16 tysięcy uczniów z małych miejscowości nauczyło się podstaw programowania

10 października 2018
1200 nauczycieli ze szkół w niewielkich miejscowościach i na wsiach skorzystało ze szkoleń z programowania realizowanych przez Fundację Orange i Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość. Dzięki lekcjom, które później przeprowadzili w swoich szkołach, 16 tysięcy uczniów zdobyło pierwsze umiejętności kodowania. Szkoły otrzymały także sprzęt do nauki programowania.  Fundator fundacji – firma Orange Polska jest partnerem Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 

Programowanie jest językiem przyszłości, kompetencje cyfrowe są obecnie pożądane na rynku pracy, a w przyszłości będą coraz istotniejsze. Tymczasem, zaledwie 3% szkół jest wyposażonych w pomoce wspierające naukę programowania. Ponadto, jeden na stu nauczycieli korzysta ze specjalistycznych narzędzi, robotów czy klocków do nauki programowania. Tylko 5% badanych uczniów stwierdza, że programowało w czasie lekcji[1]. Uczniowie wykorzystują smartfony głównie do biernego oglądania filmów, słuchania muzyki i komunikowania się z innymi, nie szukając twórczych sposobów korzystania z nich[2]. W małych miastach, dostęp do takiej wiedzy jest najtrudniejszy.

Program „Zaprogramuj Przyszłość” prowadzony przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange powstał w odpowiedzi na te potrzeby. W 9 regionach Polski odbyły się szkolenia z programowania, w których wzięło udział 1200 nauczycieli z 265 szkół oraz 450 edukatorów z lokalnych instytucji. Następnie każdy nauczyciel poprowadził dla swoich uczniów trzydziestogodzinne zajęcia z elementami kodowania i robotyki. W sumie lekcje miało ponad 16 000 uczestników – uczniów klas I-III szkół podstawowych.

– Zapewniliśmy także każdej szkole zestaw tabletów oraz robotów i sprzętu do nauki programowania – tłumaczy Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange. Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z 1200 nauczycieli.

Pierwsze kroki w kodowaniu stawiali uczniowie z wybranych gmin wiejskich i wiejsko-miejskich w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, śląskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim.

– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle” – dodaje.

Uzupełnieniem tzw. „kodowania bez prądu” była praca z aplikacją Scratch Jr, robotami edukacyjnymi czy zestawami do projektowania interaktywnego. – Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – dodaje Cabajewski.

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.

źródło: materiały prasowe firmy