Życie ubrań a wpływ na środowisko naturalne

22 maja 2019

Dotyczy firmy: P&G,

Według ekspertów wydłużenie cyklu życia ubrań o zaledwie 10% pozwoliłoby zaoszczędzić trzy miliony ton CO2 oraz 150 milionów litrów wody rocznie. Tymczasem wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Procter&Gamble, że 1/3 konsumentów wyrzuca ubrania po kilkakrotnym założeniu, przyspieszając ich drogę na wysypiska.

Według Waste & Resources Action Programme przemysł odzieżowy jest czwartą co do wielkości branżą mającą wpływ na środowisko naturalne – tuż po budownictwie mieszkaniowym, transporcie i produkcji żywności. Pranie i pielęgnacja odzieży odpowiadają za jedną trzecią naszego śladu węglowego, a ponad 25% ubrań kupowanych przez gospodarstwa domowe ląduje w koszu.

Zlecone przez Procter and Gamble i ogłoszone podczas renomowanej konferencji branży modowej Copenhagen Fashion Summit badania wykazały, że chociaż 40% osób planowało nosić zakupione ostatnio przez siebie ubranie przynajmniej 30 razy, tak naprawdę ponad jedna trzecia z badanych wyrzucała je już po kilkukrotnym założeniu (mniej niż 10 razy). Według autorów badań wskazuje to na potrzebę znaczącej zmiany nawyków wśród konsumentów. Ponad 70% respondentów stwierdziło jednak, że głównym powodem, dla którego pozbywają się ubrań, jest to, że tracą one swój kształt, zaczynają blaknąć i się starzeć. Mniej niż jedna czwarta badanych osób zdawała sobie sprawę z tego, że przemysł modowy plasuje się w czołówce branż najbardziej szkodliwych branż dla środowiska naturalnego na świecie. 90% badanych osób stwierdziło, że byłyby skłonne zmienić swoje przyzwyczajenia, zachowując ubrania na dłużej.

Z okazji kopenhaskiej konferencji modowej, Procter&Gamble nawołuje konsumentów do włączenia się w globalną akcję „Wash it Better, Love it Longer” i zachęca do zmiany nawyków związanych z praniem, pielęgnacją tkanin. W ramach akcji firma rzuca konsumentom wyzwanie, by ulubiony element garderoby nosić przynajmniej 30 razy. Poprzez te działania firma i jej marki chcą przyczynić się do ograniczenia szkodliwego wpływu na środowisko, jaki ma zakup ciągle nowych ubrań i częste wyrzucanie odzieży, która piętrzy się na wysypiskach.

– Inicjatywa Wash it Better, Love it Longer doskonale pokazuje, że przyjęte niedawno przez nas wytyczne w ramach strategii zrównoważonego rozwoju Ambicja 2030, potrafią zainspirować do odpowiedzialnej konsumpcji. Dzięki temu nasze najważniejsze marki mogą sprawić, że zrównoważony styl życia stanie się czymś atrakcyjnym dla pięciu miliardów ludzi, z którymi każdego dnia mamy kontakt poprzez nasze produkty – komentuje Virginie Helias, Chief Sustainability Officer, Procter&Gamble.

Z punktu widzenia inspirowania konsumentów do odpowiedzialnej konsumpcji, ważne jest jednak także nakłonienie konsumentów do prania w krótkich cyklach i w niskiej temperaturze. 80% zużycia energii przy praniu wykorzystywana jest bowiem na ogrzewane wody, zatem obniżając temperaturę prania zużywa się mniej energii, a co za tym idzie wytwarza mniej dwutlenku węgla przedostającej się do atmosfery.

Zachowanie ubrań na dłużej ma dużo szerszy pozytywny wpływ niż tylko mniejsza szkodliwość dla środowiska wynikająca z produkcji odzieży. Badania naukowe P&G wkrótce zostaną w pełni opublikowane.

Źródło: mat. pras.