powołanie Sztabu Kryzysowego w celu wypracowania scenariuszy postępowania na wypadek wystąpienia zagrożenia koronawirusem w Grupie Kapitałowej LOTOS
2. Udostępnienie pracownikom środków dezynfekcyjnych, rękawiczek, maseczek, kombinezonów, badanie temperatury pracownika
3. Rozpoczęcie pracy zdalnej tam, gdzie jest to możliwe. W tym celu dostosowano infrastrukturę IT do pracy w systemach informatycznych niezbędnych do pracy w domu oraz zwiększono pakiety danych w telefonii komórkowej
4. Specjalne zabezpieczenia pracowników obsługujących instalacje produkcyjne w związku z ryzykiem zachorowania (zmiana harmonogramu pracy dla pracowników produkcyjnych z 8h na 12h, ograniczony dostęp do budynków, ograniczenie kontaktów między pracownikami do minimum, organizacja spotkań on-line, dezynfekowanie powierzchni styku, dodatkowe posiłki dla pracowników pracujących w systemie 12 godzinnym)
5. Rozpoczęcie inicjatywy #razemraźniej realizowanej przez pracowników HR Grupy LOTOS – cyklu postów związanych z tematyką psychologiczną (m.in. techniki radzenia sobie ze stresem, pracą zdalną, czerpanie satysfakcji z pracy w trybie home office, dbanie o kondycję fizyczną bez wychodzenia z domu)
6. Realizacja szkoleń e-learningowych dla pracowników m.in. na temat „Efektywnej pracy zdalnej”
7. Komunikowanie w intranecie wskazówek dla pracowników do wykorzystania w życiu codziennym np. jak prawidłowo założyć i zdjąć rękawiczki, jak bezpiecznie wyjść domu, jak bezpiecznie dojechać do pracy, jak robić bezpieczne zakupy, jak zakładać i zdejmować maseczkę
8. Działania realizowane w wybranych spółkach Grupy Kapitałowej LOTOS:
a. LOTOS Paliwa – na stacjach paliw LOTOS wprowadzono liczne działania związane z minimalizacją ryzyka rozprzestrzenienia się koronawirusa oraz ochroną pracowników i klientów stacji: ograniczenie ilości osób w sklepie, rekomendacja transakcji bezgotówkowych, zalecenie zachowania odstępów między klientami, wprowadzenie osłonek na kasę zabezpieczających zarówno pracowników jak i klientów, w miarę możliwości sprzedaż produktów przez okienko sprzedażowe, zabezpieczenie pracowników w środki ochrony indywidualnej, brak kontaktu między pracownikami pracującymi w systemie zmianowym (20 minut odstępu czasowego miedzy kolejnymi zmianami), dezynfekcja stanowisk pracy. Dzięki takim procedurom w przypadku stwierdzenia zarażenia koronawirusem u pracownika – kwarantannie podlega tylko część załogi, z którą współpracował dany pracownik, a stacja może funkcjonować dalej.
b. LOTOS Kolej – w spółce zostały wdrożone odpowiednie środki zapobiegawcze, mające na celu ochronę pracowników bezpośrednio związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego oraz wszystkich osób przebywających na terenie LOTOS Kolej: ograniczenie kontaktu między pracownikami pracującymi zmianowo, dezynfekcja stanowisk pracy między zmianami, brak bezpośredniego kontaktu, przekazywanie informacji telefonicznie.
c. LOTOS Petrobaltic – spółka wprowadziła dodatkowe środki zabezpieczające w postaci pomiaru temperatury przez ratownika medycznego dla osób wjeżdżających na platformy. Na terenie bazy lądowej zapewniono środki odkażające we wszystkich budynkach. Pracownicy transportowani są na platformy śmigłowcem. Wszystkie platformy zostały zaopatrzone w dodatkowe środki dezynfekujące i ochrony indywidualnej, a także termometry. Spółka prowadzi akcję informacyjną dla pracowników dotyczącą zasad zapobiegania zarażeniom oraz sposobów ograniczania rozprzestrzeniania się wirusa dzięki zachowaniu środków ostrożności (maile, plakaty, ulotki). Na platformie całodobowo jest dostępny lekarz, gabinet lekarski oraz część szpitalna. W przypadku pojawienia się u pracownika platformy objawów chorobowych pomocy udzieli dyżurna służba SAR, która przetransportuje pracownika na ląd przy zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa.
d. LOTOS Straż – wprowadzono ograniczoną ilość osób na zmianie służbowej z zachowaniem minimalnych stanów osobowych, ograniczono dostęp do Punktu Alarmowego, zapewniono bezkontaktowy system zmiany służby, opracowano scenariusze działań na wypadek zagrożenia na terenie jednostki.

źródło: mat.pras.