Kampania BohaterON – włącz historię

1 sierpnia 2018

Dotyczy firmy: PKN Orlen, Totalizator Sportowy,

Ruszyła trzecia edycja kampanii BohaterON, dzięki której do Powstańców trafią nie tylko pocztówki, ale również wsparcie finansowe, a uczniowie i nauczyciele z całej Polski zaangażują się w specjalny projekt edukacyjny. Wśród partnerów projektu znaleźli się m.in. partnerzy strategiczni forum Odpowiedzialnego Biznesu:  PKN ORLEN (partner strategiczny III edycji), Fundacja PZUTotalizator Sportowy oraz Polska Grupa Energetyczna.

Od 1 sierpnia do 2 października, w symbolicznym czasie pamięci o Powstaniu Warszawskim, każdy, kto zechce napisać kilka słów do uczestników Powstania Warszawskiego, może to zrobić, wysyłając bezpłatną kartkę w ramach akcji BohaterON – włącz historię!

Pamięć – edukacja – pomoc – to hasło, które przyświeca tegorocznej edycji kampanii BohaterON – włącz historię! Akcja, której nazwa stanowi połączenie słów „bohater” i „ON” (ang. włączyć), ma na celu uhonorowanie Powstańców Warszawskich, włączenie ich historii do społecznej świadomości oraz budowanie mostu między pokoleniami. Kampania składa się z trzech obszarów działań: akcji wysyłania kartek do Powstańców Warszawskich, organizowanych wspólnie z IPN seminariów dla nauczycieli i warsztatów historycznych w szkołach oraz działań pomocowych skierowanych do uczestników walk o stolicę. W dwóch minionych latach Polacy wysłali do bohaterów walk o Warszawę 215 507 kartek i listów.
– Wiemy, jak wiele radości przyniosły Powstańcom pocztówki i listy wysłane w poprzednich edycjach akcji. Udało nam się połączyć pokolenia. Wierzymy, że w tym wyjątkowym dla naszego kraju roku jeszcze więcej osób włączy się w kampanię i nawiąże kontakt z ludźmi, którzy walczyli o wolność Ojczyzny. Na kartce można pozostawić swój adres do korespondencji oraz numer telefonu. By uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, na rewersie pocztówek zamieściliśmy logotyp programu #Moja Niepodległa realizowanego przez IPN, a na naszych materiałach drukowanych wykorzystaliśmy czcionkę Brygada 1918 – mówi Agnieszka Łesiuk-Krajewska, Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego projektu BohaterON – włącz historię!

Prosty gest, który łączy pokolenia

Kartkę z życzeniami do uczestnika walk o stolicę – drogą tradycyjną lub przez Internet – może wysłać każdy, niezależnie od wieku. Ma na to czas od 1 sierpnia do 2 października – dnia, w którym przed 74 laty zakończyło się Powstanie Warszawskie.

Bezpłatne papierowe kartki można odebrać na wszystkich stacjach paliw PKN ORLEN, we wszystkich placówkach Poczty Polskiej, w kolekturach LOTTO, samolotach LOT na rejsach średnio- i długodystansowych, wybranych biurach sprzedaży i LOT Travel oraz check-inach LOT na Lotnisku Chopina w Warszawie, pociągach POLREGIO, Biurach Obsługi Klienta Polskiej Grupy Energetycznej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum II Wojny Światowej, Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie i Muzeum Obrony Przeciwlotniczej w Koszalinie. Wystarczy w jednym z tych miejsc poprosić o pocztówkę, napisać kilka słów od siebie i wysłać na podany na niej adres lub pozostawić bezpłatnie w wyznaczonych punktach.

Mapa punktów dystrybucji pocztówek znajduje się na stronie internetowej: www.bohaterON.pl. Za pośrednictwem witryny można również bezpłatnie wysłać kartkę online. Elektroniczna pocztówka pomieści 25 słów – tyle, ile używano w korespondencji wysyłanej pocztą polową podczas Powstania Warszawskiego. Wypełnione przez Internet pocztówki zostaną wydrukowane i w formie tradycyjnej trafią do adresatów.

