„Szlachetny projekt filmowy”, „Organizm w dobrym nastroju” oraz „Hivokryzja. Wyleczmy się” wśród zwycięzców VIII edycji konkursu Kampania Społeczna Roku

24 maja 2016

23 maja w Teatrze Kamienica na uroczystej Gali wręczono nagrody i wyróżnienia 21 kampaniom z 85 zgłoszonych do konkursu. Jurorzy oceniali nie tylko kreację i estetykę, ale całokształt działań komunikacyjnych, w tym również dobór odpowiednich narzędzi i efektywność.

Kampania „Szlachetny projekt filmowy” otrzymała nagrodę w kategorii Kampanie organizacji pozarządowych. Projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie WIOSNA we współpracy z Biurem Podróży Reklamy jury wyróżniło za coroczną nowatorskość i świeżość promocji kampanii, podkreśliło także dużą efektywność finansową oraz zaangażowanie ogromnej liczby ludzi.

Tytuł Kampanii Społecznej Roku w kategorii Kampanie instytucji publicznych przyznano kampanii Ministerstwa Zdrowia „Organizm w dobrym nastroju” zrealizowanej przez agencję VML Poland oraz Task Force Consulting. Celem działań było zainspirowanie ludzi do zmiany na lepsze – zachęcenie do profilaktyki prozdrowotnej i zdrowego trybu życia, jak również wywołanie zainteresowania tematem zdrowego stylu życia u jak najszerszej grupy odbiorców.

W gronie zwycięzców znalazła się także kampania „Hivokryzja. Wyleczmy się” przygotowana dla Fundacji Psychologii Zdrowia. Jej inicjator, Leo Burnett, pokazuje rzeczywistą osobę żyjącą z HIV. Zabieg ten powoduje, że zjawisko teoretycznie abstrakcyjne i oddalone od odbiorcy, zyskuje wymiar  konkretny i realny.

W kategorii Kampanie lokalne laureatem została kampania „Białystok. Tradycyjnie wielokulturowy” zrealizowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej dla Fundacji Dialog, a w kategorii Kampania o tematyce ekologicznej – „Nie śmieć w sieć”, przygotowana dla firmy Aquanet przez samą firmę we współpracy z agencją About ad.

„To co zwraca uwagę w tegorocznej edycji konkursu to coraz większa liczba nie tylko takich kampanii, które posługują się niekonwencjonalnymi narzędziami, ale również takich, które poruszają tematy dotychczas nieobecne w większym stopniu w debacie publicznej” – mówi Paweł Prochenko, przewodniczący jury i prezes Fundacji Komunikacji Społecznej, która organizuje konkurs –  „Z jednej strony mamy więc niestandardowe kampanie takie jak <<Szlachetny Projekt Filmowy>>, wykorzystujący konwencję produkcji filmowej do opowiedzenia historii beneficjentów swoich działań czy zagraniczną <<805 million names>>, angażującą znanego piłkarza do działań na jej rzecz w trakcie rzeczywistego meczu. Z drugiej strony pojawiają się nowe tematy, takie jak zaśmiecanie sieci kanalizacyjnych czy reintegracja byłych więźniów” – dodaje.

Podczas tegorocznej edycji bez statuetek wyszli twórcy kampanii zgłoszonych w kategoriach: Marketing zaangażowany społecznie i Marketing miejsc i rozwój regionalny . W kategorii Kampanie 1% przyznano nagrodę dla kampanii  „Hospicjum umiera. Na ratunek hospicjum” zrealizowanej przez Mr. Bloom dla Fundacji Hospicyjnej. Zwycięzcę w kategorii „Kampanie zagraniczne” wybierało jury międzynarodowe – wygrała kampania „805 million names”, której nadawcą był World Food Programme.

Natomiast kampanie zgłoszone w kategorii „Akcje zaangażowane społecznie” nominowali internauci, oddając głosy na portalu kampaniespoleczne.pl. Dalszej selekcji i wyboru nagrodzonych dokonali jurorzy. Ostatecznie statuetka przyznana została kampanii „Możesz to zmienić”, której celem było zachęcenie mieszkańców miast do reagowania w sytuacji, gdy stają się oni świadkami napaści lub innej przemocy w przestrzeni publicznej.

W tym roku po raz kolejny przyznane zostały wyróżnienia specjalne. Uzyskały je kampanie: „Tak na dobrą sprawę” Banku BPH, realizowana przez Agencję Saatchi&Saatchi; kolejna edycja „Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym” Fundacji PZU, realizowana przez VML Poland i On Board PR; „Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, V edycja”, której realizatorem była agencja Lighthouse Consultants.

Już dziś organizatorzy zapraszają do IX edycji Konkursu, która ruszy w lutym 2017 roku.