22 marca obchodzimy Światowy Dzień Wody

22 marca 2011

Dotyczy firmy: Coca-Cola HBC Polska,

Firmy z systemu Coca-Cola już po raz 19.ty włączają się w obchody Dnia Wody. Ochrona zasobów wodnych jest jednym z priorytetów systemu Coca-Cola. Wbrew pozorom, problem wody istnieje również w Polsce – należymy, bowiem do tych krajów w Europie, gdzie na mieszkańca przypada najmniejsza ilość zasobów wodnych.

Przypadający dziś (22 marca) Światowy Dzień Wody (ang. World Water Day), którego ideą jest uświadomienie państwom członkowskim Organizacji Narodów Zjednoczonych wpływu prawidłowej gospodarki wodnej na ich kondycję gospodarczą i społeczną, został ustanowiony rezolucją z 22 grudnia 1992 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Tegoroczny Dzień Wody będzie obchodzony pod hasłem Woda dla Miast (Water for Cities).

Zapotrzebowanie na wodę na całym świecie ciągle wzrasta. Co prawda woda pokrywa 70% powierzchni Ziemi, ale tylko 2,5% jej zasobów to woda słodka – a tylko 1% słodkiej wody jest dostępny dla człowieka. Szacuje się, że na świecie 1,1 miliarda ludzi nie ma na co dzień dostępu do wody pitnej.

Od 2005 r. system Coca-Cola zaangażował się w ponad 320 projektów w ramach Społecznego Partnerstwa na rzecz Wody (CWP, Community Water Partnership) w ponad 86 krajach. Obszary, których dotyczą działania firm z systemu Coca-Cola to m. in.: ochrona działów wodnych; zwiększanie dostępu społeczności do wody pitnej i urządzeń sanitarnych; woda do zastosowań produkcyjnych, w tym efektywne wykorzystanie wody w rolnictwie; programy edukacyjne. W zakresie gospodarowania zasobami wodnymi, firmy z systemu Coca-Cola wyznaczyły sobie przy tym szczegółowe zadania w trzech obszarach:

  • ZMNIEJSZYĆ zużycie wody przy jednoczesnym wzroście sprzedaży. Cel firm na 2012 rok to  poprawa efektywności zużycia wody o 20% w porównaniu z poziomem z 2004 r. (do 2009 r. wskaźnik ten poprawiono o 12,6% w stosunku do poziomu bazowego).
  • PONOWNIE UŻYWAĆ wodę wykorzystywaną w zakładach produkcyjnych i zwracać środowisku oczyszczoną wodę użytkową w ilości niezbędnej dla wspierania rozwoju flory i fauny wodnej      (w 2009 r. już 89% zakładów produkcyjnych Coca-Coli na świecie, odpowiadających za 95% wielkości produkcji, spełniało firmowe standardy oczyszczania ścieków).
  • ODTWARZAĆ zasoby wody używanej do produkcji napojów poprzez zaangażowanie w istotne dla danego regionu inicjatywy przynoszące korzyści dla środowiska i lokalnych społeczności. Obecnie firmy z systemu Coca-Cola odtwarzają ponad 22% wody używanej w gotowych napojach.

Zasoby wód powierzchniowych Polski szacuje się na około 187 mld m3, co plasuje nasz kraj na 22 miejscu w Europie pod tym względem. W krajach europejskich przeciętne zasoby wód powierzchniowych szacowane są na 4 600m3 / rok na jednego mieszkańca – 3 razy więcej niż w Polsce.

Rozwój firm z systemu Coca-Cola, który w Polsce tworzą Coca-Cola HBC Polska i Coca-Cola Poland Services, jest nierozerwalnie związany z dostępnością wody najwyższej jakości. „Woda jest nie tylko najważniejszym składnikiem naszych napojów, ale też czynnikiem koniecznym dla rozwoju ekonomicznego i dobrobytu społeczeństwa.

The Coca-Cola Company już w 2007 r. podjęła zobowiązanie, by zwracać naturze i społecznościom, w których działa tyle wody, ile zużywa do produkcji napojów. Również w Polsce stosujemy ograniczanie zużycia wody oraz odzysk i uzdatnianie wody używanej w procesie produkcji. Dodatkowo realizujemy projekty na rzecz  ochrony zasobów wodnych, takich jak np.   Fundusz Kropli Beskidu i  prowadzony we współpracy z  WWF Polska projekt „Rzeki dla Życia” – mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. wizerunku firmy, relacji zewnętrznych i komunikacji Coca-Cola Poland Services.

