CSR 2.0 – czyli jak Internet zmienia podejście do odpowiedzialności w biznesie

24 lipca 2015

Pierwsza dekada XXI wieku zaznaczyła się błyskawicznym rozwojem Internetu. Powstały nowe kanały komunikacji, a odbiorcy coraz częściej zamiast biernie chłonąć informacje zaczęli samodzielnie ich poszukiwać, tworzyć i udostępniać. Wpłynęło to także na podejście do odpowiedzialności biznesu, co zaowocowało powstaniem skrótu CSR 2.0 i wszystkiego co się pod nim kryje.

Choć dla części z nas wydaje się to dość trudne do wyobrażenia, w 2000 roku nie było jeszcze Twittera, Facebooka, LinkedIna, a nawet blogosfery. Pojawienie się tych zjawisk spowodowało, że przed biznesem otworzyły się zupełnie nowe metody działania i kanały komunikowania. Dało to szansę na rozwój crowdsoursingu, transparentności opartej o dyskusje w czasie rzeczywistym, budowy partnerstw czy crowdfoundingu. Pojęcie, które wiązało się z tymi działaniami – CSR 2.0 miało być kolejnym etapem rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu.

W Polsce CSR 2.0 wyszło poza internet i przyjęło formę trzech konferencji, które odbyły się w 2010, 2011 i 2012 roku. Organizatorem każdej z nich było Forum Odpowiedzialnego Biznesu, często współpracując z innymi podmiotami, takimi jak Instytut Odpowiedzialnego Biznesu, najważniejsze agencje reklamowe czy firmy związane z nowymi mediami, a także ze społecznością akademicką.
Pierwsza konferencja, która odbyła 30 września 2010 roku cieszyła się olbrzymim zainteresowaniem, a goście szczelnie wypełnili salę warszawskiej „Stoczni”. W trakcie wydarzenia pokazano między innymi najlepsze praktyki współdziałania firm z interesariuszami, zweryfikowano także wrażliwość społeczną marek. Szczególną uwagę, w ramach panelu dyskusyjnego zwrócono na media społecznościowe.

W kolejnym roku konferencja nosiła podtytuł „Innowacje, trendy, wyzwania”. Samo wydarzenie nie mogło odbyć się bez Internetu – część gości łączyła się z uczestnikami poprzez Skype. Było ono także okazją do zaprezentowania wyników badania „Odpowiedzialny Marketing” opartych ankiety przeprowadzone pośród osób zajmujących się marketingiem.

Trzecia odsłona konferencji CSR 2.0 podzielona była, jak sama podtytuł „komunikacja, edukacja, technologia” wskazywał na trzy bloki tematyczne, noszące te same tytuły. Jak wskazywał Wayne Visser, gość specjalny wydarzenia – biznes musi zmienić swoje podejście do CSR, gdyż jest ono nieefektywne. Z jednej strony bowiem firmy nie zmieniają świata na lepsze, z drugiej nie odnoszą z działań CSR-owych przewidywanych korzyści. Zwrócił uwagę, że często odpowiedzialność biznesu jest peryferyjna względem działań firmy, nie przekłada się na sukces rynkowy, ani nie ma odpowiedniej prędkości działania.

Konferencja CSR 2.0 została w kolejnych latach zastąpiona przez Anty-Konferencję CSR – wydarzenie stworzone w zupełnie innej formule. Idea CSR 2.0 wpłynęła mocno na podejście do odpowiedzialności w biznesie.  Jednak działania podejmowane w jej duchu to tylko tylko kilka z setek działań na rzecz rozwoju tej koncepcji. Bez ludzi jednak, ich pomysłu, inicjatywy, chęci kontynuacji nie byłoby postępu w CSR. Czas ich nagrodzić.