Doświadczenia Tesco wskazane jako dobry kierunek na drodze do zmniejszania skali marnowania żywności

25 września 2019

Dotyczy firmy: Tesco Polska,

„Podążamy w dobrym kierunku, jednak tempo zmian jest za wolne, by do 2030 roku osiągnąć cel zmniejszenia globalnej skali marnowania żywności o połowę” – wskazuje roczny raport Champions 12.3, wspieranej przez ONZ organizacji zrzeszającej najważniejszych przedstawicieli sektora spożywczego.

Zgodnie z wnioskami z raportu, jeszcze większa liczba państw i firm powinna podjąć działania w myśl strategii „Target – Measure – Act” („Ustal cel, mierz efekty, działaj”), m.in. przez publikację danych na temat marnowania, jeśli chcemy na czas osiągnąć Cel 12.3 Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych.

Osiągnięcia Tesco w Europie Środkowej na rzecz zmniejszania skali marnowania wskazują, iż podejście „Target – Measure – Act” jest właściwym kierunkiem działania. W Polsce, skala marnowania żywności w sklepach i centrach dystrybucji Tesco zmniejszyła się o 41% na przestrzeni ostatnich dwóch lat, czyli od publikacji pierwszego raportu na ten temat. Firma jest zatem blisko osiągnięcia celu redukcji skali tego zjawiska o połowę, na długo przed granicą 2030 roku wyznaczoną w Celach Zrównoważonego Rozwoju.

Każdego roku aż jedna trzecia wyprodukowanej żywności na świecie ulega zmarnowaniu.To równowartość 1,3 miliarda ton produktów, których wytworzenie wymaga ogromu czasu, energii i środków finansowych. Trudno zatem zaakceptować skalę globalnego marnowania, uwzględniając dodatkowo aspekty natury moralnej i środowiskowej.

– Konieczność walki z marnowaniem jest kwestią bezdyskusyjną. Jedna trzecia żywności na świecie marnuje się, a równocześnie co dziewiąty mieszkaniec globu cierpi z powodu niedożywienia. Gdyby zjawisko marnowania było krajem, byłoby trzecim największym winnym emisji gazów cieplarnianych, zaraz po Chinach i Stanach Zjednoczonych. Nie mamy czasu do stracenia, musimy działać – powiedział Dave Lewis, prezes Grupy Tesco, który przewodzi również koalicji Champions 12.3.

Tesco było pierwszą siecią handlową w Polsce i Europie Środkowej, która opublikowała w 2017 roku dane dotyczące marnowania żywności w organizacji. Dziś kontynuuje wysiłki w tym obszarze, zaś pięciu kluczowych dostawców firmy z regionu również zadeklarowało publikację wewnętrznych danych o marnowaniu.

– Robimy co w naszej mocy, by zmniejszać skalę marnowania żywności. Udoskonaliliśmy procesy prognozowania i zamawiania produktów do sklepów, regularnie przekazujemy nadwyżki żywności z naszych sklepów, rozpoczęliśmy program przekazywania produktów jako karmy dla zwierząt, zrezygnowaliśmy z promocji „2 w cenie 1” w kategorii warzyw i owoców. Pracujemy z naszymi dostawcami w całym łańcuchu dostaw, odbierając ich nadwyżki produktów czy „nieidealne” warzywa i owoce jako część oferty Perfectly Imperfect – aby żywność, która nadaje się do spożycia, nie była marnowana – mówi Martin Behan, dyrektor zarządzający Tesco Polska.

Walka z marnowaniem żywności jest problemem globalnym, którego nie są w stanie rozwiązać pojedyncze firmy. Tesco wzywa zatem innych przedstawicieli branży spożywczej do publikowania własnych danych o skali marnowania i podjęcia deklaracji zmniejszenia skali zjawiska o połowę do 2030 roku.  Pełen raport organizacji Champions 12.3 dostępny jest tutaj.

Źródło: inf. pras.