Odpowiedzialny biznes rośnie w tempie 30 proc. Premiera Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki”

28 marca 2019

Dotyczy firmy: Bank Gospodarstwa Krajowego, BNP Paribas Bank Polska, Chiesi Poland, Fiat Chrysler Automobiles, Grupa LOTOS, Grupa Raben, Jeronimo Martins Polska, Nestlé Polska, PGNiG, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Totalizator Sportowy,

Po raz 17. ukazał się największy w Polsce przegląd CSR – Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W tegorocznej odsłonie publikacji zarówno pod kątem liczby zgłoszonych praktyk, jak i liczby firm nastąpił wzrost na poziomie 30 proc. To jednocześnie kolejny rekord w wydawanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raporcie, którego premiera miała miejsce 28 marca br. w Warszawie.

POBIERZ RAPORT >> https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2018/

Coraz więcej firm wdraża i realizuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Potwierdza to najnowsza edycja publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Podsumowuje ona rozwój CSR w 2018 roku, a jej główną część stanowią zgłoszone przez firmy dobre praktyki. W ubiegłorocznej edycji po raz pierwszy liczba działań firm przekroczyła 1000, a w tym roku liczba ta sięgnęła ponad 1500.

– Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Powyższy trend bardzo nas cieszy. Rezultat ten to składowa wielu czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR. Jedną z nich są Cele Zrównoważonego Biznesu – włączanie się biznesu będzie przyspieszać proces ich osiągnięcia. CSR zawdzięcza rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymogom dostarczania informacji również z działalności niefinansowej spółki, potwierdzających mniejsze ryzyko reputacyjne i finansowe związane z danym podmiotem. CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszej rywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników – co pokazuje wzrost liczby praktyk w obszarze dotyczącym miejsca pracy o ponad 30%. To główne czynniki, ale z pewnością niejedyne, bo warto pamiętać o zwiększającej się świadomości konsumentów, kluczowych inicjatywach jak np. COP24 czy aktywności ogólnopolskiej i regionalnej organizacji pozarządowych na tym polu – podsumowuje tegoroczny wynik Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

1549 to łączna liczba praktyk przyjętych do najnowszej, 17. edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” (zgłoszonych przez 229 firm). Na sumę działań firm składają się praktyki nowe – zgłoszone do raportu po raz pierwszy, w tym roku 826 (poprzednia edycja: 639) oraz praktyki długoletnie, czyli te, które były zgłoszone do poprzednich edycji raportu, ale były realizowane również w 2018 roku; w tym roku praktyk długoletnich jest 723 (poprzednia edycja: 551). Autorzy raportu odnotowują również wzrost w liczbie firm z sektora małych i średnich, która zwiększyła się o 10 – do poziomu 60 organizacji. Najliczniej reprezentowane w Raporcie branże to: finanse (32 firmy), usługi (31 firm), handel (22 firmy), FMCG (21 firm).

Obszary CSR

To kolejna edycja raportu, której trzonem jest zaproponowany w normie ISO 26000 podział na 7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Przegląd ten pozwala dostrzec trendy i zmiany w zakresie CSR na przestrzeni lat.

Do najpopularniejszych obszarów, podobnie jak w poprzednich edycjach, należą zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej oraz praktyki z zakresu pracy. Warto jednak odnotować, że po raz pierwszy w historii raportu to nie prawa człowieka, a uczciwe praktyki operacyjne były najmniej reprezentowanym obszarem.

zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej – 601 dobrych praktyk (291 nowych; 310 długoletnich) zgłoszonych przez 176 firm. To najrozleglejszy obszar, z 16 kategoriami. Tradycyjnie też najwięcej jest działań charytatywnych i filantropijnych oraz związanych z edukacją dzieci i młodzieży – odpowiednio 70 i 47 praktyk, a najsłabiej reprezentowane są praktyki dotyczące inwestycji społecznych – jedna praktyka. Wspólnym tematem roku 2018 dla wielu praktyk była 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości i związane z nią historycznie 100-lecie powstania wielkopolskiego oraz 100-lecie wywalczenia praw wyborczych przez kobiety.

praktyki z zakresu pracy – 417 dobrych praktyk (237 nowych; 180 długoletnich) zgłoszonych przez 129 firm. W tym roku dodatkowo widoczny jest wzrost ich liczby aż o 33%. Najwięcej nowych przykładów pojawiło się w obszarze zdrowia pracowników. Doceniane są również działania umożliwiające godzenie ról społecznych z zawodowymi.

