Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Wyższym rangą dyrektorom i zarządzającym w agencjach rządowych z całego świata brak pewności w zakresie przygotowania organizacji do wykorzystania możliwości związanych z czwartą rewolucją przemysłową (tzw. przemysłem 4.0) – wynika z raportu opublikowanego przez organizację Deloitte Global, dotyczącym przygotowania na nadejście czwartej rewolucji przemysłowej. Opisane w raporcie „The Fourth Industrial Revolution is Here – Are You Ready?” badanie dotyczyło czterech głównych zagadnień: wpływu społecznego, strategii, kadry pracowniczej i technologii. Deloitte w Polsce jest partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Trend przemysłu 4.0 charakteryzuje się połączeniem technologii fizycznych i cyfrowych, w tym analityki, sztucznej inteligencji, inteligentnego przetwarzania danych i internetu rzeczy. Organizacja Deloitte Global objęła badaniami 1 600 dyrektorów wysokiego szczebla z 19 krajów i przeprowadziła rozmowy z wybranymi ankietowanymi w celu oszacowania gotowości organizacji do wykorzystania przemysłu 4.0 w celu przedstawienia korzyści dla klientów, pracowników, społeczności i głównych zainteresowanych.
-Szybko postępujące technologie, które napędzają przemysł 4.0 wnoszą zmiany społeczne i gospodarcze w środowisku nieznanej wcześniej łączności i przemian demograficznych – wyjaśnia Punit Renjen, główny dyrektor wykonawczy organizacji Deloitte Global. – Żyjemy w czasie wielkich możliwości, ale i równie wielkiego ryzyka. Przeprowadziliśmy to badanie w celu lepszego zrozumienia tego, w jaki sposób dyrektorzy radzą sobie z tak wszechobecnymi zmianami. Zależało nam także na odkryciu obszarów, w których kadra kierownicza może wywierać większy wpływ na skutki czwartej rewolucji przemysłowej w organizacjach i całym społeczeństwie – dodaje dyrektor.
Badanie dotyczyło czterech głównych zagadnień: wpływu społecznego, strategii, kadry pracowniczej i technologii. Wyniki ankiety wskazują na to, że podczas gdy dyrektorzy wykazują teoretyczne zrozumienie zmian związanych z przemysłem 4.0, są mniej pewni, jeżeli chodzi o podejmowanie kroków prowadzących do wyciągania korzyści z tych zmian. We wszystkich czterech badanych obszarach wyniki ankiety wskazują na pewne sprzeczności.
Wpływ społeczny:
Optymizm a odpowiedzialność. Dyrektorzy dostrzegają stabilniejszą wizję przyszłości z mniejszymi nierównościami, ale nie mają pewności co do roli, które odegrają ich organizacje w szerszych społecznościach w erze przemysłu 4.0.
Strategia:
Stagnacja a dynamizm. Dyrektorzy potwierdzają, że mogą nie być gotowi na wykorzystanie pozytywnych konsekwencji trendu przemysłu 4.0, jednak sytuacja ta nie prowadzi do wprowadzenia zmian w strategiach.
Kadra pracownicza:
Ewolucja a rewolucja. Dyrektorzy nie są przekonani, że mają do dyspozycji odpowiedniej siły roboczej, która mogłaby zapewnić powodzenie w erze przemysłu 4.0. Jednak uważają, że robią wszystko co mogą, żeby pozyskać odpowiednich pracowników pomimo niskiego priorytetu tego zagadnienia na listach zadań.
Technologia:
Wyzwania a przygotowanie. Dyrektorzy wiedzą, że muszą inwestować w technologię w celu opracowywania nowych modeli prowadzenia działalności. Jednak z trudnością przychodzi im sporządzanie uzasadnień biznesowych opierających się na pełnym wykorzystaniu możliwości przemysłu 4.0 ze względu na brak wewnętrznego, strategicznego dostosowania i planowanie krótkofalowe.
Więcej informacji oraz pełne wyniki badań można znaleźć w raporcie.
źródło: centrumprasowe.pap.pl