Fashion Revolution Week 2018

19 kwietnia 2018

Dotyczy firmy: LPP,

Tegoroczny Fashion Revolution Week 2018 to już piąta odsłona największego na świecie ruchu aktywistek i aktywistów na rzecz odpowiedzialnej mody, który powstał, aby radykalnie zmienić sposób, w jaki ubrania są produkowane oraz to jak podchodzimy do ich kupowania. Jest to również piąta rocznica wypadku w fabryce odzieżowej Rana Plaza w Bangladeszu, do jakiego doszło 24 kwietnia 2013 roku, gdzie 1138 osób zginęło a wiele zostało rannych. Kampania będzie realizowana od 23 do 29 kwietnia w ponad 100 krajach na całym świecie. Zaangażowanych w działania jest wiele osób, dla których bardziej niż kiedykolwiek wcześniej ważna jest zmiana w branży odzieżowej i dążenie do jak największej przejrzystości w łańcuchu dostaw.

W kampanii zachęcającej do przyłączenia się do rewolucji modowej mogą wziąć wszyscy, dla których istotne jest to, aby marki odzieżowe słuchały głosu konsumentów i podejmowały daleko idące działania, które zapobiegną podobnej tragedii, jaka wydarzyła się w Rana Plaza. By tego dokonać wystarczy zadać pytanie kto uszył moje ubranie? (#whomademyclothes).

Na całym świecie odbędzie się tysiące wydarzeń w tym: pokazy mody, flash moby, street art oraz pokazy filmów, podczas których ludzie dołączą do Fashion Revolution i dowiedzą się więcej o zrównoważonej modzie.

W ramach Fashion Revolution opublikowane zostaną nowe przełomowe badania dotyczące przejrzystości działania w największych światowych markach modowych i sieciach handlowych sprzedawców detalicznych. Ogłoszony zostanie również specjalny Manifest

Pięć lat działań w kierunku odpowiedzialnej i zrównoważonej mody oznacza również pięć milionów ludzi domagających się bardziej sprawiedliwego i bezpieczniejszego przemysłu. Wiele rzeczy udało się poprawić, ale to tylko wierzchołek góry lodowej. Ubóstwo, prawa człowieka, niskie płace, dyskryminacja, zanieczyszczenie środowiska, marnotrawstwo i brak przejrzystości – wszystkie te problemy nadal pozostają. Około 75 milionów ludzi pracuje bezpośrednio w branży modowej i tekstylnej, a około 80% z nich to kobiety. Wiele z nich doświadcza wyzysku, słownego i fizycznego znęcania się, pracy w niebezpiecznych warunkach, za niewielkie wynagrodzenie. Właśnie dlatego potrzebujemy rewolucji w modzie (#fashionrevolution).

  1. W ubiegłym roku w inicjatywę zaangażowało się 2,5 miliona osób na całym świecie. Ponad 100 000 osób skorzystało z mediów społecznościowych, aby zapytać marki #whomademyclothes
  2. Marki słuchają, a branża zaczyna się zmieniać. 2416 marek odpowiedziało na pytanie – kto uszył moje ubranie? -wymagające upublicznienia informacji o ich łańcuchu dostaw. Ponad 150 dużych marek pokazało swoje fabryki, w których produkowane są ich ubrania.
  3. Producenci i rolnicy w łańcuchach dostaw mody stają się bardziej widoczni w mediach społecznościowych. Ponad 3600 producentów rocznie mówi nam uszyłam twoje ubrania (#imadeyourclothes). Warunki pracy uległy poprawie. Setki fabryk w Bangladeszu są teraz bezpieczniejszymi miejscami do pracy. Ponad 1 300 fabryk zostało poddanych inspekcji od wypadku w Rana Plaza a 1,8 miliona pracowników branży odzieżowej otrzymało informacje o warunkach bezpieczeństwa. 515 fabryk, 87% eksporterów odzieży w Kambodży, opublikowało dane na temat przestrzegania standardów dotyczących warunków pracy.
  4. Minimalne wynagrodzenia dla pracowników branży odzieżowej wzrosły w takich miejscach jak Bangladesz i Kambodża, ale wciąż wiele jest do zrobienia. W Bangladeszu rząd zapewnił 77% wzrostu minimalnego wynagrodzenia do 68 USD miesięcznie dla pracowników sektora odzieżowego. 18 dużych marek i sprzedawców zarejestrowało się w ACT, aby zagwarantować płace zapewniające utrzymanie pracownikom zgodne z ogólnobranżowymi negocjacjami zbiorowymi związanymi z praktykami zakupowymi.
  5. Marki zaczynają zmniejszać użycie toksycznych chemikaliów w procesie produkcji. Ponad 70 marek i dostawców zaangażowało się w program Detox planowany do 2020 roku i usuwa szkodliwe chemikalia ze swoich łańcuchów dostaw. Łącznie te marki stanowią 15 procent światowej produkcji tekstyliów. Ponad 100 marek zobowiązało się do pracy nad gospodarką obiegu zamkniętego.

