Co każda szefowa powinna wiedzieć – 7 rad dyrektorek

30 grudnia 2014

Relacje w pracy są równie ważne i wymagające jak te w życiu prywatnym. Budowa zespołu i pielęgnowanie jego zdolności do współpracy to najważniejsze zadania szefa. Dyrektorki Providenta, Sephory i Henkela dzielą się najcenniejszymi radami, jakie otrzymały w zakresie zarządzania.

Stwórz zespół z ludzi, którym ufasz

Patrycja Rogowska-Tomaszycka, Provident Polska

1. Ufaj swoim ludziom

Mój tata wpoił mi, że ludzie rozwijają się wtedy, gdy mają pole do popisu i poparcie przełożonych. Dlatego tworząc zespoły, szukam ludzi, którzy wzbudzają moje zaufanie. Nie zatrudniam takich, którzy epatują nadmierną pewnością siebie lub rzucają nazwiskami swoich rzekomych kontaktów. Lepsze wrażenie robią na mnie ci, którzy …

2. Nie dziel ludzi na mniej i bardziej ważnych

W tę radę wyposażyła mnie mama. Ukształtowała we mnie przekonanie, że nie wolno oceniać i traktować ludzi instrumentalnie ze względu na ich stanowisko, status majątkowy czy choćby urodę. To jest trudne w biznesie, w którym hierarchia jest istotnym czynnikiem organizującym działanie. Gdyby nie precyzyjne ustalenie, kto komu podlega i kto jest za co odpowiedzialny, praca międzynarodowej korporacji byłaby niemożliwa. Ale to nie znaczy, że stanowisko i szczebel w drabince wyznaczają …

Patrycja Rogowska-Tomaszycka, Provident Polska

dyrektorka departamentu corporate affairs

Wiem, co robię i po co to robię oraz dokąd ta droga ma doprowadzić. To zdecydowanie więcej niż połowa sukcesu w mojej branży. Jako młoda kobieta w męskim świecie lobbingu finansowego chcę odczarować tę pracę i wyeksponować „lobbing etyczny”, w który głęboko wierzę. Jest to działanie pośredniczące między branżą finansową a rządem, oparte wyłącznie na jawnych, przejrzystych praktykach, bez kolesiostwa i łapówkarstwa.

Pozostań autentyczna

Katarzyna Bielecka, Sephora 

3. Traktuj innych tak, jak sama byś chciała być traktowana

To jest bardzo cenna wskazówka dla osoby zarządzającej zespołami. Często o tym myślę, gdy przygotowuję się do ważnych rozmów z ludźmi, szczególnie jeśli mam uwagi do ich pracy i oczekuję poprawy. Nikt nie lubi być krytykowany. Jak zatem przekazać informację tak, by nie zdemotywować? …

4. Staraj się być idealna na 80 proc.

Jestem perfekcjonistką, a to podobno doskonały przepis na wypalenie w korporacji, gdzie zawsze jest więcej pracy niż rąk do jej wykonywania. Przyjęcie postawy perfekcjonistki w 80 proc. oznacza dokonywanie selekcji w każdym obszarze. Trzeba wybrać, które zadania są priorytetem, i zawsze wykonywać je na 100 proc., w wyznaczonym czasie. Pozostałe, mniej pilne projekty należy …

5. Pokazuj szczere emocje

Jestem dość emocjonalną osobą, co zawsze starałam się w pracy ukrywać. Rok temu ogromną ulgę przyniosła mi rozmowa z moim szefem, który to zauważył. Powiedział mi, że emocje są dobre i nie powinnam ich tłumić. Oczywiście trzeba mieć nad nimi kontrolę i nie pozwalać, by krzywdziły innych. Nie biegam po biurze, całując z radości lub bijąc ze złości (śmiech). Ale …

Katarzyna Bielecka, Sephora

dyrektorka działu asortymentu, od stycznia dyrektorka działu sprzedaży

Mój największy sukces to sukces zespołu, z którym pracuję. Podsumowując ostatnie pięć lat pracy, policzyłam, że awansowałam w tym czasie łącznie 12 osób. Jedna z nich od stycznia zastąpi mnie na stanowisku dyrektorskim, podczas gdy ja przejmę nowe obowiązki. Inwestowanie w rozwój ludzi to moim zdaniem najważniejsze zadanie szefa. Wkładam w to wiele pracy i jestem dumna z zespołu, który udało mi się stworzyć. 

Postaw na swoje talenty

Dorota Strosznajder 

6. Jeśli masz coś do powiedzenia – powiedz to trzy razy

Dostałam tę radę od szefa po mojej pierwszej dużej prezentacji, jako pracownik działu komunikacji. Konkretne instrukcje były takie: najpierw powiedz to, co chcesz zakomunikować. Potem powtórz. A na końcu podsumuj to, co najważniejsze. Dopiero wtedy masz szansę, że ludzie zrozumieją …

7. Skup się na swoich mocnych stronach

Usłyszałam to na samym początku pracy zawodowej. Nie wiedziałam dokładnie, jaki mam cel, kim chcę konkretnie być, pracując w biznesie. Jednak mając cały czas na uwadze, w czym jestem dobra i w czym mam szansę czuć się najbardziej spełniona, podejmowałam kolejne wyzwania. Zaczynałam jako asystentka …

Dorota Strosznajder

dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Henkel Polska

Każda dyrektor jest tak dobra jak jej ostatni rok, a mój 2014 upłynął pod sztandarem społecznego projektu zawodowej aktywizacji kobiet pt. „W drodze do pracy”. W 2013 roku wygrałam grant na ten projekt z centralnego budżetu programu wolontariatu pracowniczego Henkla. W konkursie startowało ponad 60 innych pomysłów z całego świata, a mnie i Polsce udało się go wygrać i zdobyć znaczący budżet. W tym roku realizowaliśmy ten projekt pełna parą. Z kobiet, które przeszły przez nasze warsztaty, prawie połowa już wróciła na rynek pracy. Choć pieniądze z centrali już się skończyły, zdobywam nowe i będziemy działać.

Cykl Wywiadów z Kobietami Biznesu powstał w partnerstwie z portalem WysokieObcasy.pl