środowisko – 235 dobrych praktyk (140 nowych; 95 długoletnich) zgłoszonych przez 101 firm. W stosunku do ubiegłorocznej edycji pojawiło się zauważalnie więcej praktyk w duchu idei zero waste, związanych z ograniczaniem zużycia plastiku. Ze względu na znaczenie i rozwój tematu wyodrębniona została nowa kategoria w obszarze dotycząca gospodarki obiegu zamkniętego.

zagadnienia konsumenckie – 97 dobrych praktyk (47 nowych; 50 długoletnich) zgłoszonych przez 42 firmy. Tegorocznymi trendami w obszarze są dostępność produktów i usług oraz edukacja konsumentów.

ład organizacyjny – 83 dobre praktyki (46 nowych; 37 długoletnich) zgłoszone przez 51 firm. Działania firm z kategorii etyki oraz compliance stanowią najliczniejszą grupę i obejmują ponad 50% wszystkich inicjatyw.

prawa człowieka – 61 dobrych praktyk zgłoszonych (39 nowych; 22 długoletnich) przez 41 firm. To, podobnie jak w ubiegłym roku, dwa razy więcej praktyk w stosunku do poprzedniej edycji Raportu. Po raz kolejny prym wiodą zarządzanie różnorodnością, a także promowanie i wspieranie kobiet w biznesie.

uczciwe praktyki operacyjne – 55 dobrych praktyk (26 nowych; 29 długoletnich) zgłoszonych przez 38 firm. Dominują działania dotyczące edukacji rynku. Ważną rolę odgrywają w tym obszarze partnerstwa i koalicje, których celem jest wypracowanie wspólnych rozwiązań oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych lub tworzenie polskich wersji językowych norm i wytycznych dla biznesu.

Obok obszaru ISO 26000

Dobrym praktykom zakwalifikowanym do Raportu przyporządkowane są Cele Zrównoważonego Rozwoju, ustanowione w 2015 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach dominują cele: 4. Dobra jakość edukacji (351 praktyk) i 3. Dobre zdrowie i jakość życia (317).

Do najczęściej występujących celów należą również cel 8. Wzrost gospodarczy i godna praca (214 praktyk), cel 12. Odpowiedzialna produkcja i konsumpcja (175 praktyk) oraz cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności (167 praktyk). Warto również zwrócić uwagę na znaczny wzrost liczby praktyk odnoszących się do celu 13. Działania w dziedzinie klimatu zwiększyły się z 41 do 115 w najnowszej odsłonie raportu.

Firmy pozostają najmniej zaangażowane w realizację celu 14. Życie pod wodą – tylko 8 zgłoszonych praktyk.
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki” stanowi podsumowanie tego co działo się w CSR w minionym roku, dlatego, obok dobrych praktyk, publikacja zawiera 16 artykułów eksperckich. Stałym elementem wydawnictwa jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR.

Ogłoszenie Raportu

Premiera publikacji miała miejsce 28 marca br. w przestrzeni „Marzycieli i Rzemieślników” mieszczącej się Domu Towarowym Braci Jabłkowskich w Warszawie. W ramach wydarzenia odbyła się prelekcja prof. Davida Graysona, współautora publikacji „All In: The Future of Business Leadership”. W tym roku wprowadzenie do tematu dobrych praktyk odbyło się w formule speed debating, pozwalającej na zaangażowanie w dyskusję zgromadzoną publiczność.

Uczestnicy spotkania mieli również możliwość poznać wyniki 9. edycji konkursu dla dziennikarzy i ekspertów CSR – Pióro odpowiedzialności. Nagrodzone i wyróżnione zostały osoby publikujące na łamach następujących tytułów: Coaching, Dziennik Gazeta Prawna, Harvard Business Review Polska, Nienieodpowiedzialni, Media i Marketing, My Company Polska, Personel Plus, Polityka.

W tym dniu do grona firm partnerskich Forum Odpowiedzialnego Biznesu dołączyły: Chiesi Poland, Grupa Raben, Fiat Chrysler Automobiles i Polskie Sieci Elektroenergetyczne. Statuetki za długoletnią współpracę otrzymały: Bank BGŻ BNP Paribas, Bank Gospodarstwa Krajowego, Grupa Lotos, Jeronimo Martins Polska, Nestlé Poland, PGNiG SA i Totalizator Sportowy.

W dniu ogłoszenia Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu ogłosiło termin 8. Targów CSR, które odbędą się 16 kwietnia 2020 roku w EXPO XXI w Warszawie. Będzie to jednocześnie data publikacji 18. edycji Raportu “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to najważniejsza cykliczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wydawana od 2002 roku. Raport jest przeglądem aktywności firm, które zgłosiły swoje działania w zakresie CSR, oraz podsumowuje najważniejsze kwestie związane z odpowiedzialnym biznesem w danym roku w Polsce.

Źródło: inf. własna