Mimo to składowiska wciąż przepełniają się ubraniami, branża staje się coraz większa i szybsza (Fast Fashion). Kupujemy więcej ubrań niż kiedykolwiek wcześniej i nosimy je o połowę krócej niż kiedyś. Właśnie dlatego musimy manifestować #lovedclotheslast.

Carry Somers, współzałożycielka Fashion Revolution, powiedziała: „Pięć lat temu wypadek w fabryce Rana Plaza wstrząsnął światem mody i wywołał największy światowy ruch na rzecz bardziej sprawiedliwego i bezpieczniejszego przemysłu modowego. Od rozpoczęcia Fashion Revolution ludzie z całego świata jasno powiedzieli i pokazali głosując  portfelem, że nie można tak dalej postępować. I to działa. Branża słucha „.

Orsola De Castro, współzałożycielka, dodaje: „Coraz więcej marek otwiera się na temat tego, gdzie powstają ich ubrania. W większej liczbie fabryk jest bezpieczniej. Więcej fabryk jest widzianych i słyszanych. Ale historia jeszcze się nie skończyła. Dopiero zaczynamy. Nie możemy przestać, dopóki wszyscy pracownicy, którzy wytwarzają ubrania, które kochamy, nie zostaną godnie wynagrodzeni oraz będą pracować w bezpiecznych warunkach. Twój głos ma znaczenie […].”

Aby dowiedzieć się, jakie działania planowane są na całym świecie oraz lokalnie a także aby dowiedzieć się więcej o samej kampanii zapraszamy na stronę: www.fashionrevolution.org.

 

Informacje dodatkowe dla redaktorów

Obrazy do druku wraz z polityką prywatności i wytycznymi dotyczącymi komunikacji dostępne są na stronie Fashion Revolution. Wszelkie alternatywne obrazy można uzyskać na stronie press@fashionrevolution.org.

W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z Agatą Rudnicką, rudnicka.csr@gmail.com lub telefonicznie 600 677 993

Fashion Revolution to globalny ruch, który działa na rzecz bardziej zrównoważonego przemysłu modowego, prowadząc kampanię na rzecz systemowej reformy branży, ze szczególnym naciskiem na potrzebę większej przejrzystości w łańcuchu dostaw mody. Fashion Revolution to organizacja non-profit, obecna w ponad 100 krajach na całym świecie. Naszą wizją jest branża modowa, która w równym stopniu ceni ludzi, środowisko, zysk i kreatywność. Fashion Revolution działa na rzecz podniesienia świadomości o najbardziej palących problemach w branży mody, promowania pozytywnych zmian i doceniania tych, którzy działają w kierunku bardziej etycznej i zrównoważonej przyszłości dla przemysłu modowego.

Dane dotyczące przemysłu odzieżowego pochodzą z następujących źródeł:

Bangladesh Accord on Building & Fire Safety source: http://bangladeshaccord.org/milestones/,

Better Factories, http://betterfactories.org/transparency/pages/view/17,

Garment Worker Diaries project found that in Bangladesh, Cambodia and India many garment workers are not even being paid a legal minimum wage, and a very long way from a living wage. Source: www.workerdiaries.org,

Action, Collaboration, Transformation launched by IndustriALL Global Union. Source: https://actionlivingwages.com/wp-content/uploads/2017/12/ACT_comms_Factsheet_2017_Final_Web.pdf,

Greenpeace’s Detox campaign is asking brands to go toxic-free. Source: https://www.greenpeace.org/archive-international/en/campaigns/detox

Global Fashion Agenda: http://www.globalfashionagenda.com/commitment.

źródło: materiały prasowe