CIMA i SGH razem w nurcie etyki w biznesie

24 kwietnia 2018

CIMA i Szkoła Główna Handlowa zacieśniają współpracę, aby wspólnie działać na rzecz promowania etyki i etycznych zachowań w świecie biznesu. Efektem jest otwarty 12 kwietnia SGH Ethics Club. Przedsięwzięcie skierowane jest głównie do społeczności akademickiej i pracodawców, a jego celem celem wymiana wiedzy oraz edukacja w takich obszarach jak ochrona wartości organizacji czy zarządzanie w oparciu o zasady odpowiedzialności społecznej.

SGH Ethics Club będzie stanowić platformę do rozmów, wymiany najlepszych praktyk, a także badań z obszaru etyki w biznesie. Inicjatywa jest nie tylko kolejnym krokiem na drodze intensyfikacji współpracy CIMA z uczelnią, ale również kontynuacją propagowania najwyższych standardów w zakresie odpowiedzialnego biznesu, co jest jednym ze strategicznych celów CIMA.

– Członkowie CIMA są zobowiązani do przestrzegania wysokich standardów etycznych i działania według Globalnych Zasad Rachunkowości Zarządczej. To swoisty przewodnik dla finansistów, wspierający ich w strategicznych procesach decyzyjnych oraz tworzeniu wartości dodanej dla swoich organizacji. Jednym z kluczowych elementów Zasad jest zaufanie oraz szeroko pojęta etyka, która jak nigdy wcześniej powinna odgrywać kluczową rolę w działaniach podejmowanych przez firmy. Stąd nasza decyzja o współpracy z SGH i działaniu na rzecz promowania etyki wśród studentów kierunków finansowych i ekonomicznych, którzy w przyszłości mogą piastować strategiczne role tak w międzynarodowych, jak i polskich organizacjach. Etyczny biznes jest bowiem podstawą zdrowej gospodarki – podsumowuje Jakub Bejnarowicz, szef CIMA w Europie Kontynentalnej.

Globalne Zasady Rachunkowości Zarządczej (Global Management Accounting Principles, GMAP) zostały opracowane przez American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) i Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) — organizacje, które zrzeszają łącznie ponad 650 000 specjalistów z dziedziny rachunkowości ze 179 krajów świata. GMAP opiera się na czterech głównych filarach: wpływie, istotności, wartości i zaufaniu, którego kluczowym elementem jest kwestia etyki. Według GMAP powinna ona rozciągać się na wszelkie aspekty podejmowanych działań gospodarczych, począwszy od strategii opracowywanych na poziomie zarządów, poprzez sposoby traktowania pracowników i dostawców, a skończywszy na technikach sprzedaży i praktykach rachunkowości.

– Powstanie SGH Ethics Club jest namacalnym dowodem na to, iż społeczność akademicka SGH pragnie czynnie i różnorodnie partycypować w kształtowaniu postaw pożądanych społecznie, w tym przede wszystkim w biznesie. Problem etyki na wielu frontach jest przez pracowników SGH podnoszony, nagłaśniany i dyskutowany. W czasach takich, jak te w których obecnie żyjemy, kiedy człowieka wyróżniać może tylko jego postawa (a nie marka telefonu komórkowego, samochód, ubranie czy też wojaże zagraniczne) postawa etyczna ma ogromną, choć niewymierną wartość. Pragniemy, aby SGH Ethics Club, ludzie którzy wokół niego już się skupiają i ci, którzy – mamy nadzieję – szybko będą powiększać grono sympatyków dla planowanych działań, był odbierany jako  wyraz zbiorowej woli przyjmowania „kursu na etykę” –  tłumaczy prof. dr hab. Anna Karmańska, Dyrektor Instytutu Rachunkowości w SGH, inicjatorka SGH Ethics Club.

***

Założony w 1919 r. Chartered Institute of Management Accountants (Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA zrzesza ponad 232 000 członków i studentów ze 177 krajów, którzy zajmują kluczowe stanowiska w świecie biznesu. Członkowie i studenci CIMA pracują w przemyśle, handlu, sektorze publicznym i organizacjach non-profit. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swoją ofertę kwalifikacji profesjonalnych i ustawicznego kształcenia zawodowego oraz ustanawiane przez siebie wymogi doświadczenia zawodowego. Dzięki temu Instytut pozostaje najchętniej wybieranym przez pracodawców dostawcą usług edukacyjnych wspierających rekrutację liderów biznesu wykształconych w zakresie finansów liderów biznesu. Profesjonalizm i etyka to wartości leżące u podstaw działalności CIMA, a każdy członek i słuchacz Instytutu zobowiązany jest do przestrzegania niezawodnych standardów. Taki model działania łączy uczciwość, wiedzę i doświadczenie z przemyślaną wizją rozwoju.