Wzorem lat ubiegłych biało-czerwone kartki własnoręcznie wykonają pacjenci szpitalnych oddziałów dziecięcych z całej Polski. To właśnie warsztaty plastyczne w tych placówkach, realizowane w ramach projektu „Kartka dla Powstańca”, stały się dwa lata temu inspiracją dla stworzenia akcji BohaterON.

Miłość i przyjaźń w imię Ojczyzny

Od początku realizacji akcji jej komunikacja opiera się na motywie popularnego serialu Telewizji Polskiej „Czas honoru”. Aktorzy grający główne role w tej produkcji – Magdalena Różczka, Agnieszka Więdłocha, Antoni Pawlicki i Maciej Zakościelny – i w tym roku zostali ambasadorami kampanii, biorąc udział w nowym spocie telewizyjnym i radiowym. Obok aktorów w materiale wystąpili prawdziwi uczestnicy Powstania Warszawskiego: Pani Hanna Stadnik, ps. „Hanka” i Pan Jakub Nowakowski, ps. „Tomek”.

Niestandardowe podejście do nauczania historii

Obok podtrzymywania pamięci o bohaterach Powstania Warszawskiego ważną część kampanii stanowi edukacja historyczna. Na stronie www.bohaterON.pl zamieszczono zdjęcia i biogramy Powstańców – zainteresowane akcją osoby mogą poznać losy bohaterów i zdecydować, do kogo zaadresują kartkę z życzeniami. W ubiegłorocznej edycji akcji aż co trzecia pocztówka była skierowana do konkretnego uczestnika walk o Warszawę.

Walor edukacyjny ma również ogólnopolski cykl seminariów dla nauczycieli realizowany we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej. Na przełomie września i października w każdym województwie odbędzie się spotkanie, podczas którego pedagodzy poznają niestandardowe metody pracy z młodzieżą oraz dowiedzą się, jak rozmawiać ze świadkami historii i jak wykorzystywać historię mówioną w pracy z uczniami. Rekrutacja do projektu rusza 1 sierpnia.

Po seminariach nauczyciele zrealizują wraz z uczniami specjalne miniprojekty historyczne angażujące społeczność szkolną i lokalną. Mogą to być wydarzenia, gry, wystawy, filmy czy lekcje – wszystko zależy od kreatywności młodzieży. Trzy najbardziej zaangażowane w promocję treści historycznych grupy otrzymają nagrody. Wyniki rywalizacji zostaną ogłoszone pod koniec roku, podczas uroczystej gali.

Pomoc dla Bohaterów

Tegoroczna edycja akcji to już nie tylko pamięć i edukacja, ale również pomoc bezpośrednia oraz rozwój wolontariatu.

– Realizując kampanię, nawiązaliśmy wiele relacji z uczestnikami walk o stolicę. To nierzadko osoby samotne, żyjące w skromnych warunkach. Oprócz dowodów naszej pamięci o ich poświęceniu dla kraju potrzebują pomocy i wsparcia. Dlatego podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu działań w ramach kampanii, a w liście wysyłanym do Powstańców wraz z pocztówkami z II edycji akcji zawarliśmy informację o tym, że jesteśmy do ich dyspozycji i zrobimy wszystko, by pomóc w realizacji ich potrzeb. Obecnie koordynujemy pomoc medyczną, opłacamy i dostarczamy obiady, remontujemy mieszkania, kupujemy niezbędny sprzęt medyczny, a także organizujemy zbiórki pieniężne na indywidualne cele – dodaje Agnieszka Łesiuk-Krajewska.

Partnerem Strategicznym III edycji projektu jest PKN ORLEN. Partnerami kampanii są: Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Pamięci Narodowej, Fundacja PZU, Poczta Polska, Totalizator Sportowy – właściciel marki LOTTO, Polskie Line Lotnicze LOT, POLREGIO, Polska Grupa Energetyczna, Telewizja Polska i Polskie Radio.

W Komitecie Honorowym przedsięwzięcia zasiadają: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Minister Obrony Narodowej, Minister Spraw Zagranicznych, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Minister Edukacji Narodowej, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Dialogu Międzynarodowego, Szef Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, Dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, Dyrektor Muzeum Historii Polski, Dyrektor Muzeum II Wojny Światowej, Dyrektor Muzeum Wojska Polskiego, Dyrektor Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, Rektor Uniwersytetu Warszawskiego i Prezes Zarządu Głównego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej.

źródło: materiały prasowe