Firma Coca-Cola HBC Polska, rozlewca napojów The Coca-Cola Company w Polsce, w okresie od 2001 r. zredukowała w swoich czterech zakładach produkcyjnych ilość wody zużywanej do produkcji 1 l napoju aż o 37%. W 2001 r. potrzebowała do wyprodukowania 1 l napoju 3,24 l wody, – podczas gdy w 2010 r. było to już tylko 2,04 l. –To imponujące oszczędności, ale na tym nie koniec. Nasze zakłady cały czas pracują nad rozwiązaniami pozwalającymi zaoszczędzić jeszcze więcej wody, co skutkuje nie tylko lepszą ochroną zasobów wodnych, ale także zmniejszeniem naszych kosztów” – mówi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska.

W zakładach produkcyjnych Coca-Cola HBC Polska co roku podejmowane są liczne inicjatywy na rzecz ograniczania zużycia wody. Przykładowo, w zakładzie w Tyliczu zrealizowano projekt podnoszenia wydajności ujęć wody poprzez ich regenerację, działania mające na celu wyeliminowanie systemu opłukiwania butelek wodą na rzecz przedmuchu powietrzem sterylnym czy zastosowanie systemów smarowania na sucho na taśmie produkcyjnej zamiast zwilżania ich wodą. Ścieki powstałe w procesie produkcyjnym są oczyszczane w zgodzie zarówno z ostrymi wymogami Coca-Cola HBC Polska, jak i polskiego prawa – przy czym dla zakładu produkcyjnego zastosowanie mają zawsze ostrzejsze parametry. O jakości pracy oczyszczalni ścieków przy zakładach w Radzyminie i Staniątkach świadczy chociażby obecność żywych ryb w stawach wybudowanych jako ostatni element oczyszczalni.

Działania na rzecz ochrony działów wodnych, zrównoważonego rozwoju społeczności lokalnych oraz podnoszenia świadomości i podejmowania konkretnych działań związanych z wodnymi wyzwaniami są równie ważne jak oszczędności zużycia wody w zakładach produkcyjnych.

Przykładowo, program Fundusz Kropli Beskidu – realizowany od 2005 r. przez firmy z systemu Coca-Cola w Polsce oraz Fundusz Partnerstwa i Fundację Partnerstwo dla Środowiska – ma na celu wspieranie, finansowe i merytoryczne inicjatyw obywatelskich na rzecz poszanowania i ochrony zasobów wodnych Beskidu Sądeckiego. Jest prowadzony w ścisłej współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, władzami i społecznością lokalną, a przedsięwzięcia wspierane przez Fundusz są wyłaniane w drodze konkursu. W ramach Funduszu Kropli Beskidu w latach 2005–2010 zrealizowano w sumie 62 projekty o łącznej wartości blisko 810 tys. złotych. Były to przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym oraz projekty o charakterze inwestycyjnym, w sposób trwały poprawiające stan wód. Przykładowo dzięki środkom finansowym oraz merytorycznemu wsparciu ekspertów zajmujących się ochroną wód były możliwe takie działania, jak chociażby: zagospodarowanie małej pijalni wody mineralnej Szczawy w Tyliczu; utworzenie ścieżki edukacyjnej wokół historycznych źródeł św. Kingi w Głębokiem; zabezpieczenie ptactwa wodnego Łabędziego Stawu w Krynicy–Zdroju, czy poprawa wyglądu terenu wzdłuż potoku Łomniczanka oraz odnowienie ścieżki przyrodniczo-ornitologicznej nad Popradem w Żegiestowie.

Inny ważny program związany z ochroną wód to program „Rzeki dla Życia”, realizowany przez  WWF Polska przy wsparciu firm z systemu Coca-Cola od 2007 r. Zanieczyszczenie wód oraz inne działania człowieka sprawiły, że ostatnia populacja łososia na terenie Polski wyginęła w 1985 r. Dzisiaj, lepsza jakość i czystość wody w Wiśle stwarza szanse na powrót tego gatunku. Firmy z systemu Coca-Cola aktywnie włączają się w to przedsięwzięcie, przede wszystkim finansując zakup narybku łososia, który jest następnie wypuszczany do Wisły – dzięki czemu do górskich strumieni trafiło już prawie półtora miliona sztuk narybku łososia. Coca-Cola HBC Polska i Coca-Cola Poland Services finansują również akcje edukacyjne na temat życia łososia dla 2 tysięcy dzieci w około 100 szkołach zlokalizowanych w dorzeczu Wisły, a pracownicy obydwu firm biorą udział w akcji wypuszczania narybku do Wisły.

Źródło: Materiały prasowe