Festiwal ekologicznej edukacji

17 sierpnia 2010

Dotyczy firmy: Coca-Cola HBC Polska,

Coke Live Music Festival pionierem ekologicznej edukacji wśród festiwali muzycznych.

Coke Live Music Festiwal stał się jedną z najważniejszych imprez muzycznych w Polsce. W tym roku odbędzie się jego piąta edycja. Dzisiaj festiwal przyciąga ponad 30 tysięcy młodych ludzi z Polski i Europy. Coca-Cola stara się wykorzystać tę niepowtarzalną okazję do ekologicznej edukacji. Po raz drugi z rzędu festiwalowi towarzyszyć będzie szeroko zakrojona akcja ekologiczna, która ma zachęcić młodzież uczestniczącą w festiwalu do segregacji odpadów.  W ubiegłym roku akcja przyniosła ogromny sukces. Organizator i sponsor Coke Live Music Festival liczy na równie duże powodzenie akcji w tym roku.

Akcja edukacyjna będzie przebiegać pod hasłem „nie zatrzymuj. przetwarzaj”. Jest ona częścią szeroko zakrojonych działań prowadzonych pod marką  Coca-Cola, które  mają przekonać szczególnie młodzież,  że opakowanie nie jest odpadem a cennym surowcem. Festiwal gromadzi kilkadziesiąt tysięcy młodych ludzi. Chcemy każdemu z nich uświadomić, jak ważna jest  segregacja odpadów. Pokażemy, że np. butelki PET mogą mieć swoje „życie po życiu”  jeśli zostaną zebrane  i przetworzone na koszulki, czapeczki lub inne przydatne przedmioty. – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. wizerunku firmy, kontaktów zewnętrznych i komunikacji Coca-Cola Poland Services  – Mechanizm akcji ekologicznej będzie taki sam jak w porzednim roku. Uczestnicy imprezy za zebranie i dostarczenie odpowiedniej liczby plastikowych i papierowych kubków   do namiotów, w których Coca-Cola oraz organizacja odzysku Rekopol i fundacja Recal będą prowadziły edukację ekologiczną, otrzymają nagrody – czapeczki, koszulki i smycze – wykonane w 50 % z przetworzonych butelek PET.

Na festiwalu pojawią się także materiały edukacyjne oraz  kosze do segregacji odpadów. W wyniku pierwszej akcji ekologicznej w 2009 roku zebrano blisko 77 proc.  plastikowych i papierowych kubeczków dostarczonych na teren festiwalu. Wśród uczestników festiwalu zapanowała wówczas moda na ekologiczną „rywalizację” – z każdą godziną trwania akcji, kolejne grupy biorące udział w zabawie, przynosiły coraz więcej opakowań do przetworzenia. Bezapelacyjny rekordzista stawił się w punkcie zbiórki z 520 opakowaniami naraz.

Działania związane z edukacją ekologiczną podczas Coke Live Music Fesitval to element strategii społecznej odpowiedzialności biznesu firm systemu Coca-Cola, która zakłada minimalizację wypływu działalności firm na środowisko. Strategia obejmuje takie obszary jak ochrona zasobów wodnych oraz odzyskiwanie i recykling odpadów. Coca-Cola dąży do stworzenia obiegu zamkniętego opakowań i przetwarzania zużytych opakowań na nowe. Firmy systemu Coca-Cola zmniejszają ilość generowanych odpadów zwiększając efektywność  produkcji  i  stosując segregację,  inwestują również w technologie i systemy odzysku zużytych opakowań.  W latach 2001-2009 w polskich zakładach Coca-Cola zużycie wody na litr wyprodukowanego napoju spadło o 35%, a w roku 2009 odsetek odpadów produkcyjnych, które poddane zostały recyklingowi wyniósł 97%.  Redukowana jest również waga opakowań.  W 2008 roku ograniczono wagę opakowań  napojów gazowanych w zależności od ich typu o 5% do 11%, a w 2009 roku zmniejszono wagę butelki PET na wodę o pojemności 0,5l. o 20%.

W zakresie ochrony zasobów wodnych firmy Coca-Cola w Polsce prowadzą dwa duże projekty. W roku 2005 powołano Fundusz Kropli Beskidu, który wspiera merytorycznie i finansowo inicjatywy  obywatelskie na rzecz ochrony i poszanowania zasobów wodnych Beskidu Sądeckiego. Środki przenaczone na fundusz w latach 2005-2010 wyniosły łącznie 810 tys. złotych, za które do tej pory  zrealizowano 52 projekty (10 projektów jest  w trakcie realizacji w 2010 r.). Od 2007 roku firmy systemu Coca-Cola wspierają także międzynarodową organizację ekologiczną WWF przy realizacji programu „Rzeki dla Życia. Wisła”. Celem projektu jest przywrócenie naturalnego charakteru polskich rzek w tym odtworzenie populacji łososia i innych migrujących gatunków ryb w najdłuższej polskiej rzece – Wiśle. W latach 2007-2010 firmy systemu Coca-Cola współfinansowały zakup narybku łososia, który jest wypuszczany do Wisły. Pracownicy obu spółek uczestniczą w takich wydarzeniach.  W okresie 2007 – 2010 roku do rzek trafiło ponad 780 000 sztuk narybku łososia.  Elementem edukacji na temat recyklingu oraz ochrony zasobów wodnych był także zorganizowany w 2009 roku warszawski piknik ekologiczny „Odkrywamy Wisłę”, podczas którego zebrano ponad 2 tony surowców wtórnych przyniesionych przez warszawiaków, a 127 pracowników firm systemu Coca-Cola oczyściło w Warszawie praski brzeg Wisły na długosci ok. 3 kilometrów. Od 2007 do 2010 roku w ramach współpracy z fundacją Nasza Ziemia wolontariusze z firm Coca-Cola posadzili także ponad 40 tys. drzew.

Źródło: materiały prasowe Coca-Cola