Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Sala konferencyjna na Żurawiej w Warszawie. Drugi dzień konferencji „Odpowiedzialność pracownika i pracodawcy przyszłości” zorganizowanej przez Ligę Odpowiedzialnego Biznesu. Właśnie rozpoczyna się CSR jam session – grupa 60 studentów projektuje inicjatywy CSR przy użyciu metod inspirowanych design thinking. Mają 45 minut na stworzenie mapy swoich umiejętności i połączenie ich w praktyczne i odpowiedzialne rozwiązania dla firm. Jest głośno, entuzjastycznie i bardzo konkretnie. Co powstało? Między innymi inicjatywa „Relaks jak w banku” dla banku zatrudniającego 300 pracowników oraz „Slow Cook Tir” dla firmy transportowej. Wszystkie wypracowane inicjatywy angażowały zarówno klientów, jak i pracowników, a ich wartość przekładała się na realne korzyści dla firmy, takie jak wzrost wydajności czy ocieplenie wizerunku.
Czy tak nietuzinkowe inicjatywy mogłyby powstać podczas spotkania zarządu? Czy spotkałyby się z aż tak pozytywnym odzewem? Czy jakikolwiek odgórnie narzucony program wolontariatu pracowniczego, równie skutecznie wykorzystywałby potencjał, drzemiący we wszystkich zaangażowanych w projekt pracownikach?
Odpowiedzialność ma dwa wymiary: jeden związany ze świadomością negatywnych konsekwencji naszych działań. Tu ważne jest zarządzanie ryzykiem, prewencja, minimalizowanie negatywnego wpływu. Ale jest też drugi wymiar: to pozytywny wpływ na świat, na jutro, to zmiana na lepsze, do której mamy okazje się przyczynić. Być może częściej powinniśmy dziś mówić o tym drugim wymiarze odpowiedzialności. To w nim kryje się potencjał dla biznesu naturalnie odpowiedzialnego.
O czym jeszcze warto pamiętać, budując biznesy naturalnie odpowiedzialne?
Rozpoznawaj i doceniaj zanim zaczniesz wdrażać
Wdrażanie CSR do organizacji sugeruje, że wcześniej go tam nie było i musi zostać wprowadzony np. przez zarząd w formie strategii albo konkretnych inicjatyw, takich jak wolontariat pracowniczy. A przecież pracownicy, często od wielu lat, zachowywali się odpowiedzialnie, nowe procesy powstawały z myślą o kliencie czy w dialogu z interesariuszami.
Zanim zaczniesz wdrażać rozpoznaj i doceń CSR, który już jest firmie. Stwórz mapę działań i regularnie przyłapuj ludzi na robieniu czegoś dobrze. Zadbaj o przestrzeń do tego, żeby pracownicy chwalili się swoją odpowiedzialnością.
Oddaj tworzenie odpowiedzialnych inicjatyw w ręce pracowników
Zorganizuj CSR jam session, albo w inny sposób daj pracownikom szansę na stworzenie własnych odpowiedzialnych inicjatywy. Określ ramy(finansowe, czasowe), a potem daj im poszaleć – niech projektują, opierając się na swoich umiejętnościach, w imię zmiany, którą chcą zobaczyć w otoczeniu firmy. Tak wypracowane rozwiązania gwarantują wysoki poziom zaangażowania w realizację i poczucie sprawczości wśród pracowników. CSR też powinien być CSR-owy, a więc rodzić się z dialogu.
Stosuj metodę 2 w 1
Element CSR może być podstawą wielu różnych działań, które i tak mają miejsce w firmie. Jeśli planujecie teambuilding albo szkolenie lidershipowe, zadbajcie o CSRowy kontekst. Pracownicy mogą uczyć się planowania strategicznego i zarządzania, projektując inicjatywy z zakresu społecznej przedsiębiorczości, czyli takie, które muszą być nie tylko dobre dla świata, ale również rentowne.
Więcej CSR, mniej mówienia o CSR
Etykiety często generują opór. Zwłaszcza wtedy, gdy pojawiają się na sztandarach, są wprowadzane do organizacji w postaci nowych standardów lub procedur. Na poziomie behawioralnym CSR może być naturalny i warto skupić się na mówieniu o konkretnych praktykach, które przynoszą wartość organizacji i interesariuszom. CSR to naszym zdaniem przede wszystkim ważne pytania, które na co dzień, powinni sobie zadawać pracownicy firmy, bez względu na pozycje w organizacyjnej hierarchii.
Zapraszamy również do lektury artykułu na temat Biznesu Naturalnie Odpowiedzialnego na www.progressivepartners.pl i do dyskusji z nami na www.facebook.com/progressivepartners
Zofia Barańska Progressive Partners